Dere som lager lapskaus

~Mummimamma~

Forumet er livet
VIP
fra bunnen av.

Hva slags kjøtt bruker dere?
Står jo forskjellig i alle oppskriftene jeg finner jo.

JEG MÅ HA DET INN MED T-SKJE!!

Gjerne hvor lenge kjøttet skal koke også[8D]

jeg pleier å bruke kjøttpølse uten skinn, hakker den i små biter

Er ikke det saltkjøtt man bruker da?? *hmm, tenke tenke*
Kan bruke kjøtt fra svin eller sau. *trur vi bruka svin når vi en sjelden gang laga det*

http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/lapskaus/

ORIGINAL: Sofie.

Er ikke det saltkjøtt man bruker da?? *hmm, tenke tenke*
Kan bruke kjøtt fra svin eller sau. *trur vi bruka svin når vi en sjelden gang laga det*

Det mener jeg å huske også.. Svinebog ? Hmm

Hvilke type kjøtt du bruker er jo en smakssak, jeg har laget med fårikålkjøtt feks. Alt kjøtt kan vel brukes, røkt/urøkt alt etter smak.
La det koke til kjøttet slipper benet/går lett i stykker når en piller i det med en gaffel. Sil av vannet og bruk som kraft når du koker grønnsakene.

600 g storfekjøtt av høyrygg eller bog, uten bein

Hahah, dette veit jeg ikke åssen ser ut engang[X(]
Spør på butikken jeg trur jeg[:D]

600 g storfekjøtt av høyrygg eller bog, uten bein

Hahah, dette veit jeg ikke åssenser ut engang[X(]

Får spørre på butikken trur jeg[:D]

ORIGINAL: Auliana

Grytekjøtt fra GILDE, står på pakken hvordan du skal behandle kjøttet angående koking, steking osv..

Ooo, dette kjente jeg hørtes ut som noe jeg lett kan bruke[:D]
Og det er like godt som å koke kjøtt på bein?

ORIGINAL: Mamma x 3

jeg pleier å bruke kjøttpølse uten skinn, hakker den i små biter

Me too..
Enkelt, og greit..

Bruker vel oksekjøtt jeg.
Putter alt i sammen med en god del vann og lar det koke i flere timer. Helt til poteten er så nedkokt at detblir en grute og ikke suppe[;)]
Ekstremt enkelt, også for meg som såvidt klarer å lage grandiosa[8D]

Jeg bruker grytekjøtt eller lignende til hverdags og så koster jeg på meg litt bedre biffbiter også oppi hvis jeg skal servere til "gjester".

Anbefaler å bruke frossenposene med lapskausgrønnsaker, det korter ned tiden :)

kan også slenge oppi en pose med brun saus hvis du vil har enda mer farge på. (event. sukkerkulør)

Litt meljevning kan være greit å ha.

+ at jeg av og til jukser litt med å ta oppi litt potetmospulver :)

Snakker brun lapskaus her da, ikke lys.

uker høyrygg......kokes til det er heeeeelt mørt[:)]

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Grytekjøtt fra GILDE, står på pakken hvordan du skal behandle kjøttet angående koking, steking osv..

Ja, grytekjøtt må kokes lenge. Kan ikke bli feil. Viktig å brune kjøttet i ekte smør før du koker, og selvsagt "skumme" av urenheter. Tilsett krydderkvast og grønnsaker i kokevannet, så får du deilig kraft. Jeg pleier å bruke gulrot, sellerirot og løk, pepperkorn, timian, laubærblad og salt. Og husk, kjøttet skal ikke "fosskoke"!

Så man koker kjøttet etter bruning og tilsetter grønnsakene sammen med kjøttet når kjøttet er ferdig da eller? Løk og sellerirot kan kanskje kokes samtidig med kjøttet og så ta gulertøtter, poteter osv når kjøttet er ferdig?

Gud, jeg er virkelig ikke noe husmoremne[:D]

Hjertelig takk for svar, Auliana og alle andre og[:)]

Jeg gjør det så enkelt at jeg bruker pølse istedet for kjøtt :)

Edit: Tilsetter pølsene med grønnsakene like før det er ferdig. Pølsene trenger jo bare å bli varme. Skjærer de opp i halvmåner.

Ja, grytekjøtt må kokes lenge. Kan ikke bli feil. Viktig å brune kjøttet i ekte smør før du koker, og selvsagt "skumme" av urenheter. Tilsett krydderkvast og grønnsaker i kokevannet, så får du deilig kraft. Jeg pleier å bruke gulrot, sellerirot og løk, pepperkorn, timian, laubærblad og salt. Og husk, kjøttet skal ikke "fosskoke"!

Så man koker kjøttet etter bruning og tilsetter grønnsakene sammen med kjøttet når kjøttet er ferdig da eller? Løk og sellerirot kan kanskje kokes samtidig med kjøttet og så ta gulertøtter, poteter osv når kjøttet er ferdig?

Kjøttet med grønnsakene og krydderiet kokes for seg selv først. En helt egen prossess! Det er fordi du skal få god smak på kraften og urenheter vekk. Når kraften er "ren" og kjøttet mørt, siler du av kraft i en annen gryte (ikke i vasken! hehe)
Så fjerner du grønnsakene du har kokt kraft på ( et tips da er å ha store biter, siden det nesten koker i stykker og det er lettere å skille fra kjøttet også [:)]) Så legger du kjøttet tilbake i kraften og først nå tilsetter du grønnsakene du vil ha i din lapskaus.

Er det forståelig...hehe...?

Jeg tror det var forståelig[:D]

Med andre ord så hiver jeg grønnsakene jeg koker sammen med kjøttet og tilsetter nye når kjøttet er ferdig?

ORIGINAL: *Zephyre*

Jeg gjør det så enkelt at jeg bruker pølse istedet for kjøtt :)

Edit: Tilsetter pølsene med grønnsakene like før det er ferdig. Pølsene trenger jo bare å bli varme. Skjærer de opp i halvmåner.

Men dette blir for meg pølsegryte[:D]
Lapskaus skal ha ordentlig kjøtt.

Men dette er godt også, så blir å lage det en dag og[:)]

Jeg bruker pølse eller farsedeig jeg, for jeg har heller aldri skjønt meg på det med høyrygg og sånn...[8D][&:]
Virker så skummelt. Hehe...

Kjøttet med grønnsakene og krydderiet kokes for seg selv først. En helt egen prossess! Det er fordi du skal få god smak på kraften og urenheter vekk. Når kraften er "ren" og kjøttet mørt, siler du av kraft i en annen gryte (ikke i vasken! hehe)
Så fjerner du grønnsakene du har kokt kraft på ( et tips da er å ha store biter, siden det nesten koker i stykker og det er lettere å skille fra kjøttet også [:)]) Så legger du kjøttet tilbake i kraften og først nå tilsetter du grønnsakene du vil ha i din lapskaus.

Er det forståelig...hehe...?

Jeg tror det var forståelig[:D]

Med andre ord så hiver jeg grønnsakene jeg koker sammen med kjøttet og tilsetter nye når kjøttet er ferdig?

JA! [:D][:)]

Hahah, såre enkelt.[:D]
Tusen hjertelig takk, da blir det lapskaus en av de nærmeste dagene[:D]

Hvorfor ikke bare bruke svineknoke? Kjempebillig kjøtt, og det er kjempegodt. Bare å koke det med litt løk, sort hel pepper og kanskje en gulrot for å få litt god smak på kraften. Skum av kraften når den begynner å koke.

Kokes ca 1,5-2 timer til kjøttet slipper beinet. Ta ut kjøtt og bein når det er ferdigkokt, avkjøl og del opp. Fjern bein, fett og annet ulekkert og del opp kjøttet i små biter. Kok gulrot, kålrot, potet, løk og purreløk i kraften og tilsett kjøttet på slutten av koketiden. Smak til med salt og pepper. [:)]

Kan med fordel jevnes litt med meljevning. (litt mel+ kaldt vann blandes til det ikke er klumper, has i lapskausen. Kok opp og kok i 5-6 minutter til melsmaken er borte)

spørs vel om den er lys eller mørk. jeg lager det aldri, men min mormor er en kløpper på lapskaus. svin eller lam i lys og storfe i mørk. lys lapskaus smaker crap, spør du meg..

Back
Topp