Det er ikke lett å forstå de Bhg ansatte..og det er vanskelig å se barnet sitt sann. Trist og kanskje redd. Det gjør vondt i mammahjertet, det er jo jobben vår som mamma å beskytte de små.
MEN det er viktig å vite at de aller fleste Bhg ansatte følger en prosedyre. Barnet du snakker om har trolig problemer. Sosiale vansker eller en diagnose. Der mine barn gikk før var det en gutt alle "snakket" om. Hvor dårlig oppdradd han var. Hvor lite Bhg gjorde. Hvor slem og stygg barnet var. Det ble sagt mye. Jeg og noen andre prøvde å si at kanskje ikke alt var som det skulle og at det barnet ikke hadde det så bra. At foreldrene måtte prøve å snakke om barnet på en annen måte, for et stempel er vanskelig å bli kvitt. Siste året i Bhg fikk barnet diagnose autist og Asberger. Manglende sosial kunnskap, manglende evne til å lære sosial kunnskap. Jeg er lærer og kan nok lettere tenke at det finnes kanskje noe bak en slik oppførsel. Jeg tipper der satt mange med dårlig samvittighet når mammaen til denne gutten stod forran 200 mennesker og fortalte om hverdagen hjemme, alt de hadde vært gjennom, hvordan de hadde kjempe med PPT for å få hjelp, og hvordan Bhg hadde hjulpet de godt og alt samarbeidet. Diagnose på barn under skolealder er svært vanskelig å få. De fleste får beskjed om at ikke alt er som det skal og at de må ta tiden til hjelp. Se om barnet vokser det av seg. Det er alvorlig grad for å få diagnose.
Her også var det vanskelig å se at Bhg gjorde noe. Men det er en grunn til det.
Jeg f.eks har ikke lov å skjelle ut / kjefte vilt på elever fremfor alle i klasse. Det er å krenke den eleven. Alle har rett til et godt miljø, selv de som sliter mye, selv de som gjør ting på pur faenskap. Da blir det å gi beskjed når ting skjer om at en har registrert det, og så tar en det opp på tomannshånd med det barnet det gjelder i første ledige stund. Foreldre og andre elever ser ikke at dette blir gjort. Men det er viktig at dere vet det! Om det ser ut som om de ansatte ikke gjør noe så trenger ikke det bety at det er sant. Trolig gjør de mye mer. Snakker med barnet, rapporterer til ledelsen, til installer og til foreldre, daglig og ukentlig. Det blir fulgt opp! Men det er personvern. Så andre har ikke krav på å vite eller å få se hva som blir gjort i detalj.
Mitt råd er snakk med Bhg. Ta kontakt nå med ped.leder. Fortell hva du ser og opplever. De skal kunne hjelpe ditt barn også. Spør om de sitter inn tiltak, om noe er gjort i forhold til det andre barnet. Kom gjerne med ideer til hvordan de kan ligge til rette for ditt eget barn.

kanskje de kan følge ditt barn inn? Følge det til en trygg plass? Det finnes små enkle grep som kan hjelpe

kanskje Bhg har noe ideer de vil diskutere med deg
En god mamma klem til deg!