Dere som jobber i bhg, eller foreldre.

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Vi skal planlegge tema for neste bhg-år. Et overordnet tema som vi kan dele opp i mindre deler evt.

Hvilke temaer har dere der dere jobber?

Dere foreldre: hva ønsker du at ditt barn skal lære noe om? Og alder på ditt barn.

Der jeg jobber har vi ikke overordnede års-tema. Vi har enkelte ting som er fast i barnehagen for de ulike aldersgruppene, feks så har fireåringene (som jeg jobber med) miljøvern (mye tema på turer) og matlaging (lager varmmaten for avdelingen sin hele det året). De andre aldersgruppene har andre ting tilpasset alderen sin. Ellers har vi månedstemaer som dekker alle fagområdene ila et år.

Der datteren min går tar de utgangspunkt i hva barna er interessert i eller har behov for. De har 3-5 temaer ila et år (småbarn).

Både som ansatt og forelder ønsker jeg at de ila et år skal være igjennom alle temaer, men forskjellige ting ut fra temaene for hvert år tilpasset alder. Skulle jeg valgt ett tema: sosial kompetanse.

Last edited:
Av egen erfaring så er "alle" temaer aktuelle, nøkkelen ligger i hvordan msn legger det frem for barna, og ikke minst hvordan man tolker det. Vi har årsprosjekt der jeg jobber, og vi har hatt mange ulike temaer. ( sender deg pm i fare for å avsløre for mye)

De fleste temaer kan tolkes ganske vidt, sånn at man har et overordnet tema, og så lager veien sammen med barna ettersom man går. Hva fenger barna mest med dette? Og av og til ender man et helt annet sted enn man hadde tenkt, men det er likevel et utspring fra et felles tema.

Som mor tenker jeg at det barna syns er gøy er det viktigste. Vi fletter alltid inn en bit om identitet og vennskap på høsten, det tror jeg er viktig og her er det mye å lære for alle. Vennskap, inkludering, ulikheter, hvem er jeg, hvem er du?

Alder: 3 år
Her er det tremånedersbolker med temaer, jeg er spesielt glad for temaer som har med natur og nærmiljø å gjøre (nærmiljø kan jo være så mangt, her var det alt fra å besøke butikker og områder i nærmiljøet til å bruke området rundt barnehagen til å øve på trafikksikkerhet). Kunst og kultur er også spennende. :)

Edit: Og så er jeg selvsagt enig med de over som sier sosial kompetanse, anti-mobbing osv. Det er noe som må jobbes med hele tiden, men er det et overordnet tema blir det såklart mer fokus på det.

Her har de sosial kompetanse som overordnet tema. Fokuserer også på matte (tall, former, stor, liten osv.)

Verden, verdensdelene, andre kulturer osv synes jeg er interessant og kan deles opp i mye og gjøres mye spennende ut av. Lage matretter fra andre land, lære om dyr fra det og det kontinentet, hilsemåter osv.
Lage mat Sosial kompetanse, anti-mobbing osv skal jo arbeides med uansett, så det trenger ikke være noe årstema.

Det min sønn slet veeeeeldig mye med, som jeg vet mange barn sliter med er overgang fra bhg til skole..
Det er absolutt noe som burde jobbes mer med. Ikke morro når barnet gråter hver dag i 1-2 klasse og trygler om å starte i bhg igjen.. Så noe så enkelt som å trene på å sitte stille over lengre perioder som de gjerne gjør på skolen er, viktig! (Dette da for de litt større barna)

Vet ikke alder på barna du jobber med, men det mest vellykka temaet vi har hatt med 2/3 åringer er kjøretøy/transportmidler.
Vi hadde om lastebil, gravemaskin, traktor, trikk, buss osv. Det var superpopulært! Gikk mye turer i nærmiljøet, fikk besøk av traktor, motorsykkel, og barna elsket det! Men det kommer jo kanskje litt an på beliggenhet på bhg og sånn også om det kan egne seg som tema.. :)

Back
Topp