Dere som jobber i barnehage - samlingsstund.

Gullgutten

Elsker forumet
Har dere noen tips til hva man kan gjøre i samlingsstund på småbarnsavd.?
Er lei av bare å synge de samme sangene...Hvordan gjør dere det i deres b.hage?

Vi har jobbet med tema magiske samlingsstunder, google det så finner du det nok. Vi har jobbet mye med tema hvor hver voksen har samlingsstund en uke av gangen, da velges en sang eller ett dikt så jobber vi utifra den. Ett eksempel er tema farger. Vi hadde tema blå i en måned. Da hadde vi blant annet vi skal male dagen blå sangen. Barna snakket om hva vi hadde gjort den dagen og det tegnet vi voksne, til slutt fikk barna male over arket blått mens vi sang sangen. Vi laget snømannkostyme som barna hadde på etter tur mens vi sang bustebartepinn. Alle barna laget snømenn som ble limt opp på ett ark i samlingsstund o.s.v. Vi bruker mye kims lek på småbarnsavdelingen. Og vi har en del fine barnebøker som vi leser. Barna sitter med gjenstander fra bøkene og får komme frem etter tur og sette de på rekke etter hvert som vi leser. og mye mye mer :-)

Nå jobber ikke jeg på småbarnsavdeling, men vil bare anbefale sangboka "I min fille fille onkels hage". Veldig mange fine nye sanger med og uten bevegelse. Det følger CD med  boka :)

Vi hadde potte trening under samlingstunden. Alle som kunne satt på potta, vi leste bok, bevegelses sanger, sette rød kopp på rødt fat o.l.. Ha noen enkle leker, legge ett teppe over å tar bort en, så skal de gjette hvilken som er borte. Flanellograf...man kan gjøre myyyye :) :) Men opplevde at foreldrene var veldig glad for at vi hadde den potte treningen. De lærte fort av hverandre å det var veldig stas :)

dramatisere en sang eller kort eventyr (f.eks. bukkene bruse), dukketeater eller andre konkreter til både eventyr og sang, dramatisk lesning, rim og regler, dra med dere ting dere har funnet på tur inn i samling. ta med andre ting inn i samling dere kan utforske, f.eks. ting å kjenne på (kald, vått, ulike teksturer), begrepslæring med farger eller ulike former og størrelser (litt matte også her da), bland farger til nye farger, smak på ulike smaker, kims lek med ting eller barna under teppet. har du sett de DIGRE eventyrbøkene, de er flotte å lese for de minste i større gruppe. de er dyre men absolutt verd pengene. En pose med ting de kan etter tur få trekke opp - som betyr noe dere skal gjøre f.eks.

Jeg jobber ikke i barnehage, men er student. Og jeg opplever at barna synes det er morsomt med alt som kommer ut av noe (har gjerne med en pose/eske med dyr eller med noe annet oppi som vi kan synge om eller som blir levende). Ellers pleier de å elske gitaren og å  bli fortalt eventyr for (da med rekvisitter). 
Ellers pleier jeg alltid å starte med en navnesang som barna kjenner, før vi setter i gang. 

En annen ting vi har gjort er å la barna hente skoa sine og sette de utover på gulvet, så skal de finne to og to like og pare dem. Vi har ikke tenkt at det å sitte stille er så veldig viktig, men heller at vi er sammen om noe alle barna og voksne samtidig. Små bøker har blitt lest, dansing er populært, det er også å spille på instrumenter.

Vi har en pose med mange fingerdukker oppi som vi bruker mye i samlingen:) Både i sang, og dukketeater. Også får barna låne dukkene etter tur og det er veldig stas 

Vi dramatiserer kjente sanger, bruker SingSang- kort som vi fisker opp av et eller annet, flanellograf, lage historie sammen rundt noen figurer feks. To ganger i uka har vi tema- samling, hele bhg jobber med Kardemommeby.

Back
Topp