Dere som jobber 80 prosent

misty

Glad i forumet
August 2018
Har dere fri en fast dag i uka? Hvilken ukedag? Eller har dere løst det på en annen måte?

Vil gjerne høre om alle mulige erfaringer, da jeg sannsynligvis kommer til å redusere til 80% stilling når minsten begynner i barnehage. Har to barn, en stor som går på skolen og en liten som foreløpig er hjemme. Ønsker å jobbe redusert for at hverdagen skal gå litt lettere i hop. Tidsklemma er reell, spør du meg!

Jeg jobber 90% pga tidsklemma, men ikke fridag, jeg har litt kortere dager

Jeg jobber 70%. Har kortere dager (sekstimersdag).

Jeg ønsker å jobbe en dag mindre samt kortere arbeidsdager når jeg kommer tilbake etter permisjon. Er redd arbeidsgiver ikke går med på det :P men skal hvertfall søke.

Jeg jobber litt mindre enn 80% igjen da, men jeg har forskjellige fridager og ikke fast i uken. En uke kan jeg jobbe fullt en annen uke har jeg fri en hel uke. Kunne jeg bestemt helt selv ville jeg hatt fast i uken :)

Har fri fast onsdager. Veldig bra dag å ha fri på! Får et lite pusterom midt i uka.

De jeg kjenner som jobber 80% har fri en dag i uken. Da får de den ekstra fridagen til å gjøre husarbeid, gjerne trene eller få gjort unna andre avtaler.

De jeg kjenner som gjør det slik har gjerne flere barn, og da har en hel dag fri vært bedre enn litt kortere dager☺️

Kortere dager er rett og slett et must for å få hente og levere kabalen til å gå opp for oss for tiden

Går tilbake til 100 når jeg får yngste på skolen tenker jeg

Jobber ikke 80% men om jeg skulle ha gjort det ville jeg mye heller hatt kortere dager enn en fridag. Det er jo og løpe fra barnehagen til jobb og omvendt og å ha veldig lite tid sammen med barnet som er problemet.
I utgangspunktet enig, men i forhold til jobben min tror jeg det er mest praktisk med fridager. Både med tanke på arbeidsgiver og meg selv. Med en fridag blir det nok lettere å få en reell reduksjon i arbeidsoppgaver.

I tillegg har jeg ikke betalt spisepause (jobber i privat sektor), så med 80% stilling må jeg være på jobb 6,5 time (må ta 30 minutters lunsjpause midt på dagen). Hvis jeg hadde betalt spisepause og kunne være på jobb 6 timer med 80% stilling ville jeg kanskje vurdert det sterkere, men fortsatt vært usikker.

Kortere dager er rett og slett et must for å få hente og levere kabalen til å gå opp for oss for tiden

Går tilbake til 100 når jeg får yngste på skolen tenker jeg
Skjønner! Jeg synes det er litt stress med skolebarnet pga. følging til trening/fritidsaktiviter, samt å få tid til å lage og spise middag i forbindelse med det. Men man velger jo hvor mange/om de skal få liv til å gå på aktiviteter.

Har fri fast onsdager. Veldig bra dag å ha fri på! Får et lite pusterom midt i uka.
Takk for bra innspill! Mener også å ha lest at fri på onsdag er den fridagen som gir deg mest ledige dager i løpet av et år, siden det er noen røde dager som havner fast på mandag og torsdag :-)

Jeg ønsker å jobbe en dag mindre samt kortere arbeidsdager når jeg kommer tilbake etter permisjon. Er redd arbeidsgiver ikke går med på det :p men skal hvertfall søke.
Tror man har krav på det, med mindre det er til stor ulempe for arbeidsplassen...

Back
Topp