Dere som ikke jobber

ORIGINAL: Bymusa

Man får jo et vist pensjonspoeng når man har små barn, inntill en viss alder og dette tilsvarer faktisk en liten årslønn. Så det å gå hjemme til barna begynner på skolen er ikke den helt store krisen, pensjonsmessig

Har du noen link? Det er stikk i strid med hva jeg har lest.

ORIGINAL: Hello_Cupcake

Man får jo et vist pensjonspoeng når man har små barn, inntill en viss alder og dette tilsvarer faktisk en liten årslønn. Så det å gå hjemme til barna begynner på skolen er ikke den helt store krisen, pensjonsmessig

Ja det hadde vært fint å lest litt om[;)]

ORIGINAL: 3barnsmamsen

Tenker du på dem som går hjemme konstant liksom, for de som går hjemme 2-3 år, er jo ikke dette mye iforhold til ett helt liv med arbeid..

Jeg jobber fra ungene er 1 år altså.

Nja, på årevis liksom...å være hjemme i 2-3 år skjønner jo jeg og ikke har så mye å si, men er mange som er 30 år, og aldri har jobba i sitt liv...da begynner det å ha litt å si.

ORIGINAL: Diddij

har jeg også lest en gang, husker ikke hvor. men var iallefall til yngste barnet er 6 år. har selv gått uten lønn i perioder pga barn, og jobbet lite i andre perioder pga barn. har selvsagt vurdert dette med pensjon, og kommet frem til at dette er en god løsning for meg. skal sies at jeg legger av penger i mnd i pensjonsparing, samt har et investeringsobjekt som om nødvendig gir litt ekstra på konto ved evt behov som pensjonist.

ORIGINAL: Skravlemor

ORIGINAL: Diddij

har jeg også lest en gang, husker ikke hvor. men var iallefall til yngste barnet er 6 år. har selv gått uten lønn i perioder pga barn, og jobbet lite i andre perioder pga barn. har selvsagt vurdert dette med pensjon, og kommet frem til at dette er en god løsning for meg. skal sies at jeg legger av penger i mnd i pensjonsparing, samt har et investeringsobjekt som om nødvendig gir litt ekstra på konto ved evt behov som pensjonist.

Ja da tenker du jo på det, hvis du legger av penger. Flink du er da[:)]

http://www.nav.no/Familie/Omsorgspoeng

Det tilsvarer jo ikke en bra årslønn da, men det er bedre enn ingenting.

Men dere må være obs på at pensjonssystemer er blitt revidert, slik at det vil være nye regler for oss når vi går ut med pensjon, men omsorgspoengene skal , etter det jeg har fått med meg, opprettholdes sån noelunde likt.

Takk for linken. Det viste jeg faktisk ikke.

Ja de reviderer hele tiden pensjonsordningene, men det ser ut til at det ikke blir til det bedre, og at vi vil få mindre penger når vi er pensjonister enn det de gjør i dag. Det er jo hele tiden snakk om å spare inn på godene slik at utgiftene blir mindre for staten.

Men hvordan regner man ut disse pensjonspoengene i lønn/pensjon?
Det står at man får 3,0 poeng pr år mens man går hjemme med barn inntil 6 år.

Jeg skjønner ikke et kvekk[&:] Tror jeg blir dysletiker med engang jeg går inn på nav sine sider[8|]

Jeg tenker faktisk ganske mye på hvordan jeg vil ha det etterhvert, blitt mer bevisst på det de siste årene.
Vil helst sitte godt i det når barna nærmer seg etableringsalder for å hjelpe de økonomisk. Og når jeg blir pensjonist og skal gå hjemme, så vil jeg jo ha råd til å reise og oppleve litt. Ta med barnebarn på turer osv... De sier jo at barnebarn er en gave til besteforeldrene, for da har de endelig tid til å være litt sammen med de. [:)]

Har jobbet siden jeg var 19 (er 25 nå), og ser ikke noe problem med 2-4år uten jobb for å få være mer med barna mens de er små.. MIN prioritering..

ORIGINAL: Kiropraktorjunkie

Nå kommer jeg ikke til å "bare være hjemme" for det har vi ikke råd til akkurat nå. MEN, hadde gubben tjent så mye at vi fint hadde klart oss nå så hadde jeg valgt å være hjemme med barna når de var små, selv om det betydde at jeg ikke kom til å få så mye i pensjon når jeg blir gammel. Barna er faktisk viktigst og det er bare nå de er små. Man vet jo ikke om man blir pensjonist engang.
signere. å man får jo også pensjons poeng for å være hjemme me barn under 6 år...

Jeg får attest i posten fra NAV en gang i året på opptjente pensjonspoeng for omsorg for barn som hjemmeværende. [:)]
Så det stemmer det.. MEN, det lønner seg jo selvfølgelig å være yrkesaktiv. [:)]
Jeg har ikke valgt å være arbeidsledig, men for å få flere jobber, må jeg ha mer utdanning, og situasjonen per i dag, er at både jeg og mannen ikke kan være studenter samtidig, og ungene må bli litt større. Så er det min tur. Det er jo ikke gøy å stå sist i jobbkøen og jeg er en sånn person som blir SPRØ av å ikke ha jobb.

Back
Topp