Dere som ikke feirer jul pga kristendommen?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg fikk vite noe nå som jeg faktisk ikke har tenkt på før.
Advent er enn kristentid, det er vente tid før jesus fødsel.
Og da kom jeg til å tenke på hvor mange tråder det har vært her inne om adventskalender, adventsstaker, lilla eller røde lys osv.
Men samtidig har det jo vært masse tråder om at man ikke feirer jul pga kristendom men det er enn hedensk tid. Og de som døper og feirer ting pga tradisjon bør jo tenke seg om pga det er feil oven for kirken.
Da lurer jeg, har barnet deres julekalender?
Har dere adventsstake?
For dette presiserte de på tv nå at det var vent tid og enn kristentradisjon.
Jeg har ikke sjekket dette veldig nøye da så kan hende jeg tar feil.

ORIGINAL: Rimpro

feirer ikke advent.. aldri gjort.. ser ikke helt poenget med lystenning..

Men jeg har en JULEkalender da.. :)

litt smålei av at kristne tror de har førsterett på jula og alt som har med den å gjøre..

Jeg er ikke noe særlig kristen og jeg mener ikke at jeg har første retten på jula heller.
Men siden de som døper pga tradisjon alltid blir hengt ut her inne, synes jeg dette var en spennende sammeligning[8D]

ORIGINAL: søteste

litt smålei av at kristne tror de har førsterett på jula og alt som har med den å gjøre..

Jeg er ikke noe særlig kristen og jeg mener ikke at jeg har første retten på jula heller.
Men siden de som døper pga tradisjon alltid blir hengt ut her inne, synes jeg dette var en spennende sammeligning[8D]

Det kan ikke sammenlignes... Når man døper står man i kirken og lover å oppdra barnet i kristen tro... Man lover ikke noe ved å feire jul.

Jeg er IKKE kristen, men feirer jul, men ikke med et kristent budskap.
Julen feires som et lyspunkt i den mørkeste tiden av året og vi feirer også at dette også snur og går mot lysere tider. Akkuratt som vi har feiret lenge før vi fikk kristendommen til Norge.

synes det er mest moro at du ikke visste dette før nå...

hvorfor det? man blir vell ikke tvingt inn i noen religion fordi man får en pakke eller en bit sjokolade vær dag i 24 dager.. jeg kan virkelig ikke se en eneste sammenheng mellom sjokolade/pakker og kristendom og "jesu fødsel"..

men kontraspørsmål da.. dere som er kristne, å feirer jul av den grunn.. fråtser dere?
jula handler jo nå om å kjøpe de dyreste og fineste gavene, og spise til man sprekker..
det er jo en synd i kristendommen....

Som sagt så er ikke jeg noe særlig kristen jeg har barnetroen min og går nok ikke kirken eller sånt.
Jeg synes det kan sammeligne, for advent er enn kristen tid og jeg har sett mange her inne bruker enn unnskyldning på at dette er enn hedensk tid, derfor feirer de jul.
Jeg er ikke ute etter dere med tradisjoner for jeg feirer selv pga tradisjon. Mer ute etter de som feier jul pga hedensk opprinnelse, ikke kristen.
For man kan ikke komme unna at her i norge er tradsjon jul pga kristendommen. En herlig tid som jeg unner alle å oppleve, kristen eller ei[:D]
Man kan alltid melde seg ut av kirken igjen, og jeg er overlykkelig for at mamma døpte meg, da kunne jeg komfirmere meg samme mine venner, hadde aldri i livet turt å bli døpt som 15 åring. Og jeg vill også gifte meg i kirken, er vannskelig det når samboer ikke er døpt , da måtte en av oss døpt oss.
Hos meg går dette på samme tradisjonene som julen. Vi er forskjellige, men synes det er litt rart at noen kan feire det ene , men det andre er feil.

ORIGINAL: *LL*

Jeg syns ikke det kan sammenlignes.
Nisser, juletre, julekalender, og ribbe + + har ingenting med kristendommen å gjøre.
Hva kom først julefeiring eller jesus fødsel? (Som ikke engang var i desember).

Jeg feirer jul, men ikke pga at jeg er kristen og syns ikke det kan sammenlignes med dåp når man ikke er kristen.

Du misforstod vel spørsmålet?
For jeg spør om advent jeg, ikke julen.
Julen feiret vi lenge før kristendommen. Men advent er enn kristentid[:)]

ORIGINAL: turbo trash

synes det er mest moro at du ikke visste dette før nå...

Ja, det er snakk om å følge med i kristendomms timene[8D]

Jul er veldig mye tradisjon. For meg er advent ventetiden før jul..... At vi venter på julen altså. Trodde ordet advent bare betydde ventetid jeg..... Jeg er overhode ikke kristen, men har da rett til å feire både jul og advent.

Kristen - ikke kristen...

kan ikke alle bare være venner???[8|]

ser ikke problemet til folk jeg altså[:D][:D][:D]

hvorfor det? man blir vell ikke tvingt inn i noen religion fordi man får en pakke eller en bit sjokolade vær dag i 24 dager.. jeg kan virkelig ikke se en eneste sammenheng mellom sjokolade/pakker og kristendom og "jesu fødsel"..

men kontraspørsmål da.. dere som er kristne, å feirer jul av den grunn.. fråtser dere?
jula handler jo nå om å kjøpe de dyreste og fineste gavene, og spise til man sprekker..
det er jo en synd i kristendommen....

Som sagt så er ikke jeg noe særlig kristen jeg har barnetroen min og går nok ikke kirken eller sånt.
Jeg synes det kan sammeligne, for advent er enn kristen tid og jeg har sett mange her inne bruker enn unnskyldning på at dette er enn hedensk tid, derfor feirer de jul.
Jeg er ikke ute etter dere med tradisjoner for jeg feirer selv pga tradisjon. Mer ute etter de som feier jul pga hedensk opprinnelse, ikke kristen.
For man kan ikke komme unna at her i norge er tradsjon jul pga kristendommen. En herlig tid som jeg unner alle å oppleve, kristen eller ei[:D]
Man kan alltid melde seg ut av kirken igjen, og jeg er overlykkelig for at mamma døpte meg, da kunne jeg komfirmere meg samme mine venner, hadde aldri i livet turt å bli døpt som 15 åring. Og jeg vill også gifte meg i kirken, er vannskelig det når samboer ikke er døpt , da måtte en av oss døpt oss.
Hos meg går dette på samme tradisjonene som julen. Vi er forskjellige, men synes det er litt rart at noen kan feire det ene , men det andre er feil.

å DER bomma du igjen... Jula ble feira i mange år før norge ble kristnet.. de kristne "la" jesu fødsel oppå en allerede eksisterende høytid..
det er faktisk ikke en tradisjon pga kristendommen.. det har alltid vært en tradisjon..

det går faktisk ikek ann å sammenlignes.. å døpe et barn, er å tvinge et barn inn i en religion den ikek har valgt selv.. religion er personlig..
Pakker og sjokoladekalendere har absolutt ingenting med kristendom og gjøre..
å spise masse god mat å frotse til man sprekker har ingenting med kristendom og gjøre..
å dra inn et tre fra skogen å pynte det har ingenting med kristendom å gjøre..
trenger jeg å gjøre det mer klart?
Jula har ingenting med kristendom å gjøre...

Nei og dette er helt riktig og jeg mener advent.
Og tenne fire lilla lys er kristendommen og ha adventskalender har noe med kristendommen å gjøre.
¨Ribba og juletra har ingeting med kristendommen å gjøre.
Man tvinger ingen barn inn i kristendommen, men valget blir lettere om man har blitt døpt.
Jeg ble døot pga tradisjon, sambo ble ikke døpt pga de ikke var i den norske stas kirke, som 15 åring synes sambo det var surt for de andre kammeratene skulle komfirmeres i kirken, noe han også ville. Men turte ikke å bli døpt i den aldren.

ORIGINAL: tingeling1

Jul er veldig mye tradisjon. For meg er advent ventetiden før jul..... At vi venter på julen altså. Trodde ordet advent bare betydde ventetid jeg..... Jeg er overhode ikke kristen, men har da rett til å feire både jul og advent.

Det er det for meg også[:D]
Er enn koslig tid.

Jeg anser meg selv som ikke kristen, men vi har adventstid og kalender. Barna mine vet også hvorfor vi feirer jul i den kristne tradisjonen. Ser ikke noe galt i at mine barn lærer om det og kanskje får sin egen barnetro, selv om jeg ikke er troende selv.

Hvis jeg skal være helt ærlig feirer jeg jul p.g.a. tradisjon, hvis mine barn vil feire jul være seg tradisjon eller tro er det deres valg. Hyggelig er det uansett å samle familie til høytid, god mat og gode minner.

når jeg tenker meg .. og sånne jule symboler o.l

hvis man tenker at jul er noe kristen ting :

hjerte = ikke typisk kristen ting

lys = lyser opp i denne mørketiden

nisser= finnes ikke noe spes. om nisser i bibelen?[8|]

reinsdyr = står ikke noe spes. om dette heller

julestjerne = en fin rødblomst[8D] ikke relatert til bibel heller :P

fargen rød= er en farge som står kontrast til det hvite,. altså snøen , og rød er jo tegn for varme også (ild)

ingen av de typiske jule symbolene som jeg nevnte oppe har noe med bibel å gjøre.. rett meg opp om jeg tar feil..

Jeg praktiserer ikke kristendommen, men jeg følger dens tradisjoner - så jeg lever som en kristen. (bortsett fra at jeg har 2 barn utenfor ekteskap da[8D])
Begge barna er døpt kristent, men selv er jeg konfirmert borgerlig. (sikkert litt oppgjør[8D])
Å være kristen har blitt tabu i dette landet, helt hvorfor vet jeg ikke[8|]

Jeg føler at det skal vært fokus på Jesu fødsel i skoler og bhg og at de er i kirken før jul, for det er - uansett dyre gaver, juletrær og annet tull - nettopp dette julen handler om[;)] 

For meg blir det hykleri og ikke ha noen tro på at dette har skjedd og så feire det [8|] Blir som å træsje en fest som man ikke er velkommen på[8D]

ORIGINAL: Leyah

For meg personlig handler jul om tradisjoner, ikke religion. Jeg feirer som jeg er vant til hjemmefra, selv om jeg har meldt meg ut av statskirka.

sign!

ORIGINAL: Leyah

For meg personlig handler jul om tradisjoner, ikke religion. Jeg feirer som jeg er vant til hjemmefra, selv om jeg har meldt meg ut av statskirka.

Hvorfor skal det være så mye styr om hvorfor man feirer jul?
Har de troende mer rett til å feire?
Eller er det de ikke troende som har mest rett til å feire?

Juletreet, julestjerna, ribba, hjerter osv. osv. er tradisjon. Akkurat som vi har tradisjoner på 17.mai. Står ikke noen plass i grunnloven heller at vi skal ha barnetog, men det er vel nettopp den tradisjonen med barnetoget som gjør 17.mai spesielt.
Jula blir ikke mindre jul med tradisjoner som juletre og julestjerner. Så får hver enkelt finne ut hvorfor de feirer jul og slippe å forsvare det ene eller det andre valget.

Jeg fikk vite noe nå som jeg faktisk ikke har tenkt på før.
Advent er enn kristentid, det er vente tid før jesus fødsel.
Og da kom jeg til å tenke på hvor mange tråder det har vært her inne om adventskalender, adventsstaker, lilla eller røde lys osv.
Men samtidig har det jo vært masse tråder om at man ikke feirer jul pga kristendom men det er enn hedensk tid. Og de som døper og feirer ting pga tradisjon bør jo tenke seg om pga det er feil oven for kirken.
Da lurer jeg, har barnet deres julekalender?
Har dere adventsstake?
For dette presiserte de på tv nå at det var vent tid og enn kristentradisjon.
Jeg har ikke sjekket dette veldig nøye da så kan hende jeg tar feil.

For å svare på spørsmålet ditt da[:)]
Jeg er kristen, og feirer IKKE jul.
Nei, vi har ikke adventsstake og heller ikke julekalender. Vi har "vanlig" lysestake som vi tenner lys i hver dag, og barna får masse gaver hele året[:)] Du skriver at avdventstid er ventetid før Jesu fødsel...Da lurer jeg på hvor du har det fra at Jesus ble født den 24 eller 25 desember? Det er ikke noe grunlag for det i bibelen. Alt tyder heller på at han ble født på høsten.

Og vi vil heller ikke døpe barna våre når de er babyer. De skal få lov til å velge sin vei når de blir store nok til å forstå selv hva de vil[;)]

det er da ingen som har mer rett til å feire jul enn andre. men vi er val alle enige at julefeiringa er jo for jesus sin fødsel!?
jeg er kristen og synes dette er en utrolig fin og koselig tid, enda mer spesielt har det blitt nå etter vi har fått unger og begynner litt med egne tradisjoner rundt jula.

Back
Topp