Dere som ikke bor med bf

MarcusMamma

Forumet er livet
Vis barnet er syk før det skal til bf blir de da hjemme eller reiser de til bf?
Vil du ha barnet hjemme eller er det ok det er hos far? Hva sier bf til å få sykt barn? Vil han unngå det eller er det greit?

Sender som vanlig, går helt fint :-)

Kommer litt an på hvordan de er syk. Er de hos meg og får omgangssyken for eksempel så blir de her til de er frisk. Samme om det begynner hos bf. Da blir de der. Rett og slett for at det ikke er noe kjekt å sitte i bil så lenge om de er syk. Er 1 time reise mellom. Men om de har feber ol får de bestemme selv. Bf tar i mot jentene om de er syk og tar ut sykedager ved behov :)

Har to bonuser på sju og ni, og så lenge det er praktisk gjennomførbart (vi er to fleksible familier som bor i en liten by), får de som regel velge litt selv hvor de vil være hvis de er syke. Noen ganger vil de helst være hos mamma, andre ganger er det best å være hos pappa. :)

Om han blir skikkelig syk blir han stort sett der han er til han blir bedre.
Blir han litt småsyk (kosefeber, hoste o.l.) så avtaler vi oss i mellom dersom vi har noe som gjør at det blir vanskelig å følge vanlig samværsavtale - type jobbreiser, viktige møter o.l.
I tillegg til oss to har Jr. verdens beste bonusmamma, som i kraft av "nykona til pappa" ikke har krav på sykt barn-dager for Jr., men likevel flere ganger har tatt hjemmekontor for å være hjemme med ham, sagt ja til å ha ham hjemme når hun selv har vært sykmeldt osv.
Vi har avtalt med NAV at jeg tar 12 sykt barn-dager og pappan 8 i året. Vi har ca. 50/50-deling på samværet, men pappan har langt mer reisevirksomhet og slikt som har gjort at jeg har tatt ut litt flere av disse dagene enn ham - samt at både bonusmamman og han noen ganger kan ta hjemmekontor, i motsetning til meg.

Vi har stort sett vært veldig fleksible og klart å finne løsninger som fungerer både for oss og pjuskasen (vi har vært veldig heldige, da, han har sjelden vært skikkelig syk og stort sett bare slitt med kraftige forkjølelser og litt feber, for eksempel).

Vi blir hjemme, men barnefar bor 2,5 time unna, så orker ikke kjøretur og reise om hun er syk. Vi er begge ganske fleksible, så da bytter vi gjerne helg slik at han har henne helgen etter :-)

Vi bor så langt fra hverandre at han blir der han er når han blir syk. reise alene med fly og sykdom hører ikke sammen.

Da er hun som regel hos meg, hun får og komme hit om hun blir syk hos faren og ønsker dette. Sånn egentlig har ikke far syktbarn dager men det har vist aldri hvert et problem på jobben hans. Men vi bor 2 min unna hverandre med bil så vi kan trikse og mikse litt om hun er syk over lenger tid slik at den ene jobber formiddagen og den andre ettermiddagen f.eks. Men jeg foretrekker å få henne hit da jeg liker å holde øye med henne selv.

Vi følger som regel vanlig samvær. Selv tror jeg de har det best sammen med pappa'n sin når de er syke (noe de veldig sjelden er, heldigvis). Pappa'n er mye flinkere til å sitte stille sammen med den syke og bare være tilstede, gjerne se den samme filmen om og om igjen, mens jeg føler at jeg har hundre tusen ting jeg føler jeg kan, må og burde gjøre når jeg først er hjemme. :)

Har en bonusgutt på 4, han blir sendt både hit og dit uansett hvordan syk han er.

Det tenker jeg må oppleves vondt for barnet dersom det er veldig sykt? (Å måtte ut av senga og kjøre). F eks hvis barnet ligget med omgangssyke og kaster opp eller har veldig høy feber så det nesten bare sover og har smerter? Setter dere barnet i bil/ transport for å bytte samvær i en slik situasjon? Tenker bare på hvor dårlig man selv kan føle seg hvis man er skikkelig syk..

Det tenker jeg må oppleves vondt for barnet dersom det er veldig sykt? (Å måtte ut av senga og kjøre). F eks hvis barnet ligget med omgangssyke og kaster opp eller har veldig høy feber så det nesten bare sover og har smerter? Setter dere barnet i bil/ transport for å bytte samvær i en slik situasjon? Tenker bare på hvor dårlig man selv kan føle seg hvis man er skikkelig syk..

Nå har aldri guttungen her vært veldig syk, kan ikke huske sist han hadde feber, men om han har omgangsyken så ser vi det så klart an, er det et døgn siden sist han kastet opp og han er pigg så kjører vi han dit. Om han ligger rett ut og virkelig ikke er i form(aldri opplevd at han er sånn, når han har omgangsyken så spyr han kun på natta) så blir han så klart hos oss en dag ekstra :)

Det kommer jo helt an på sykdommen, om han hadde masse feber eller omgangssyke så slapp han selvsagt å dra noen plass.
Da kom heller pappaen til oss og var der sammen med oss.

Sender som vanlig så lenge det ikke er spysyke osv. Da kan han bare være her til han er ferdig :)

Bf brydde seg ikke om sykt barn, men jeg sa at han ikke skal ut døra i kuldegrader og kjøre bil med aircondition så da er det å bytte helg. Gjalt spesielt da han var liten. Spysyke var heller ikke aktuelt å utsette han for en biltur da! Syke barn har det best hjemme i senga, ikke fartende rundt.

Pappaen har gjerne vært hjemme med sykt barn, men er de veldig syke så drar ikke jeg fra de!

Sender som vanlig dersom det bare er feber osv.

Er det skikkelig omgangssyke ..så blir barna hos den forelder barnet er hos. Ikke noe særlig og sitte i bil/ måtte flyttes frem og tilbake når formen er veldig dårlig.

Men vi er flinke til og komme og hjelpe til om det trengs hos hverandre. Og håper det fortsetter slik.

Back
Topp