Dere som har vert på 3 kontroll. Symfysemål:)

Han sier han ikke tar svangerskapskontroller...
Er vanskelig å bo ute i distrikt, langt unna alt, og ingenting som funker optimalt føles det som.
Det sa min og.. Men de kan måle blodtrykk, sjekke vekt og slik? Min lege vegrer seg også for og ha gravide damer på kontoret, men i ditt tilfelle synes jeg virkelig ikke at lege kan si nei! Jordmor kan svare mer på spm om svangerskap og fødsel, kjenne hvordan babyen ligger, er vel i hovedsak det som skiller dem.

Det sa min og.. Men de kan måle blodtrykk, sjekke vekt og slik? Min lege vegrer seg også for og ha gravide damer på kontoret, men i ditt tilfelle synes jeg virkelig ikke at lege kan si nei! Jordmor kan svare mer på spm om svangerskap og fødsel, kjenne hvordan babyen ligger, er vel i hovedsak det som skiller dem.

Vel, det skader jo ikke å ringe de, evt vente til mandag å høre med jm selv hva hun tenker. Til nå virker iallefall alt normalt, litt varierende mtp hvor mye liv jeg kjenner hver dag, men er ikke bekymret (bare litt :p) enda. :)

Er jo igrunn ganske små marginer på det skjemaet. Viss du ligger i ytterkant av det lyselilla så er det fremdeles bare 1 cm større enn min :) og en 8% økning i bebien sin vekst er ikke mye ennå?:p bra de trives godt i magen iallefall så lenge ikke veksten tar heeellt av:p
Trenger ikke å fortsette å bli sånn aaaaaalt for stor før etter hun kommer ut da haha :p bekymra for å få en kjeeeeempe stor baby :p

Jeg ligger rett under den røde streken :) Men det var for 2 uker siden da jeg var 21 uker!
Skal på ny kontroll imorgen så vi får se da! ;)

Mitt var 22cm i uke 21. Skal tilbake neste uke, da er jeg litt over 25 uker.

Var på fredag 23+0 og var 24 cm, innenfor normalen på det nye skjema, men godt over normalen på det gamle skjema. Jeg er tynn og veier fortsatt mindre enn jeg gjorde før graviditeten, men hun sa ingenting på målet mitt. Så på oul at jr var stor.

Jeg går dessverre bare hos fastlegen min. Først sa hun ingenting, men uken etter på en time ang noen blodprøver begynte hun som du sier, å styre og si at dette er over snittet osv. Tok glukosebelasting pga hennes meninger om dette. Jeg gikk akkurat klar (under 7,8 etter 2 timer), men siden jeg var så nære 7,8 så blir det kontroll på A-hus. Lei hele greia allerede - man skal opp i 11,1 før man har diabetes, og jeg hadde 7,7 eller noe. Drama lege :p haha

Skjønner. Jeg tok testen i uke 14 allerede, hadde 4,8 fastende og 5,0 etter to timer, så heldigvis langt unna. Blir å ta igjen nå i uke 28 pga jordmor syntes sf-målet var høyt, kombinert med at jeg går opp mye i vekt (gjorde det sist også, ingen sv-diabetes da).

Målet ditt er ikke høyt nok for sv-diabetes nei, men det er jo såpass høyt at det er innenfor nedsatt glukosetoleranse, og det er mye bedre å evt kunne påvirke det positivt nå enn at det utvikler seg videre til sv-diabetes. Kroppens evne til insulinproduksjon selv synker underveis i graviditeten, derfor testes de fleste i uke 28.

Vis vedlegget 178793

Jeg har stooor mage! Ligger rett over det grønne feltet. Var stor sist også, men er enda bittelitt større nå. Dette var ingen indikasjon på stor baby den gangen - fødte en gutt på 3100g. Opplevde heller ikke at lege eller jordmor var noe bekymret ift. symfysemålet. Og ikke denne gangen heller - jordmor sier at det viktigste er at jeg følger min egen kurve. Og tatt i betraktning alle faktorer; som at jeg er lav, ikke overvektig og ikke har hatt stor vektøkning i svangerskapet, tror hun bare at jeg "bærer høyt". Spesielt siden førstemann var såpass liten også, og alle prøvene mine er fine.
Så til dere med høyt symfysemål som er bekymret/har blitt bekymret av lege/jordmor for stor baby: det er ikke nødvendigvis en riktig indikasjon:)

Samme som her sist da. Er lav og kort i ryggen, og bærer utenpå. Magen var gigantisk sist, men sf-målet lå mellom midtstreken og øvre grense hele veien. Babyen var 3,5kg to uker over termin, så ikke akkurat stor. Jordmora sist var ikke bekymret i det hele tatt, selv om jeg også gikk opp mye (over 30 kg, alt gikk fort av igjen). Men jordmora jeg har nå er veldig opptatt av vekt og sv-diabetes, hun mente sf-målet var urovekkende høyt og prater masse om disse tingene på hver kontroll..

Jeg ligger på øvre grense mellom grønn og hvit men har veldig liten mage og vektoppgang så jordmor sa det viktigste var en jevn kurve som ikke plutselig avtok eller økte unormalt. Alt var tipptopp med meg og på undersøkelsen iallefall.

Samme som her sist da. Er lav og kort i ryggen, og bærer utenpå. Magen var gigantisk sist, men sf-målet lå mellom midtstreken og øvre grense hele veien. Babyen var 3,5kg to uker over termin, så ikke akkurat stor. Jordmora sist var ikke bekymret i det hele tatt, selv om jeg også gikk opp mye (over 30 kg, alt gikk fort av igjen). Men jordmora jeg har nå er veldig opptatt av vekt og sv-diabetes, hun mente sf-målet var urovekkende høyt og prater masse om disse tingene på hver kontroll..
Så rart at jordmødrene/legene har så ulikt fokus/kunnskap. Hun burde jo sammenlikne med ditt forrige svangerskap, målene er jo ikke urovekkende høye for deg iom. du hadde likt sist og ikke fødte en stor baby. Og hvis de andre prøvene dine er fine synes jeg det er rart at hun uttrykker bekymring. Selvfølgelig bra at de er obs på disse tingene, men virker som at noen jordmødre/leger tillegger dette litt for mye fokus. Som noen sa over her: det er mange andre faktorer enn kun sf-mål som må taes hensyn til:)

25 + 2 og første gang jeg har målt i dag. 23 cm. Rett under den røde streken :)

ImageUploadedByBV Forum1464296405.576931.jpg :D

f465714c1dd0f4bc3e42a98ec54d8339

Ja dette starter jo bra.. :D sprenger jo skalaen. Jm sa at hun lå veldig høyt. Såpass at hun strevde med å høre hjertelyden fordi mine infererte. Fikk høre selv tilslutt da, så da kunne jeg puste lettet ut!

Som andre har nevnt her, begynte hun å snakke om sv.skaps diabetes.. sa det var lurt å ta en test. Jeg trodde urinprøven kunne indikere dette jeg..? Krysser fingrene for at jeg ikke har det. Her i byen tar de ikke i mot kvinner med sv.skapsdiabetes, så jeg må evt reise 4 timer for å føde :(

Back
Topp