Dere som har vært på OUL..

Mysore

Flørter med forumet
Hvilke mål hadde dere på den lille i magen?
Var hen stor eller liten? :)

Fikk høre min jente var liten.

HC (hodeomkrets):149, AC (Bukens omkrets):125, FL (lengde lårbeinet): 26 og BPD (avstand mellom ørene) 43. Noe lengde på jenten fikk jeg ikke :(

De fleste er like store frem til uke 24, da begynner de å vokse individuelt. Så rart de har sagt hun var liten, det indikerer uansett ingenting så tidlig.

Var hun "liten for alderen", eller liten så du ble satt tilbake noen dager, og fikk senere termin?
De skal jo gentlig være ganske like fram til oul, først etter dette at de vokser mer ulikt.
Det er jo derfor oul er i uke 17-20, for da er fosterene ganske like størrelsesmessig, og på den måten de kan bestemme alder på fosteret og fastsette termin.

Fikk du ikke vite noe mer?

Fikk ikke vite noe så regner med at det var ok :)
De måler vel for å finne ut hvor langt man er på vei?
Mindre baby=kortere på vei?

Er visst hodemålet som avgjør termindato? (Og som r likt i disse ukene)

Målene som står på mitt skjema:
Uke 19+3
HC står ikke
AC står ikke
FL 31
BPD 48

Og noe som heter MAD 45 (gjennomsnittlig diameter mage)

Sa ingenting om han var stor eller liten, bare at alt så normalt ut og var riktige proposjoner..

Nei, hun var vist liten. Måtte sjekk opp i det, og det han mente med liten jente var at hun var tynn. Målene ellers var helt riktig i forhold til "alder", men at hun var veldig slank :) Altså AC-målet!

Jeg var på oul i 19+4 og det står: BPD 45 MAD 42 FL 31. Fosterv. Normalt.

Sa ingenting om stor/liten, bare at alt så fint ut.

Nei, hun var vist liten. Måtte sjekk opp i det, og det han mente med liten jente var at hun var tynn. Målene ellers var helt riktig i forhold til "alder", men at hun var veldig slank :) Altså AC-målet!
Min minste var også litt "tynn" om magen, men da sa jordmor at så lenge hodemålet er bra, er det ok.
For da viser det at næringen fosteret får går til viktige organer, som jo hjernen er, og at magen da nedprioriteres.
Fosteret er jo avhengig av næring for å vokse, og det er alltid hodet osv som prioriteres framfor kroppen/magen!
Men noen babyer er nok naturlig "slanke" også, avhengig av hvordan foreldrene er. :-)

Min minste var også litt "tynn" om magen, men da sa jordmor at så lenge hodemålet er bra, er det ok.
For da viser det at næringen fosteret får går til viktige organer, som jo hjernen er, og at magen da nedprioriteres.
Fosteret er jo avhengig av næring for å vokse, og det er alltid hodet osv som prioriteres framfor kroppen/magen!
Men noen babyer er nok naturlig "slanke" også, avhengig av hvordan foreldrene er. :)
Så godt og høre! Hodemålene var helt supre. Men litt betryggende og høre fra andre som også har opplevd det. Også har denne babyen to foreldre som er ganske så tynne, eller spinkle. Så har nok noe med det og gjøre :)

Back
Topp