Dere som har vært hos gyn

Moradi

Forumet er livet
VIP
Septemberlykke 2015
Etter dere ble gravide... For å ta UL egentlig. Har h*n stappet fingrene inn i "hullet" og kneppet på magen før ultralydundersøkelsen? De forrige gangene jeg har vært gravid har jeg blitt henvist til en privat, og han gjorde det. Aldri helt forstått hvorfor. De gjør det jo ikke på sykehuset? Og så var han ekkel i tillegg, så det gjor jo ikke saken bedre akkurat :p

Nei, men hadde en MA og på kontrollen etter det gjorde hun det. Tror hun sjekket livmoren og om det var vondt.

Nope, kun ul. Men jeg bestilte tidlig ul, så kanskje ikke det samme

Han gjorde det både da jeg var 6 og 9 uker. Syntes det var ubehagelig. Hvertfall når han sto å kneppa på livmoren

De har gjort GU i tillegg til UL to ganger, fordi jeg har hatt småblødninger. Den første gangen kjente hun på livmora slik du beskriver også. Gjorde meg panisk av angst for at hun skulle skvise ut hele babyen. :p Egentlig vet jeg jo at det ikke er farlig da. Hun mumlet noe om konsistensen og størrelse som var normal eller noe slikt, men jeg er ikke sikker på hvorfor hun mente det var en lur undersøkelse. Det er en erfaren og flink gynekolog da, så jeg lar henne egentlig bare gjøre hva hun vil. :p Noen ganger mistenker jeg at noen gynekologer bare gjør GU på alle av gammel vane... De tenker litt annerledes enn oss...

Ekkel gynekolog hørtes ut som et ganske stort problem i seg selv, det har jeg heldigvis ikke vært borti ennå.

Ja det er noen leger i distriktet som tar GU under svangerskapskontrollene også. Heldigvis ikke der jeg går :p

Da kjenner man etter størrelse på livmoren. Ikke alle som gjør det, men har selv opplevd det :)

De almennlegene som gjør det er bare sinnsykt dårlig oppdatert. Det var standard på første svangerskapskontroll en gang i forrige århundre, før UL var oppfunnet. :p Før de fikk UL-terminer var det vanlig å kjenne på størrelsen på livmora på første kontroll, for å finne ut om mensterminen var helt feil. Retningslinjene for svangerskapsomsorgen sier helt tydelig at det ikke skal gjøres mer.

Ja det var det mamma mente også. At det var noe de gjorde før i tiden :p Men da vet jeg det til neste gang noen prøver seg ;)

Back
Topp