Dere som har tabelltrekk...

ORIGINAL: stibli

Barn i magen

Nettopp derfor det er lurt å følge med litt selv fra mnd til mnd! [:)] Jeg f. eks har noen mnd hvor jeg jobber ganske mye overtid, dvs mer lønn, andre mnd jobberr jeg ikke noe ekstra. Derfor sjekker jeg alltid hvor mye skatt jeg har betalt så langt hittil i år, kontra hvor mye jeg har tjent! Og som noen nevner: feriepenger og mnd med halv skatt påvirker også! Det er jo totalen til slutt som teller!

Takk for gode svar [:)] Nå har jeg funnet 3 lønnslipper og sammenlignet inntekt og betalt skatt med tabellen, og på de 3 slippene jeg har her, så har han betalt det han skal betale. Vi økte lånet betrakelig i slutten av september ifjor, da vi kjøpte ny bil, men har ikke huslån siden vi forløbig leier leilighet.

Han har riktignok alltid hatt tabelltrekk, og alltid fått igjen ca 6000,-. Ifjor var det første året han fikk en smell (på 3000,-), men da hadde han vært sykemeldt i ganske store perioder, så det var der det skjedde noe kluss. I år er jeg jo bekymret fordi han var arbeidsledig i 5,5 mnd ifjor.

Men i år har vi jo blant annet barnehage å trekke fra. Siden du tydeligvis har litt peiling, så benytter jeg anledningen til å spørre deg om akkurat det [;)] Jeg er som sagt student og har ingen inntekt. Sønnen vår begynte 100% i barnehage fra august, så der er jo noe vi kan trekke ifra. Men siden jeg ikke har inntekt, burde vi jo flytte alt over på han, for i utgangspunktet deles det vel på begge to? Jeg regner med det skal være rimelig enkelt å gjøre? Jeg vet det kommer forklaringer på sånt i posten så kanskje jeg blir litt klokere når jeg har lest de, men alle jeg spør om dette svarer bare at de ikke har peiling, så hønemor bekymrer seg jo litt da vettu [8D][:)]

Skjønner skjønner! [:)]

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg her, men jeg vet dessverre ikke hvordan det lønner seg å gjøre det i det tilfellet! [&:] Men noe som er helt sikkert er at det (som oftest) er mye å tjene på å sette seg inn i hvilke skattefordeler man kan dra nytte av! Det er sjelden noen på likningskontoret (eller andre slike kontorer) forteller deg hva som er mest lønnsomt for nettopp deg, men jo mer du søker og leter selv (bruk internett for det det er verdt!) desto mer kan du komme over! Det er bl.a. mange fradrag o.l. man kan få, som man ikke er klar over. Vi får vårt første barn om noen uker, og jeg jobber med å sett meg inn i hvilke endringer det vil bli for oss på den fronten fremover... Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mer! Men søk informasjon alle steder du kan! Lykke til! [:)]

Det kommer helt an på hvilken tabell jeg har det. Første året med tabell trakk jeg ekstra for sikkerhetsskyld, og fikk igjen 200 kr. Ringte de, og joda - hadde ikke jeg trukket ekstra ville jeg fått 6000 i baksmell.

Endret tabell, og nå får jeg igjen[:)]

så lenge man har rett tabell så skal ikke det gå an og få baksmell, da har du feil tabell

Tabellen trekkes jo utifra hvor mye du har utbetalt, så får du mere så trekker de mere så det skal ikke gå an. Men jeg vet flere har fått assa, men da har de ikke rett tabell. Eller sånn som sambo, han hadde noen % lønn fra NAV, og da hadde både nav og arb giver trekt tabell, altså totalen ble feil. Har man lønn fra 2 plasser skal man trekke bi arbeidsgiver skatt fra andre parten. Han endte opp på 9 tusen i smell pgr dette

Jeg er selv drit spent.. tross at mannen på skatteetaten mente jeg har aaaalt for høy tabell i fjor pgr jeg har alt lån på meg, så tørs jeg ikke tro på at jeg får igjen...

Har aldri fått restskatt. Men pleier ikke å få så mye igjen heller. Et par tusen.

ORIGINAL: denkulemage

så lenge man har rett tabell så skal ikke det gå an og få baksmell, da har du feil tabell

Tabellen trekkes jo utifra hvor mye du har utbetalt, så får du mere så trekker de mere så det skal ikke gå an. Men jeg vet flere har fått assa, men da har de ikke rett tabell. Eller sånn som sambo, han hadde noen % lønn fra NAV, og da hadde både nav og arb giver trekt tabell, altså totalen ble feil. Har man lønn fra 2 plasser skal man trekke bi arbeidsgiver skatt fra andre parten. Han endte opp på 9 tusen i smell pgr dette

Jeg er selv drit spent.. tross at mannen på skatteetaten mente jeg har aaaalt for høy tabell i fjor pgr jeg har alt lån på meg, så tørs jeg ikke tro på at jeg får igjen...

Jeg skjønner at jeg har mye å lære [8D] Har aldri selv vært borti tabell siden jeg har vært student hele mitt liv, så dette er helt gresk for meg. For å være ærlig så ante jeg ikke at det finnes flere tabeller, tok det egentlig for gitt at den som var bakpå skattekortet hans var den som "alle" bruker. Hvordan vet jeg om den han har er rett? Som jeg skrev over her, så har jeg sjekket en del av lønnsslippene hans nå, og når jeg finner månedsinntekten på tabellen og ser hvor mye som skal trekkes, så stemmer det med hva som er blitt trukket. Det skal vel love bra, eller? [:)]

Alltid fått igjen[;)]

Back
Topp