Dere som har tabelltrekk...

Stibli

Forumet er livet
Har dere opplevd å få restskatt, eller går dere i pluss (eventuelt null)?

Snakker med flere og flere som får restskatt til tross for tabelltrekk, så jeg er rimelig nervøs i år, siden vi er totalt avhengig av å gå i pluss [:-][8D]

Har alltid gått minst 9000 +[:D]

Du bør alltid sjekke om opplysningene stemmer overens med hvordan din lønn/dine fradrag er når du mottar skattekortet. Det kan også lønne seg å ta en forenklet skatteberegning (finner en på www.skatteetaten.no) når man har kommet halvveis i året for å se hvordan man ligger an og evt. regulere skatten (få nytt skattekort/be arb.giver trekke ekstra). Når skatteetaten sender ut skattekort så er det på grunnlag av det du tjente i fjor (eller 2 år siden - husker ikke helt), så hvis noe i din økonomi har endret seg (fått høyere/lavere inntekt, høyere/lavere rentekostnader) så vil ikke trekket bli riktig.

Det lønner seg alltid å følge med hver mnd selv... Jeg har tabell av fastlønn, men %-trekk av tillegg/overtid (jeg jobber turnus). Jeg sjekker alltid hvor mange prosent jeg har blitt trukket i skatt hver mnd (regner ut fra bruttolønn), og sjekker også hvordan jeg ligger an hittil i år... Hvis jeg ser at jeg ligger godt an er det ok, da vet jeg at jeg får igjen. Men hvis du ser at du trekker litt lite skatt, så kan du bare be om å trekke litt ekstra, så slipper du restskatt! [:)]  Sjekk med selvangivelsen fra i fjor hva du tjente, betalte i skatt og evt restskatt/hva du fikk igjen, så vet du ca hvor mye skatt du bør betale for å gå i null! (Forutsatt at det ikke har vært store endringer i lønn/lån osv fra år til år da!)

ORIGINAL: zahra

Du bør alltid sjekke om opplysningene stemmer overens med hvordan din lønn/dine fradrag er når du mottar skattekortet. Det kan også lønne seg å ta en forenklet skatteberegning (finner en på www.skatteetaten.no) når man har kommet halvveis i året for å se hvordan man ligger an og evt. regulere skatten (få nytt skattekort/be arb.giver trekke ekstra). Når skatteetaten sender ut skattekort så er det på grunnlag av det du tjente i fjor (eller 2 år siden - husker ikke helt), så hvis noe i din økonomi har endret seg (fått høyere/lavere inntekt, høyere/lavere rentekostnader) så vil ikke trekket bli riktig.

Hadde jeg hatt en litt mer ryddig og interessert samboer, så skulle jeg nok klart å ha litt kontroll, men der er det ikke stor hjelp å få.[:-] Det er altså hans inntekt det er snakk om, jeg er student og har ingenting. Men han er av typen som ikke bekymrer seg for noenting, og tar det som det kommer. Og siden jeg er helt blank og ikke skjønner en dritt av de få papirene han klarer å rote frem, så ble det plutselig litt vanskelig. [X(]

Jepp, de to gangene jeg har hatt tabelltrekk har jeg fått restskatt så det holdt.
Skal vel egentlig ikke gå an men.
Så, jeg endret til prosenttrekk. Mye bedre, setter heller opp prosenten litt ekstra så jeg er sikker på at jeg slipper restskatt på 15 000,-
Stoler ikke på de som beregner skattetrekket mitt, kan tydeligvis ikke jobben sin.

Jeg har tabelltrekk, tror jeg kommer til å få restskatt selv om jeg har mye fradrag. Sambo betaler 45% skatt så jeg er ikke bekymret sånn økonomisk, men synes det er j.... irriterende for jeg vil betale minst 30% fast i skatt.

jeg fikk restskatt så jeg trekker nå 36% pluss 500kr for å se om de thjelper

ORIGINAL: Barn i magen

Det lønner seg alltid å følge med hver mnd selv... Jeg har tabell av fastlønn, men %-trekk av tillegg/overtid (jeg jobber turnus). Jeg sjekker alltid hvor mange prosent jeg har blitt trukket i skatt hver mnd (regner ut fra bruttolønn), og sjekker også hvordan jeg ligger an hittil i år... Hvis jeg ser at jeg ligger godt an er det ok, da vet jeg at jeg får igjen. Men hvis du ser at du trekker litt lite skatt, så kan du bare be om å trekke litt ekstra, så slipper du restskatt! [:)]  Sjekk med selvangivelsen fra i fjor hva du tjente, betalte i skatt og evt restskatt/hva du fikk igjen, så vet du ca hvor mye skatt du bør betale for å gå i null! (Forutsatt at det ikke har vært store endringer i lønn/lån osv fra år til år da!)

Det er det som er problemet her da, for dette året er totalt endret fra de andre årene. Ifjor ble vi tatt av finanskrisen, så han fikk arbeidsledighetstrygd fra januar til midten av juni, og startet i ny jobb da. De andre årene hadde jeg litt mer kontroll, for da var det jo forholdsvis likt fra år til år. Men med den lille kunnskapen jeg har innenfor dette området, så ble det litt for mange papirer og rot i år [8D][:D]

Takk for svar forresten, alle sammen! [:)]

ORIGINAL: stibli

Hadde jeg hatt en litt mer ryddig og interessert samboer, så skulle jeg nok klart å ha litt kontroll, men der er det ikke stor hjelp å få.[:-] Det er altså hans inntekt det er snakk om, jeg er student og har ingenting. Men han er av typen som ikke bekymrer seg for noenting, og tar det som det kommer. Og siden jeg er helt blank og ikke skjønner en dritt av de få papirene han klarer å rote frem, så ble det plutselig litt vanskelig. [X(]

Men hvis han har en noenlunde stabil inntekt så kan du jo bare bruke siste lønnsslipp (der vil det stå hva som er utbetalt og trukket hittil) og så plusse på de resterende mnd (husk ingen lønn men feriepenger i juni og halv skatt i desember). Hvis han har lån så kan du jo legge inn ca samme som i fjor (er jo bare for å få en ca oversikt). Dette finner du på årsoppgaven fra banken. Når du har lagt inn disse opplysningene vil programmet regne ut hvor mye du skal betale i skatt iløpet av året.

Nå vet ikke jeg noe om hvor mye lån han/dere har og evt fradrag osv, men du trenger bare se på lønnsslippene hans (og det får han vel hver mnd??). Da ser du hva bruttolønna er og hva han får utbetalt. Står også hvor mye han har betalt i skatt. Hvis han betaler ca 30% skatt ligger han nok greit an til å slippe baksmell... Betaler han derimot bare f.eks 12% skatt, så bør han øke den! (men som sagt, er mange faktorer som spiller inn her på hvor mye skatt man skal betale!)

Det året jeg traff min samboer fikk han helt sjokk over at han fikk baksmell på nesten 10.000,- Han hadde alltid pleid å få igjen flere tusen! Og han kunne ikke skjønne hva som hadde skjedd, siden han hadde fått en del mer i lån osv det siste året.... Så så jeg på oppgjøret hans, og sa jeg syns ikke det var rart han fikk baksmell i det hele tatt, for han hadde bare betalt 18% skatt! Han hadde bare forholdt seg til den tabellen likningskontoret hadde sendt han uten å tenke mer på det... [&:] Så etter det har han alltid sjekket selv (slik som jeg også gjør), og vi trekker begge litt ekstra pr mnd, så vi har litt "å gå på" (jeg syns det er bedre å heller få igjen en litt større sum på en gang enn å ha et par 100-lapper ekstra pr mnd, de ville vi bare sløst bort likevel!) [:)]

ORIGINAL: Frida82

Jeg har tabelltrekk, tror jeg kommer til å få restskatt selv om jeg har mye fradrag. Sambo betaler 45% skatt så jeg er ikke bekymret sånn økonomisk, men synes det er j.... irriterende for jeg vil betale minst 30% fast i skatt.

Det kan du da bare endre det da, til og med på nett...[;)]

ORIGINAL: Barn i magen

Det er det som er problemet her da, for dette året er totalt endret fra de andre årene. Ifjor ble vi tatt av finanskrisen, så han fikk arbeidsledighetstrygd fra januar til midten av juni, og startet i ny jobb da. De andre årene hadde jeg litt mer kontroll, for da var det jo forholdsvis likt fra år til år. Men med den lille kunnskapen jeg har innenfor dette området, så ble det litt for mange papirer og rot i år [8D][:D]

Takk for svar forresten, alle sammen! [:)]

Nettopp derfor det er lurt å følge med litt selv fra mnd til mnd! [:)] Jeg f. eks har noen mnd hvor jeg jobber ganske mye overtid, dvs mer lønn, andre mnd jobberr jeg ikke noe ekstra. Derfor sjekker jeg alltid hvor mye skatt jeg har betalt så langt hittil i år, kontra hvor mye jeg har tjent! Og som noen nevner: feriepenger og mnd med halv skatt påvirker også! Det er jo totalen til slutt som teller!

ORIGINAL: *Vero9ca*

ORIGINAL: Frida82

Det kan du da bare endre det da, til og med på nett...[;)]

Hvordan da? Men jeg har ikke levert skattekortet ennå, kan jeg bare levere del to der det står at jeg skal betale 36% istedet?

Både jeg og mannen har det, han hr alltid fått igjen mellom 6 og 20.000 og jeg har fått smell en gang på 2000,- fordi jeg tjente mer enn jeg trodde og ikke endret tabellen.

Er faktisk spent i år selv siden vi har mye lån i forhold til før, men mannen har også betalt litt mindre skatt så ikke godt å si[:-]

har gått i pluss. men har ikke tjent så mye jeg da som lærling.

har bare gått i pluss

hjelp! Jeg vil ikke få smell! Har ikke råd til det...[&:] Men får kansje ikke det i år siden jeg hadde prosenttrekk i 2009, men i år har jeg tabelltrekk pga att jeg er lærling...

Barn i magen

Nettopp derfor det er lurt å følge med litt selv fra mnd til mnd! [:)] Jeg f. eks har noen mnd hvor jeg jobber ganske mye overtid, dvs mer lønn, andre mnd jobberr jeg ikke noe ekstra. Derfor sjekker jeg alltid hvor mye skatt jeg har betalt så langt hittil i år, kontra hvor mye jeg har tjent! Og som noen nevner: feriepenger og mnd med halv skatt påvirker også! Det er jo totalen til slutt som teller!

Takk for gode svar [:)] Nå har jeg funnet 3 lønnslipper og sammenlignet inntekt og betalt skatt med tabellen, og på de 3 slippene jeg har her, så har han betalt det han skal betale. Vi økte lånet betrakelig i slutten av september ifjor, da vi kjøpte ny bil, men har ikke huslån siden vi forløbig leier leilighet.

Han har riktignok alltid hatt tabelltrekk, og alltid fått igjen ca 6000,-. Ifjor var det første året han fikk en smell (på 3000,-), men da hadde han vært sykemeldt i ganske store perioder, så det var der det skjedde noe kluss. I år er jeg jo bekymret fordi han var arbeidsledig i 5,5 mnd ifjor.

Men i år har vi jo blant annet barnehage å trekke fra. Siden du tydeligvis har litt peiling, så benytter jeg anledningen til å spørre deg om akkurat det [;)] Jeg er som sagt student og har ingen inntekt. Sønnen vår begynte 100% i barnehage fra august, så der er jo noe vi kan trekke ifra. Men siden jeg ikke har inntekt, burde vi jo flytte alt over på han, for i utgangspunktet deles det vel på begge to? Jeg regner med det skal være rimelig enkelt å gjøre? Jeg vet det kommer forklaringer på sånt i posten så kanskje jeg blir litt klokere når jeg har lest de, men alle jeg spør om dette svarer bare at de ikke har peiling, så hønemor bekymrer seg jo litt da vettu [8D][:)]

Back
Topp