Dere som har pumpet en del?

Agnete

Forumet er livet
Jeg har i tre uker nå fått ut noe av det samme hver gang jeg har pumpet. Pumper flere ganger om dagen.
I dag når jeg stod opp var puppene ganske myke, og fikk da ut nesten 200ml mindre enn jeg pleier.
Puppene har også virket veldig tomme i dag og babyen har hengt j puppen hele dagen.
Skjønner ikke hvorfor jeg har mindre melk i dag? Opplevde dere dager der dere fik ut mindre melk, ble det "normalt" igjen?

Økedøgn?

Og at baby da tømmer brystene mer nå enn før?
Ammet noe på natt nå da?

For det kan jo også være med på å senke produksjonen, at man ikke nattammer.

Høres rart ut å miste såpass mye melk over natta.

Høres ut som økedøgn....
Da er det bare å amme mest mulig og legge ofte til ;)

Kan være økedøgn, men jeg hadde det sånn med første og lurte veldig på hva dette var. Da viste det seg dessverre at melken så og si hadde blitt borte over natten:(

Økedøgn?

Og at baby da tømmer brystene mer nå enn før?
Ammet noe på natt nå da?

For det kan jo også være med på å senke produksjonen, at man ikke nattammer.

Høres rart ut å miste såpass mye melk over natta.

Ammer lite på natten, babyen sover fra 00 til sånn 06.
Jeg tar siste kveldspumping sånn 0030. Kanskje det er pga natten jeg ikke får ut noe særlig nå.
I dag var det 50 mindre enn i går..

Om det hadde vært økedøgn ville ikke babyen ha våknet på natten da?

Jeg får kjøpe med enda et
pumpesett å ta noen netter der jeg pumper en gang i 15 min.
Synd å miste melken nå som det gikk så bra :D

Babyen får jo uansett ut mer enn hva du klarer å pumpe ut.... Di er supersugere ;)

Sikkert økedøgn. Babyen har spist mer enn den pleier ved 6måltidet i dag feks? Forhåpentligvis reduserer det seg nå så du slipper å ha så mye til overs at du må pumpe. Melkeproduksjonen er de første ukene styrt av hormoner i tillegg til stimuli. Etterhvert er det bare stimuli og hvor mye som melkes - kanskje hormonene er på vei bort?

At brystet er mykt trenger ikke ha noe å si, de første ukene er det gjerne hovne melkekjertler som står for det meste av sprengen. Jeg hadde mer melk ved 6mnd alder enn ved 2 mnd alder - men hadde spreng ved to mnd og ikke ved 6 mnd ;)

Sikkert økedøgn. Babyen har spist mer enn den pleier ved 6måltidet i dag feks? Forhåpentligvis reduserer det seg nå så du slipper å ha så mye til overs at du må pumpe. Melkeproduksjonen er de første ukene styrt av hormoner i tillegg til stimuli. Etterhvert er det bare stimuli og hvor mye som melkes - kanskje hormonene er på vei bort?

At brystet er mykt trenger ikke ha noe å si, de første ukene er det gjerne hovne melkekjertler som står for det meste av sprengen. Jeg hadde mer melk ved 6mnd alder enn ved 2 mnd alder - men hadde spreng ved to mnd og ikke ved 6 mnd ;)

Slik jeg husker med de andre så forsvant den sprengen ved ca 3 måneder?, vi er ikke der enda så derfor reagerer jeg litt. Kan jo hende jeg er litt tidligere ute denne gang :)
Blir spennende å se hvordan denne dagen blir. Babyen sover litt på feil side av døgnet også, så siste amming er ved 00 tiden, sover til 05/06 og sover da videre til 10. Mellom 05 og 10 har jeg lagt inn en pumping.
Kanskje jeg skal pumpe ved 03 tiden også bare for å stimulere litt på natten? Babyen spiste hele går, tok bare slike 5 minuttersdupper.

Det vet jeg :D
Men når du har pumpet ut 400ml hver dag i tre uker etter babyen har spist og nå får man ikke ut 200 engang så har det jo minket litt :)

Oj , da har du hatt veldig god melkeproduksjon:-) leverer du til melkebanken? Det gjorde jeg med forrige og har akkurat begynt å pumpe litt nå(8 dager baby). Jeg hadde dager sist gang hvor det ikke var noe særlig å hente men at det raskt tok seg opp igjen:-)

Oj , da har du hatt veldig god melkeproduksjon:-) leverer du til melkebanken? Det gjorde jeg med forrige og har akkurat begynt å pumpe litt nå(8 dager baby). Jeg hadde dager sist gang hvor det ikke var noe særlig å hente men at det raskt tok seg opp igjen:-)

Ja, vil ikke stoppe med det enda. Har jo en så god rutine :)
Satse på at det tar seg opp her også!
Er jo en god følelse at man bidrar litt til de som trenger det :)

Eg trudde eg mista melka eit par veker etter me kom heim fra sjukehuset fordi eg våkna med "slappe" puppar slik som du beskriver, men her var det berre sprengen som hadde gitt seg, og etter eit par dagar var mengden normal igjen. Babyen sugde ofte, men virka fornøyd:)

Eg trudde eg mista melka eit par veker etter me kom heim fra sjukehuset fordi eg våkna med "slappe" puppar slik som du beskriver, men her var det berre sprengen som hadde gitt seg, og etter eit par dagar var mengden normal igjen. Babyen sugde ofte, men virka fornøyd:)

Satse på at det er det som skjer her også :D Er jo deilig å slippe spreng, bare melken fortsatt er der :)

Slik jeg husker med de andre så forsvant den sprengen ved ca 3 måneder?, vi er ikke der enda så derfor reagerer jeg litt. Kan jo hende jeg er litt tidligere ute denne gang :)
Blir spennende å se hvordan denne dagen blir. Babyen sover litt på feil side av døgnet også, så siste amming er ved 00 tiden, sover til 05/06 og sover da videre til 10. Mellom 05 og 10 har jeg lagt inn en pumping.
Kanskje jeg skal pumpe ved 03 tiden også bare for å stimulere litt på natten? Babyen spiste hele går, tok bare slike 5 minuttersdupper.
Ja da kan det virke som om hun spiser seg opp på dagen.

Kan være noe i det Lutz sier altså, at det nå begynner å stabilisere seg.

Men hvis du orker kan du jo legge inn en pumping på natta for å teste dette ut.
Men hvis hun er fornøyd så får hun jo det hun har behov for og.

Typisk nå som du skulle donere melk da :rolleyes:

Ja da kan det virke som om hun spiser seg opp på dagen.

Kan være noe i det Lutz sier altså, at det nå begynner å stabilisere seg.

Men hvis du orker kan du jo legge inn en pumping på natta for å teste dette ut.
Men hvis hun er fornøyd så får hun jo det hun har behov for og.

Typisk nå som du skulle donere melk da :rolleyes:

Ja, veldig fornøyd. Får bare en og en pupp også.. Var bare så rart at overnattet så var det så tydelig endring. Jeg skal se hva jeg orker om natten, det er nemlig veldig deilig å sove.. Men burde jo donere mer når jeg først er i gang.. Men får jeg ikke ut mer så gjør jeg jo ikke det ;)

Har du sovet dårlig, stresset, spist lite, vært mye i aktivitet, vørt borte fra barnet? Her gikk melkeproduksjonen ned "over natta" 1-2 ganger i mnd med eldste...og så var det økedøgn ei ukes tid for å få den opp igjen. Det skulle ingenting til før den ble redusert, var sliten og trøtt så hadde ikke mye å gå på

Back
Topp