Dere som har matallergi

lmk88

Forumet er livet
VIP
Oktoberskattene 2015
Når dere er bedt i bursdager og slikt, tar familien/venner hensyn til din/deres matallergi? Tenker på maten som blir servert[:D]

Har ikke matallergi selv...

Jeg tar hensyn til om gjestene mine har cøliaki og nøtteallergi f.eks... Men har en haug av venninner med mer eller mindre selvdiagnostiserte allergier mot melk, mel, egg, sukker - you name it! De får la være å spise det de mener de ikke tåler[8D]

ORIGINAL: Kodeord Markblomst

Ikkje alltid.

Og i alle fall ikkje svigerfamilien, var i bryllup nettopp der eg måtte stå over både forretten og desserten. Forretten var laks med sitron og avokadokrem, + ein tomat til pynt. Tomaten var det einaste eg tolte. Desserten var sjokoladefromasj. Tólar ikkje sjokolade.... noko dei veit godt.

So eg trur eg må gå hardare fram med allergiene mine, gje ut eit oversyn til alle saman. Det vert jo litt kjipt å vere den "teite" som ikkje et julemiddagen fordi ein eller annan dust har hatt sitron oppi sausen eller noko slikt.

Familien min derimot er særs flinke. Og dei nærmaste vennene mine veit kva eg tolar og ikkje tolar.

Jeg er allergisk mot tomat.. Nesten hvert selskap så er det ett eller annet med tomat i... Pizza, sist gang var det tacosuppe.. Og hele familien vet at jeg ikke tåler tomat. Men likevel så lager de noe med masse tomat.. Føles ut som at de driter i meg[&o]

Jeg er en av de irriterende sjøldiagnoserte;) Eller, det vil si at når jeg er gravid, så blir jeg intolerant for forskjellig mat. Jeg blir rett og slett skikkelig dårlig om jeg får det i meg.. Forrige gang var det hvetemel og fett (fett var pga gallestein, den var påvist), denne gangen er det melk, poteter og sukker.

Når jeg blir bedt til noen, forventer jeg ikke at de skal ta masse hensyn og lage spesialmat. Men jeg tar f.eks. med meg en boil-in-a-bag pose med ris hvis jeg vet det er poteter, og kanskje litt frukt eller butikkboller om jeg vet det blir servert kaker. Hvis man skal i større selskaper, synes jeg man bør avtale på forhånd med verten hvordan man skal løse problemet om man ikke kan ha maten.

Det er mye annen mat jeg kan spise.. Men er bare det at i hvert selskap så er det mat jeg ikke kan spise.. Litt lei å ikke kunne spise i ett selskap.. Så jeg gjør det enkelt og holder meg unna selskaper... De får tro hva de vil om meg, men jeg begynner å bli lei av at de ikke kan tenke bitte litt på allergien min engang..
Sorry for at jeg høres veldig bitch ut akkurat nå. Holdt det her inni meg en stund nå..

ORIGINAL: dripdrop

Nei, de tar ikke noe hensyn..

Da er det ikke bare meg nei..

Alle mine familie og venner tar hensyn! [:)] Har Cøliaki, så tåler ikke alt det "vanlige", nei.. Til og med barselgruppa ordner retter og snacks til treffa som jeg også kan spise.

Jeg er allergisk mot masse mat og på deler av det er det selverklært allergi siden legen sier til meg at jeg må finne det ut selv. Hvis jeg skal testes på sykehuset må jeg legges inn og da tar de hundrevis at prøver hver dag og da finner de ut hva som feiler meg i 3-4% av tilfellene. Så de fleste leger sier hvis du reagerer på andre ting enn de som er lettere å teste mot at du må finne det ut selv.
Jeg opplever at noen tar hensyn mens andre ikke gjør det. Jeg var i ett bryllup der jeg måtte ta med meg mat selv. Ofte på julebord må jeg ta med meg mat selv. Jeg er nå så vant til det at jeg ikke bryr meg så veldig. Men når noen tar hensyn til meg så blir jeg veldig glad og da kommenterer jeg det. Kjedelig hvis all maten man serverer er mat jeg er allergisk mot og så har jeg ikke fått beskjed hva som serveres.

Det er virkelig ikke så vanskelig å ta hensyn til allergikere. Det er ikke så vanskelig å lage mat til noen som er allergiske. Og tenk så velkommen de føler seg da!! Ihvertfall gjør jeg det.

mannen har flere allergier, nøtter, paprika, løk, scampi i tillegg til pollen og reaksjon på julestjerner og svibler. svigermor bryr seg svært lite, hun glemmer stadig hva han ikke tåler. nå sist middag hos dem hadde hun laget egen mat til han, men det var masse finhakka løk i.. så han kunne ikke spise det heller..

Mine foreldre og søsken er veldig flinke til å ta hensyn, det gjør alt så masse enklere. Selv om han kan ta tabletter hjelper de ikke så veldig. Da er det greit at maten er ok for han. Når vi har besøk av folk vi vet har allergier lager vi mat som alle kan spise. Det er stort sett veldig lett å tilpasse.

Back
Topp