dere som har langhåra katter... eller katt generelt..

ORIGINAL: ~kaos~

Vi har to monster langhårede katter. De liker ikke å bli børsta så den biten er håpløs, men vi har levert de til dyrlegen hver vår. Da får de full bedøvelse og blir børstet istedenfor å klippe bort alle tuggene. Merker det snart er på tide her.

er ikke noe problem å børste han.. selv øvre del av magen går greit..
får vel se om jeg får klippa noen av knutene iallefall.. og de ballene etterhvert.. [:-]

Jeg har to langhåret katter. Den ene er 11 år gammel nå, blanding mellom perser og skogskatt, og pelsen er helt forferdelig. Den må rett og slett klippes hvert år, for jeg får ikke børstet han skikkelig.

Hadde en som dessverre ble overkjørt i fjor. Hun hadde også kjempelang pels, men hadde aldri en eneste floke - selv om jeg aldri børstet.

Kattungen min har også helt forferdelig pels. Den floker seg noe helt vanvittig, så jeg må ofte frem med saks der. Pelsen hennes har vært veldig spesiell hele tiden da, når jeg fikk henne og hun var tre uker så det ut som noen hadde gått over henne med krepptang. Veterinær reagerte også på pelsen og lurte på hva jeg foret med, for hun trodde det var fóret som gjorde pelsen ekkel, men hun har jo aldri fått noe annet enn RC heller så [&:]

Børster et par ganger i uken. Løsner på begynnende floker når vi koser, hver dag. Setter det seg fast en pelsklump før jeg får tatt den, klipper jeg den vekk. Er det tett inntil huden bruker jeg kam (sånn som jeg bruker til meg selv) og hekter helt inntil huden og klipper over. Da får jeg alt vekk. Klipper også litt vekk litt pels (tynner ut litt på en måte) der det kommer oftest floker. Er katten over 6 mnd så KASTRER den!!!

Det beste du kan gjøre mot pisslukta er å kastrere![:)] 

Jeg børster ca annenhver mnd, men så skal de sies at det er en ragdoll som var vandt med å være bare inne når jeg fikk han, så han er ikke så "aktiv" av seg at han rekker å bli bustete[8D] Må nesten heller tørke støv av han...

ORIGINAL: Merino

Børster et par ganger i uken. Løsner på begynnende floker når vi koser, hver dag. Setter det seg fast en pelsklump før jeg får tatt den, klipper jeg den vekk. Er det tett inntil huden bruker jeg kam (sånn som jeg bruker til meg selv) og hekter helt inntil huden og klipper over. Da får jeg alt vekk. Klipper også litt vekk litt pels (tynner ut litt på en måte) der det kommer oftest floker. Er katten over 6 mnd så KASTRER den!!!

Ikke vent så lenge, det er bedre for katten å kastrere tidligere enn som så. Så lenge steinene er falt ned i pungen og veterinæren ikke er gammeldags, så kan det gjøres fra 12 ukers alder. Min ble kastrert ved 14-15 uker. Herlig å ALDRI få kjønnsmoden hannkatt, altså! [:)]

ORIGINAL: Merino

Han er snart et år, så det er vel på tide.. [8D]
Har hatt hankatt før, men kan ikke huske at han gikk rundt og stinka så fordømrade piss hele tiden.. [X(]
Han har sin egen plass med eget pledd, så han ligger ikke rundt i hele huset heldigvis, men han pisser jo på trappa og det er jo ikke så innmari trivelig.. [:-]

ORIGINAL: turboquattro

ORIGINAL: TonjeJenta

kastrering kan ligge på alt fra 800kr og oppover. Det er et must for alle katteeiere. Det vil jo lukte piss rundt hele huset deres i sommer om du ikke kastreres også.

Knuter får kun den ene katten min som ikke er renraset.. hun er nok hummer og kanari og pelsen knuter seg. Jeg grer ikke, men barberer/klipper vekk de knutene hun får. Den andre en Maine Coon, grer jeg heller ikke... (veldig forskjell fra katt til katt) men hun knuter ikke. Fått en knute bak et øre, veldig liten.. på over ett år. [:)] De renrasa Norske Skogkattene jeg har hatt har heller ikke fått knuter.

Men regel nr en for knutefri pels... er god mat. Mine knuter med en gang om jeg finner på å gi Friskies eller Whiskas eller annen shitmat.

mine spiser kun royal canin og får knuter for det.

jada.. klart det skjer. Men det blir neppe bedre om du gir dårligere for.
Men oftere knuter pelsen seg til langhåra huspuser seg mer enn naturrasene.
Men igjen andre langhårsraser som perser.. knuter seg uansett.
Så det er opp og ned fra katt til katt.

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: TonjeJenta

kastrering kan ligge på alt fra 800kr og oppover. Det er et must for alle katteeiere. Det vil jo lukte piss rundt hele huset deres i sommer om du ikke kastreres også.Knuter får kun den ene katten min som ikke er renraset.. hun er nok hummer og kanari og pelsen knuter seg. Jeg grer ikke, men barberer/klipper vekk de knutene hun får. Den andre en Maine Coon, grer jeg heller ikke... (veldig forskjell fra katt til katt) men hun knuter ikke. Fått en knute bak et øre, veldig liten.. på over ett år. [:)] De renrasa Norske Skogkattene jeg har hatt har heller ikke fått knuter.

Men regel nr en for knutefri pels... er god mat. Mine knuter med en gang om jeg finner på å gi Friskies eller Whiskas eller annen shitmat.

Nå harikke jeg for vane å pisse rundt husveggene da.. [8D]

HAHAHAHAHA... nå lo jeg godt.
Mente kastrereR med R på slutten og ikke S ... haha.. herlig

har en korthåra hokatt, grer ho aldri, pelsen er så kort at det kan umulig bli knuter [:D] og lukter aldri vondt av ho [:D]

Har to sibirkatter, langhåret og de røyter noe inni hampen. De børstes jevnlig. I perioder hvor de skifter pels må de børstes hele tiden hvis ikke blir det bare knuter. Pelsen tover seg sammen. Har maskin som vi også bruker ved behov. Hedigvis elsker de børsten så det går greit. Pisslukta blir borte når han kastereres [:)]

meneh.. bør jeg øremerke eller chippe??
Dyrlegen hadde "pakkepris" på kastrering, chipping eller øremerking, vaksinering og ormekur..
ELler bare drite i merkinga? Vi har ikke kattedør, men har vurdert det..

Har en langhåret jentepus, ho heter Lillepus [8D] og ho er full av klumper rundt nakken..ender opp med at de detter av til slutt og da ser ho så dum ut med stort pelshode, kort rundt nakken og den kroppen[8D][:D]

Det lukter av og til tiss av ho, men tror hankater markerer på ho[:@]  har sett de angripe ho ute og det var gult tiss i snøen etterpå[:'(] enda ho er sterilisert [:@] synd ikke alle kan ta seg råd til å klippe ballene av de kattefaenskapene sine[:@]

ORIGINAL: Rebecca85

Har en langhåret jentepus, ho heter Lillepus [8D] og ho er full av klumper rundt nakken..ender opp med at de detter av til slutt og da ser ho så dum ut med stort pelshode, kort rundt nakken og den kroppen[8D][:D]

Det lukter av og til tiss av ho, men tror hankater markerer på ho[:@]  har sett de angripe ho ute og det var gult tiss i snøen etterpå[:'(] enda ho er sterilisert [:@] synd ikke alle kan ta seg råd til å klippe ballene av de kattefaenskapene sine[:@]

jobber med saken da.. [X(]

Dyrlegen hadde "pakkepris" på kastrering, chipping eller øremerking, vaksinering og ormekur..

den chippen er jo en sikkerhet hvis katten blir borte. sånn at du får igjen katten hvis andre finner den å scanner den hos dyrlegen og ditt navn kommer opp.

Guttepusen vår han er langhåret og har sjukt glatt å fin pels så slipper det styret med børsting, kanskje han er litt femi å fikser sakene sjøl før je kjæm med saks og børste ... Han er innekatt så kanskje derfor, ballene har vi en viss lan om å fiske litt etterhvert uansett[:D]

Ta dem, ta dem, ta dem hvem trenger vel de ballene?!

Chipmerking er det beste, for øremerkinga blir ofte uleselig etter en stund [:)]
Veldig lurt i merke katten, for om den skulle forsvinne og noen finner den, så kan man finne ut hvem som eier den.

Bestill time til kastrering, og så ber du de om å klippe han mens han likevell er i narkose. Kommer til å se passe teit ut en stund hvis det er mye som må klippes, men det går over[8D]

Vi hadde en kjette som vi måtte klippe av og til. Floket seg ofte, og så gikk vi sammen (jeg og mannen) og tok de værste klumpene. Hun likte det ikke, men det gikk til slutt. Vi prøvde å børste henne, men vi klarte ikke holde pelsen, for det var en liten barnål så var det klump på klump.

Har korthåra katt som er sterilisert og innekatt.
Ho elsker å bli børsta. Så sambo børster ho ca 1 gang i mnd. Om ikke oftere.[:)]

vår pels dott bør børstes hver dag, han liker egentlig å bli børsta men da helst de stedene han ikke har knuter i pelsen, så av og til må vi klippe bort knutene hans siden vi ikke får børsta de bort, men det er verst om vinteren da eller når det er vått ute, når det er tørt og fint ute så får han sjelden knuter i pelsen. får flest knuter i pelsen rundt halsen og på "låra" på bakbeina....

Back
Topp