dere som har katt

• Trådstarter Trådstarter *BV addict*
  • Opprettet Opprettet
B

*BV addict*

Guest
er det mye arbeid?
jeg har så lyst på en pus, men har nok arbeid med to barn, hus og hund(hunden er sambo sin oppgave da)
jeg er oppvokst med katt fra jeg var liten, og hadde det hjemme hos mine foreldre helt til jeg flyttet ut, og jeg kan ikke huske det var noe arbeid, men kan hende jeg husker feil....

hva mener dere som har katt?
kan man kalle det arbeid??
blir det mye eksrta med en katt??

kattesand blir bare i bruk mens den er liten, den skal skjapt lære seg å gå på do ute, så dere kan se bort fra kattesanda som arbeid[;)]

-Gre pelsen (hvis det er en katt med mye pels elelr langhåra pels)
-Gi den mat
-Gi p-piller hvis ikke er sterilisert
-Kattevaksine en gang i året (mot kattepest)
-Ha katten på kennel, elelr få noen til å komme innom den regelmessig når dere er på ferie/lenge borte.
-Gi regelmessige ormekurer (på katter om også er ute)
-Gi mye kos!
-Opplæring av kattunger (ike klatre i gardiner, ikke klatre på bordet osv)

Ellers er jo katter veldig slevstendige. De sier fra når de vil ut. Vi har aldri hatt do-kasse inne (bare i de første ukene når katten skal venne seg til hvor den bor, og i do-trening's-perioden, og hvis vi skal være borte feks en natt)

Elsker katter. :) :) :)

Ikke mye arbeid i det hele tatt,vertfall ikke siden hun går på do ute..
Bare kos..=)

ORIGINAL: Windy

-Gi den mat
-Ha katten på kennel, elelr få noen til å komme innom den regelmessig når dere er på ferie/lenge borte.
-Gi mye kos!

Ellers er jo katter veldig slevstendige. De sier fra når de vil ut. Vi har aldri hatt do-kasse inne (bare i de første ukene når katten skal venne seg til hvor den bor, og i do-trening's-perioden, og hvis vi skal være borte feks en natt)

den er sterilisert[:)]

lite arbeid, mye kos... hehe...

ORIGINAL: *BV addict*

-Gi den mat
-Gi mye kos!

Kjempebra!! :)

-Gi den mat
-Gi mye kos!

Kjempebra!! :)

den er sterilisert før jeg får den.[:)]

Det er et dyr. Et levende vesen som krever noe av deg. Ikke like mye som en hund, men..

Helt ærlig, så syns jeg ikke at du skal gå til anskaffelse av katt etter de innleggene du skrev om hunden i går. Dere har åpenbart nok.

ORIGINAL: fairy

Det er et dyr. Et levende vesen som krever noe av deg. Ikke like mye som en hund, men..

Helt ærlig, så syns jeg ikke at du skal gå til anskaffelse av katt etter de innleggene du skrev om hunden i går. Dere har åpenbart nok.

ja selvfølgelig vet jeg at det er et levende vesen![:-]
hunden er mannen sin oppgave siden ikke jeg vil ha hund, er ikke noe spes glad i hund.

De må jo ha litt oppdragelse de også, men vist du er flink det første året, så husker de som regel meget godt hva de har lov til og ikke resten av livet, noen katter trenger påminnelse litt oftere enn andre da.

Men det som kan være vanskelig med katt, er at å rope ut nei, sjelden har helt den effekten du håper på, de slutter kanskje med det de hold på¨med der og da fordi de ble skremt, men de skjønte neppe at de gjorde noe ulovlig. Knurr heller litt lavt og advarende, hjelper ikke det, gi de et lite puff, ikke hardt, hører de enda ikke, lag en tsj lyd. Da lærer de fort hva som ikke er lov uten at du skremmer livskitten ut av dem.[8D]

Selv om katten skal være ute, må du belage deg på å leke og aktivisere katten, særlig dne første tida, en understimulert katt kan bli desktruktiv og kan begynne å angripe legger og tær, noe som ikke er godtatt.

Husk at katten bør holdes inne til den er 6 mnd, gradvis slipp den ut i lengre og lengre perioder. En katt bør helst ikke være ute om natta, men vist katten absolutt vil ut om natta, så får det bare være mener jeg da.

Ang kattesand, så bør du vurdere om det er behov for det om vinteren, vist ikke du vil ha oppkjørselen full av kattedritt. Er det mye snø og kaldt, så gjør de fleste katter fra seg rett ut for døra, skjønner jeg godt, for jeg hadde ikke vasset i flere meter med snø for å drite.[8D]

Og ja, den skal ha vaksine ved uke 12 og 16, så en gang i året, ormekur hver 6.mnd ca og fra april til okt er det greit med flått middel, kastrering innen de er året.

Beklager, jeg syns du er egoistisk om du skaffer deg ett dyr til når du sier du ikke klarer å bli glad i det andre stakkars vesenet dere har skaffet dere[&o]

En katt er kanskje ikke så mye arbeid, men den trenger faktisk masse kos og besøk til dyrlege osv osv den også...

ORIGINAL: ~Ludviks mamma~

Beklager, jeg syns du er egoistisk om du skaffer deg ett dyr til når du sier du ikke klarer å bli glad i det andre stakkars vesenet dere har skaffet dere[&o]

En katt er kanskje ikke så mye arbeid, men den trenger faktisk masse kos og besøk til dyrlege osv osv den også...

nei for å være helt ærlig så syntes jeg det bare er mas med hund.
jeg kunne fint vært foruten alt det ekstra arbeidet, for det er mye arbeid.
og det er ikke synd på han, han får alt det han trenger av kos, mat og turer, være med på jakt osv, han har det topp!
selvfølgelig gir vi hunden det den trenger, det at jeg føler at jeg kunne vært foruten går jo ikke utover hunden.
sambo elsker jo bikkja, bare jeg som har litt sånne dumme tanker om den.
nå må du ikke uttale deg om ting du ikke vet da, for den hunden kunne ikke hatt det bedre!

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

skaffet dere dere hund selv om du ikke ville..??

jeg ville da, men kunne vært foruten nå ser jeg[&:]
alle sa det kom til å bli for mye, men sta som jeg er gadd jeg ikke høre.

Aha..Kanskje ikke skaffe katt da,siden dere har nok med hunden..[&:]

Aha..Kanskje ikke skaffe katt da,siden dere har nok med hunden..[&:]

jeg merker ikke så mye til hunden, er sambo sin oppgave.
har veldig lyst på katt, men blir vel til at vi venter

Nå har ikke jeg lest den tråden ang hunden deres, så jeg snakker ut i fra det lille jeg har fått med meg:

Katt og hund er VELDIG forskjellige fra hverandre!
Katten er mye mere selvstendig..
Har snakket med dyrlege når vi hadde katt , å de sa at kanskje 10% av norges befolkning følger alle ormkurer og vaksiner på en katt.. Hun sa også, at det er kun den førstegangsvaksina som virkelig trengtes, resten var bare tull! Katten lever et fint, lang og normalt liv uten alle de sprøytene.. Ormkur var viktig og følge første leveår, etter det kunne vi gi så snart vi oppdaget orm i baken til katten, MEN da måtte vi sjekke titt og ofte i baken..

Jeg syns ikke det i det hele tatt er noe bry eller tungt med katt..bare kos! [:D]

Så jeg syns at du burde prøve å ha en kattepus, å se hvordan det funker for dere, for ingen her kan vel gi en fasit på om det er mye jobb/ tungvint o.l. å ha en katt, for det kommer jo helt an på øyet som ser[;)]

vil også tro at de to prinsessene dine kommer til å elske å ha katt i huset![:D]

( Ps. hvis det ikke funker med katt, så går det an å prøve å finn et annet hjem til den...)

ORIGINAL: Elisabeth87

Nå har ikke jeg lest den tråden ang hunden deres, så jeg snakker ut i fra det lille jeg har fått med meg:

Har snakket med dyrlege når vi hadde katt , å de sa at kanskje 10% av norges befolkning følger alle ormkurer og vaksiner på en katt.. Hun sa også, at det er kun den førstegangsvaksina som virkelig trengtes, resten var bare tull! Katten lever et fint, lang og normalt liv uten alle de sprøytene.. Ormkur var viktig og følge første leveår, etter det kunne vi gi så snart vi oppdaget orm i baken til katten, MEN da måtte vi sjekke titt og ofte i baken..

Jeg syns ikke det i det hele tatt er noe bry eller tungt med katt..bare kos! [:D]

Så jeg syns at du burde prøve å ha en kattepus, å se hvordan det funker for dere, for ingen her kan vel gi en fasit på om det er mye jobb/ tungvint o.l. å ha en katt, for det kommer jo helt an på øyet som ser[;)]

vil også tro at de to prinsessene dine kommer til å elske å ha katt i huset![:D]

( Ps. hvis det ikke funker med katt, så går det an å prøve å finn et annet hjem til den...)

som sagt så har vi hund og jeg syntes det er mye jobb med den, enda sambo gjør alt.
blir mye med to små i hus.
men jeg har alltid ønsket meg katt nettopp fordi jeg er oppvokst med det, men redd for at det blir mye ekstra arbeid.
men slik jeg husker det fra jeg bodde hjemme så merket vi nesten ikke at vi hadde katt en gang. gikk ut og inn som den ville, måtte bare passe på den hadde mat og vann.
så om det ikke er noe særlig arbeid med en katt slik jeg husker det kunne jeg tenke meg en, men om det er mye arbeid har jeg mer enn nok med hunden[;)]

ORIGINAL: Elisabeth87

som sagt så har vi hund og jeg syntes det er mye jobb med den, enda sambo gjør alt.
blir mye med to små i hus.
men jeg har alltid ønsket meg katt nettopp fordi jeg er oppvokst med det, men redd for at det blir mye ekstra arbeid.
men slik jeg husker det fra jeg bodde hjemme så merket vi nesten ikke at vi hadde katt en gang. gikk ut og inn som den ville, måtte bare passe på den hadde mat og vann.
så om det ikke er noe særlig arbeid med en katt slik jeg husker det kunne jeg tenke meg en, men om det er mye arbeid har jeg mer enn nok med hunden[;)]

ja,det er nesten slik! [:D]
Syns å ha en katt er som en dans på roser jeg[:D]

Back
Topp