Dere som har Hest.. *OPPDATERT*

Krøllo

Elsker forumet
Hvis dere skulle hatt en Hestepasser, sånn ca 1 gang i uken, eller annenhver uke, hadde dere ikke gitt "jobben" til en som ikke kan sprang da? Hvis personen kunne alt annet, men ikke sprang?

Jeg skulle få komme en dag å hilse på Hesten [:)] Gleder meg veldig! Hesten er visst veldig sta, og tester ut nye personer, så det gruer jeg meg litt til, ettersom de hestene jeg har hatt har vært snille [8D] Noen har vært sta og, men ikke sånn SUPERSTA.

Noen tips som kan hjelpe meg på min "første" ridetime med en sta hest? Hehe

Ja, det hadde jeg. Men, så driver ikke jeg med sprang heller da[:D]

Ehm.. Med mindre hesten følger et treningsprogram som involverer sprang og som krever daglig oppfølging, så hadde jeg gladelig gitt jobben til en flink hestepasser selv om hun ikke kunne sprang. Jeg er en dyktig rytter, men pga personlig interesse, kan jeg ikke noe særlig sprang. Har aldri holdt på med det, bare dressur. Så, jeg syns det er irrelevant hvis personen ellers har god peiling på stell og ridning. 

Høres bra ut, jeg har ridd i 14 år, men har aldri lært meg sprang, nå er det en hest som trenger Hestepasser, den hesten elsker sprang, men driver ikke med noe konkurranser eller noe, jeg skrev en meld og spurte om det var ett krav at jeg måtte kunne sprang, men nå har hun ikke svart, håper hun bare er opptatt eller noe siden hun ikke har svart på den meldingen.
Det er jo kun snakk om 1 dag , så om hesten ikke driver med sprang akkurat den dagen burde jo ikke være noe problem..

Hvis jeg hadde trengt en hestepasser ville jeg sett på totaltbildet av personen, at hun eller han er ansvarsbevisst, voksen, vet når veterinær må tilkalles, ærlig osv. De praktiske kunnskapene kommer i andre rekke. Først og fremst skal det være god kjemi mellom hest og menneske. Sprang kan trenes de dagene du selv har hesten, så lenge den får litt mosjon, mat, kos og oppmerksomhet når du ikke kan.

ORIGINAL: frøken85

Hvis jeg hadde trengt en hestepasser ville jeg sett på totaltbildet av personen, at hun eller han er ansvarsbevisst, voksen, vet når veterinær må tilkalles, ærlig osv. De praktiske kunnskapene kommer i andre rekke. Først og fremst skal det være god kjemi mellom hest og menneske. Sprang kan trenes de dagene du selv har hesten, så lenge den får litt mosjon, mat, kos og oppmerksomhet når du ikke kan.

Ja det samme mener jeg [:)] Hun sa jeg kunne komme en dag og hilse på, men etter jeg spurte om det med sprangen, da har hun ikke svart tilbake..(håper hun er ute å kjører bil eller noe) hehe.

dytt..

Jeg hadde i grunnen bare satt pris på det, jeg..

Jeg vil ikke at andre skal hoppe med hesten min, om ikke jeg vet at de er skikkelig flinke og gjør det på en trening eller noe. Er såååå lett å ødelegge selvtilitten deres om man gjør noe helt feil når man hopper.

Så heller en som ikke kan sprang og lar det være, enn en som tror hun kan det og hopper hele tiden.

Vær bestemt og vis hvem som er sjefen fra første stund [:)]

ORIGINAL: Sjakkruta

Ja skal prøve! [:)]

Jeg som er så rolig av meg, får bare ta å finne frem sjefen i meg jeg da[8D]

ORIGINAL: Krøllo

Ja det må du bare prøve. Finner hesten ut at h*n kan gjøre som h*n vil, er du litt ille ute [8D]

Ja, det hadde jeg, sprangen har jeg ville tatt meg av selv .De fleste vil det.

ORIGINAL: Merri24

Jeg vil ikke at andre skal hoppe med hesten min, om ikke jeg vet at de er skikkelig flinke og gjør det på en trening eller noe. Er såååå lett å ødelegge selvtilitten deres om man gjør noe helt feil når man hopper.

Så heller en som ikke kan sprang og lar det være, enn en som tror hun kan det og hopper hele tiden.

Ok, jeg har ikke peiling på hopping i det hele tatt, men hadde hatt lyst å prøve, prøvde noen ganger på ridekurs da jeg var yngre. Er det dumt for hesten om man prøver når man ikke kan det asså? Den hesten jeg kanskje skal ri har vært skolehest i mange år.

ORIGINAL: *Amalie mi*

Ja, det hadde jeg, sprangen har jeg ville tatt meg av selv .De fleste vil det.

Fikk svar av eieren at det ikke var noe problem at jeg ikke kunne Sprang[:)]

Ok, jeg har ikke peiling på hopping i det hele tatt, men hadde hatt lyst å prøve, prøvde noen ganger på ridekurs da jeg var yngre. Er det dumt for hesten om man prøver når man ikke kan det asså? Den hesten jeg kanskje skal ri har vært skolehest i mange år.

Nei, det er ikke dumt å prøve, men det er veldig dumt å prøve aleine!! Få for all del noen som kan det til å hjelpe deg om du vil prøve, så er det helt sikkert greit. Hesten min har lært mange å hoppe, men da vil jeg være der og hjelpe dem og fortelle hvordan man gjør det!

Men en sta hest må du forresten bare prøve å ta kommandoen med en gang, og for all del ikke nøle.. Bedre å sette en hest litt ordentlig på plass med en gang, så slipper man å småmase hele tiden. Men det beste er å høre med eieren om hvordan hun vil at du skal takle den..

Det blir nok opp til eieren av hesten å bestemme.

Når jeg var forrytter for en dansk varmblods for noen år siden, lærte jeg og hesten oss sprang sammen. Det var utrolig artig [:)]

Ja det må du bare prøve. Finner hesten ut at h*n kan gjøre som h*n vil, er du litt ille ute [8D]

Jeg skjønner det at jeg ikke bare kan sitter pissenervøs oppå hesten, men jeg har jo min måte å ri på, og om det er strengt nok for den hesten det vet jeg ikke... Hvis jeg blir sittende der å sjenkle og sjenkle uten respons, ja da tror jeg at jeg blir varm i toppen ja..haha.

Nei, det er ikke dumt å prøve, men det er veldig dumt å prøve aleine!! Få for all del noen som kan det til å hjelpe deg om du vil prøve, så er det helt sikkert greit. Hesten min har lært mange å hoppe, men da vil jeg være der og hjelpe dem og fortelle hvordan man gjør det!

Men en sta hest må du forresten bare prøve å ta kommandoen med en gang, og for all del ikke nøle.. Bedre å sette en hest litt ordentlig på plass med en gang, så slipper man å småmase hele tiden. Men det beste er å høre med eieren om hvordan hun vil at du skal takle den..

Tusen takk for svar! Føler meg så teit når jeg ikke vet hvordan jeg skal takle en sta hest, jeg kan jo ri, det er ikke det, men når man aldri har ridd en så sta hest før, så er det ikke rart man ikke vet hva man skal gjøre. [8D]

Det blir nok opp til eieren av hesten å bestemme.

Når jeg var forrytter for en dansk varmblods for noen år siden, lærte jeg og hesten oss sprang sammen. Det var utrolig artig [:)]

Så kjekt[:D]

Back
Topp