Dere som har hatt valp - tips for å få den stueren?

Vi har luftet etter mat, sove, lek, drikke osv. Skryte veldig når hunden har gjort fra seg ute. Å vist hunden hva den har gjort når den har gjort fra seg inne. Å sier klart og tydelig fra "fy det er ikke lov"!

Men for meg høres det litt ut som hunden ikke har finne seg helt til rette og er utrygg. Jeg ville hatt et bur som hunden skal sove i om natten. Men også for å gi hunden en trygg plass. En så ung hund er utfordrende. Å man må huske at når man skaffer seg hund, så er man den eneste hunden har. Å da må man jobbe for å bygge et godt å trygt forhold til hunden :)
Så fordi hun er en valp som ikke er stueren er hun nødt til å være utrygg? Ærlig talt. Hun finnes ikke utrygg. Og jadda, vi har hatt hunder hele livet. Det er bare en stund siden vi hadde valp.

Ville gått ut oftere nå i begynnelsen. Hvis dere sover nær valpen våkner dere kanskje når den begynner å romstere, og da er det rett ut. Og ut etter lek, mat, soving. Vi har aldri brukt bur, men det viktigste er iallefall at buret ikke blir en "straffeplass."

Så fordi hun er en valp som ikke er stueren er hun nødt til å være utrygg? Ærlig talt. Hun finnes ikke utrygg. Og jadda, vi har hatt hunder hele livet. Det er bare en stund siden vi hadde valp.

Jeg kan jo faktisk ikke vite at du har hatt hund hele livet. Det var heller ikke meningen å støte deg på noen måte. Det var bare min tolkning ut fra hva du skrev. Fikk inntrykk at problemet var blitt verre siste tiden. Jeg har også vokst opp med hunder og er faktisk inni mitt første år på 28 år uten hund. Har hatt mange valper og vet hvor forvirrende det kan være både for eier og hund. Å at valpeperioden er veldig viktig tid for å veilede hunden til å bli den trygge å gode man ønsker. Var på ingen måte stygt ment eller noe. Det var det som slo meg ut fra forklaringen din.

Ønsker deg masse lykke til med valpen og en riktig god jul :)

Jeg skjønner ikke hvorfor bur er uaktuelt, men å nekte hunden vann hele kvelden er ok.

Vår hund på 1 år har alltid hatt bur med vannskål utenfor rommet vårt. Første ukene stod det ved sengen vår.
Han har uhell av og til om han ikke er i buret. Vi bærer han ned trappen om kvelden og slipper han ut i hagen. Så legger han seg i buret selv. Døren er åpen og han har enda ikke stått opp .

Har hørt mange sier man bare må stå ute med hunden til den tisser om det ofte er sann den tisser i det den kommer inn.da vår var mindre hadde vi en fast plass hvor den gjorde fra seg. Før vi gikk en liten runde.
Deres er jo vant til å gjøre fra seg der den er uten å gå noen plass. Kanskje derfor det er vanskelig å snu?

Dyr skal ha fri tilgang på vann, så blir feil å ta vekk dette.
Hadde en valp som bodde ute frem til den var 8 mnd, da fikk jeg henne og skulle gjøre henne husrein. Det var vanskelig!
Å forvente at en valp skal være husren på 2 uker er urettferdig mot valpen. valper er ulike, og mange kan trenge mnd for å bli skikkelig husrein.

Jeg tolker at hun tisser ved verandadøren at hun faktisk vil ut for å tisse - men det er ingen der til å slippe henne ut. Løsning: opp en gang eller to i løpet av natten og ha henne ut.

Valpen jeg fikk ved 8 mnd alder kunne jeg gå ute med i 4 timer uten at noe skjedde, og når vi kom inn - så gjemte hun seg og både tisset og bæsjet. Slitsomt!
Løsnigen var å være veldig obs på hunden. Noen netter fikk jeg kun 1-2 timer søvn. Resten ble tilbragt ute.
Jeg ignorerte at hun gjorde fra seg inne. Eller tok på henne båndet og tvang hun med meg da - stor hund på 55 kg så kunne ikke løfte.
Når hun gjorde fra seg ute fikk hun masse skryt, ekstremt gode godbiter og masse lek.
Hvis hun kan finne på å tisse rett etter å ha kommet inn, er dette egentlig naturlig. Temperatur forskjeller kan påvirke tissetrang. Så kanskje dere en periode må ta henne inn også fort ut igjen for å tisse.

Å ha valp er krevende! Ta i mot valp som har levd ute en stund etter avvenning og ikke begynt hustreningen er endå mer krevende.

Min ble veldig flink tilslutt, men det krevde ekstremt masse tålmodighet! Jeg ble drit lei, men var verdt arbeidet :)

Lykke til :)

Back
Topp