Dyr skal ha fri tilgang på vann, så blir feil å ta vekk dette.
Hadde en valp som bodde ute frem til den var 8 mnd, da fikk jeg henne og skulle gjøre henne husrein. Det var vanskelig!
Å forvente at en valp skal være husren på 2 uker er urettferdig mot valpen. valper er ulike, og mange kan trenge mnd for å bli skikkelig husrein.
Jeg tolker at hun tisser ved verandadøren at hun faktisk vil ut for å tisse - men det er ingen der til å slippe henne ut. Løsning: opp en gang eller to i løpet av natten og ha henne ut.
Valpen jeg fikk ved 8 mnd alder kunne jeg gå ute med i 4 timer uten at noe skjedde, og når vi kom inn - så gjemte hun seg og både tisset og bæsjet. Slitsomt!
Løsnigen var å være veldig obs på hunden. Noen netter fikk jeg kun 1-2 timer søvn. Resten ble tilbragt ute.
Jeg ignorerte at hun gjorde fra seg inne. Eller tok på henne båndet og tvang hun med meg da - stor hund på 55 kg så kunne ikke løfte.
Når hun gjorde fra seg ute fikk hun masse skryt, ekstremt gode godbiter og masse lek.
Hvis hun kan finne på å tisse rett etter å ha kommet inn, er dette egentlig naturlig. Temperatur forskjeller kan påvirke tissetrang. Så kanskje dere en periode må ta henne inn også fort ut igjen for å tisse.
Å ha valp er krevende! Ta i mot valp som har levd ute en stund etter avvenning og ikke begynt hustreningen er endå mer krevende.
Min ble veldig flink tilslutt, men det krevde ekstremt masse tålmodighet! Jeg ble drit lei, men var verdt arbeidet
Lykke til