Dere som har hatt valp - tips for å få den stueren?

nøttelitenitreet

Fjompenisse
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Sommerfuglene
Vi fikk hunden vår for 2 uker siden. Hun er 5 måneder, og har bodd ute i hundegård hele livet.
Vi visste at hun ikke var stueren, men nå syns jeg det blir verre og verre...

Hver natt tisser hun i stua. Etter tips fra andre begrenser vi tilgangen til vann, uten at det hjelper. Hun luftes 23-24, og når gubben står opp rundt 05. Altså, max 6 timer mellom. På ettermiddagen kan hun gjerne holde seg lengre enn det.
I begynnelsen sa hun alltid ifra når hun måtte på do, men nå sniker hun seg gjerne unna og tisser inne på dagtid også - selv om hun luftes både titt og ofte. Hun kan gjerne tisse inne 5 minutter etter at hun har vært lenge ute. Ofte bæsjer hun også, i stedet for å ta det når vi faktisk ER ute. Hun får masse ros hver gang hun gjør fra seg ute, og stillhet når det skjer inne.

Jeg er lei av å tørke tiss og vaske gulv, så nå vil jeg ha henne ren.
Hva er deres beste tips?

Legg henne i bur på natten, de aller fleste hunder vil ikke gjøre fra seg der de sover. Og det første du gjør er å sørge for at hun tisser om morningen! Med uendelig ros å kos som belønning! Luft henne hele tiden. Gjerne en gang i timen. Fjern alt av tepper/ andre ting hun gjør fra seg på å spray gulvet med eddik når uhellet er ute. Følg med å vær snar med å gå ut så fort noe skjer. Ha tålmodighet! Vår valp var vel 8 mnd når uhellene ga seg.

Ikke gi hunden vann på kveldstid, skaff en spray hos dyrebutikken som du bruker til å spraye på de områdene hun har tisset/bæsjet rett etter du har tørket opp. Lek/herjing med hunden, deretter løp rett ut med henne..

Legg henne i bur på natten, de aller fleste hunder vil ikke gjøre fra seg der de sover. Og det første du gjør er å sørge for at hun tisser om morningen! Med uendelig ros å kos som belønning! Luft henne hele tiden. Gjerne en gang i timen. Fjern alt av tepper/ andre ting hun gjør fra seg på å spray gulvet med eddik når uhellet er ute. Følg med å vær snar med å gå ut så fort noe skjer. Ha tålmodighet! Vår valp var vel 8 mnd når uhellene ga seg.
Hun tisser heldigvis ikke på tepper, kun på gulvet ved verandadøren. Sånn sett er det helt topp.
Eddik har jeg ikke prøvd, det skal prøves.

Hun tisser heldigvis ikke på tepper, kun på gulvet ved verandadøren. Sånn sett er det helt topp.
Eddik har jeg ikke prøvd, det skal prøves.
Det funka veldig bra på vår hund. Hun ville IKKE være i nærheten av de plassene med eddik:p så det er en periode det er litt travelt, og ekkelt med hus som oser av eddik. Men så verdt det når hunden endelig skjønner poenget :)

Det funka veldig bra på vår hund. Hun ville IKKE være i nærheten av de plassene med eddik:p så det er en periode det er litt travelt, og ekkelt med hus som oser av eddik. Men så verdt det når hunden endelig skjønner poenget :)
Det gjør ingenting om det funker. Hun er veldig lettlært, og det virker som om hun egentlig skjønner det, men at det har blitt en vane. Og det er KUN på ett sted hun tisser. Foran døra. :p

Det gjør ingenting om det funker. Hun er veldig lettlært, og det virker som om hun egentlig skjønner det, men at det har blitt en vane. Og det er KUN på ett sted hun tisser. Foran døra. :p
Hun er jo nesten ute da:p kjenner oppdrettere som bruker tisselaken. Etterhvert som hundene er vandt med tisselaken, så flytter de lakene gradvis mer og mer ut døra før de fjerner det helt. Kan jo også prøves :)

Det er ingen vits å gå ut etter hun har tisset inne, da er hun allerede ferdig å lærer ikke noe av det. Alle hunder har ett tegn, lær deg å les hunden :)
Ut etter mat, lek, sove. Ikke vent men ta det med engang.
Mener vår valp ble litt verre ved 5 måneders alder før han ble helt ren igjen :)
Lykke til :)

Vår valp var ikke stueren før hun var litt over seks måneder. Det fikk jeg beskjed om at er helt normalt, valper bruker forskjellig tid på å lære seg dette. Vi fikk henne da hun var åtte uker, så det tok fire måneder. Tålmodighet, ut hver tredje time på natten, ut etter mat, drikke, lek osv. Det kommer etterhvert! :)

Enig med bur på natten. Og ut med en gang hunden har drukket/spist, lekt eller sovet. Det tar ofte noen uker før det sitter. Lykke til med valpen, det er veldig koselig! :)

Altså, hun er allerede ute etter mat, lek og søvn. Hun kan være ute i en time, men likevel ikke tisse før hun kommer inn. Det har hun begynt med nå den siste uken.
Bur er ikke aktuelt, da får det heller ta litt lengre tid.
Nå er gulvet der vasket med eddik - noe hun ikke likte - så da får vi se. Som tidligere nevnt er allerede vannskålen fjernet på kveld og natt. Den sprayen har jeg hørt om, skal kjøpe den neste gang jeg er på dyrebutikken.
Det går seg vel til. Hun lærer fort ellers, så hun skjønner vel snart at stua ikke er et toalett. :)

Det som jeg tror fungerte best for å få henne til å forstå at Hun ikke skulle tisse inne var når vi tok henne på "fersken" og Bar henne ut med en gang. Hun tisset altså mens vi bar henne ut. Da begynte hun å skjønne tegninga! Måtte vaske verandadøren endel i denne perioden, men dette var også på sommeren, så den stod ofte oppe og da var det lett å bare bære henne ut med en gang hun satte seg ned :-) også fikk hun også skjenn når vi tok henne på fersken. Senere funker ikke, for da skjønner de ikke hva de får skjenn for

En annen ting som var veldig kjent var at vi lærte henne å tisse på kommando. Vi roste henne når hun tisset ute og på tur og gjentok ordet "tisse". Etterhvert kunne vi ta henne med i Hagen og kommandere "tisse", så begynte hun å snuse opp et sted for å tisse med en gang. Veldig praktisk!

Det som jeg tror fungerte best for å få henne til å forstå at Hun ikke skulle tisse inne var når vi tok henne på "fersken" og Bar henne ut med en gang. Hun tisset altså mens vi bar henne ut. Da begynte hun å skjønne tegninga! Måtte vaske verandadøren endel i denne perioden, men dette var også på sommeren, så den stod ofte oppe og da var det lett å bare bære henne ut med en gang hun satte seg ned :) også fikk hun også skjenn når vi tok henne på fersken. Senere funker ikke, for da skjønner de ikke hva de får skjenn for

En annen ting som var veldig kjent var at vi lærte henne å tisse på kommando. Vi roste henne når hun tisset ute og på tur og gjentok ordet "tisse". Etterhvert kunne vi ta henne med i Hagen og kommandere "tisse", så begynte hun å snuse opp et sted for å tisse med en gang. Veldig praktisk!
Sånn har vi gjort det med begge våre. Fungerte veldig bra. :)

Det som jeg tror fungerte best for å få henne til å forstå at Hun ikke skulle tisse inne var når vi tok henne på "fersken" og Bar henne ut med en gang. Hun tisset altså mens vi bar henne ut. Da begynte hun å skjønne tegninga! Måtte vaske verandadøren endel i denne perioden, men dette var også på sommeren, så den stod ofte oppe og da var det lett å bare bære henne ut med en gang hun satte seg ned :-) også fikk hun også skjenn når vi tok henne på fersken. Senere funker ikke, for da skjønner de ikke hva de får skjenn for

Vi har fortsatt ikke tatt henne på fersken, men det er planen om vi skulle det. Litt upraktisk at hun er såpass stor, men jeg har bært henne før. :p Eventuelt får vi bare bære henne ut på verandaen, det er jo bedre enn inne, i hvert fall.

Bruker "tisse" hver gang hun tisser ute, så når det først løsner blir det nok helt topp! :)

Hunden våres (10 mnd) sluttet å tisse inne når vi begynte å ta hun med oss på soverommet våres når vi skulle legge oss om kvelden :-) Nå ligger hun i sengen sin på rommet våres hele natten frem til 7 tiden om morningen før hun går på do. Bur har aldri vært løsningen her. Hunder er flokk dyr og trives best rundt oss om natten det er hvertfall min erfaring. Vi har Herkules bur som vi bruker på dagtid når vi er ute og på jobb og det fungerer veldig bra

Hunden våres (10 mnd) sluttet å tisse inne når vi begynte å ta hun med oss på soverommet våres når vi skulle legge oss om kvelden :-) Nå ligger hun i sengen sin på rommet våres hele natten frem til 7 tiden om morningen før hun går på do. Bur har aldri vært løsningen her. Hunder er flokk dyr og trives best rundt oss om natten det er hvertfall min erfaring. Vi har Herkules bur som vi bruker på dagtid når vi er ute og på jobb og det fungerer veldig bra
Hun tør ikke gå i trappa, og gubben er uansett ganske bestemt på at hun må sove nede.

Foreløpig har eddik gjort susen! Hun har ikke tisset inne én gang etter det. Blir spennende å se i natt. :)

Vi bruker bur på vår hund, og den var vant til det da vi fikk den.
Det ble noen uhell i buret, men det gikk fort over.
Vi bar ut selv om han var midt i både tissing og bæsjing, men det gikk jo bare da han var liten (vi fikk han på 8 uker, nå er han 9 mnd og over 40kg).

Også som mange andre har sagt. Alltid ut etter mat og lek.

Tror vi var heldige, det tok ikke mange ukene før han var nesten 100%. Også et par uker til dere vi alltid måtte sjekke at ikke han hadde tisset inne. Og siden det har det heldigvis gått veldig fint :happy:

For det første: Aldri vask med klorin/salmiakk der hun tisser/bæsjer. Det lukter som urin og gjør bare vondt verre.
Ellers er det forsøket verdt å legge avispapir ved altandøra og fjerne den gradvis.
Hunder tar ingen skade av å ligge i bur om natta, bare pass på at det er stort nok sånn at ho kan snu seg i det.

Vår valp var født ute og aldri bodd inne. Vi tok henne ut veldig ofte og ga masse skryt når hun tisset ute. Ut hver gang hun hadde spist litt og når hun gikk å drakk og hvis hun hadde duppet litt. Slapp henne ut verandadøren i hagen og så inn igjen. Så hun lærte å gå ut kun for å gjøre fra seg, ikke være ute. Var mange uhell inne i begynnelsen, men gikk fort over.

Vi har luftet etter mat, sove, lek, drikke osv. Skryte veldig når hunden har gjort fra seg ute. Å vist hunden hva den har gjort når den har gjort fra seg inne. Å sier klart og tydelig fra "fy det er ikke lov"!

Men for meg høres det litt ut som hunden ikke har finne seg helt til rette og er utrygg. Jeg ville hatt et bur som hunden skal sove i om natten. Men også for å gi hunden en trygg plass. En så ung hund er utfordrende. Å man må huske at når man skaffer seg hund, så er man den eneste hunden har. Å da må man jobbe for å bygge et godt å trygt forhold til hunden :)

Back
Topp