Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
I permisjon med nr 1 valgte vi 80 %. Det var vel mest fordi vi ikke visste bedre og ikke tenkte på den økonomiske forskjellen det innebar. Vi hadde blant annet ikke regnet på hvor stor differansen totalt sett var i utbetaling mellom de 2 ulike valgene. Vi så bare på at vi hadde lyst på lang permisjon!Hvorfor valgte dere 80% istedenfor 100% og ulønna permisjon?
Var det sånn dere hadde trodd?
Ble det vanskeligere økonomisk?
Og har man mindre skattetrekk i permisjonen?
Ja så lenge man er flink nok til å spare såI permisjon med nr 1 valgte vi 80 %. Det var vel mest fordi vi ikke visste bedre og ikke tenkte på den økonomiske forskjellen det innebar. Vi hadde blant annet ikke regnet på hvor stor differansen totalt sett var i utbetaling mellom de 2 ulike valgene. Vi så bare på at vi hadde lyst på lang permisjon!
Økonomisk sett gikk det helt fint! Selvfølgelig litt mindre lønn i den perioden jeg var hjemme, men i mannens periode kompenserte arbeidsgiveren hans for dette og han fikk 100 % lønn likevel.
Da vi skulle ha nr 2 regnet vi på forskjellene og kom fram til at vi totalt sett fikk utbetalt 10000kr mer ved å ta 100 % permisjon kontra 80 %! Og dette var iberegnet ulønnet permisjon slik at jeg kunne være hjemme like lenge som ved 80 %. Da valgte vi selvfølgelig dette! Økonomisk gikk dette greit, men vi var ikke flinke nok til å spare penger til de ukene jeg skulle være hjemme uten lønn.
Denne gangen kommer vi også til å ta 100 %, men vi skal være flinkere til å spare underveis! Har planer om å ordne et fast trekk fra lønningskonto og inn på sparekonto. Har også nå planer om å være hjemme i ca 1 år. Mannen skal ta ut sin permisjon seinere.
Samme her vil få rundt 2000 mindre enn hva jeg pleier. Men bedre med tanke på at ulønna perm ødelegger for sykepenger rettigheter osvJeg hadde først bestemt meg for å ta 100% men har akkurat fylt ut papirene og valgte 80% likevel ...
Om vi skulle tatt 100% måtte jeg satt av ganske mye i mnd for å få forlenget permisjonen min (vil vente med barnehagestart til januar) Velger jeg 80% så slipper jeg å sette av penger - så selv om det blir en litt uøkonimisk snarvei så kommer jeg til å få bedre råd med 80%. Dessuten falt ferien min inn under permisjonen om jeg valgte 80, ikke om jeg valgte 100, sånn at da kan jeg i tillegg forlenge permisjonen med 4 uker
Sånn rent prakisk tror jeg at jeg vil få ca 3000 mindre utbetalt i mnd enn det jeg er vant til - det kommer til å gå veldig fint
For oss lønte det seg å ta 80% forrige gang. Mannen fikk uansett 100% av arbeidsgiver i sin permisjonstid, uavhengig av at jeg tok 80%.
Denne gangen har vi ikke begynt å regne på det. Men jeg skal uansett være hjemme fram til neste sommer, og mannen tar sin permisjon neste høst, for å utsette barnehagestart så lenge som mulig.
Vi valgte 100% lønn og la av 5000 hver måned til to måneder ulønnet. Dette var selvfølgelig mer økonomisk gunstig enn å velge 80%. Permisjonstiden blir like lang om man velger ulønnet perm etterpå
Velger det denne gangen også og legger av penger til tiden etter permisjonen er ferdig. Samt det kommer litt ferie inn siden permisjonen avsluttes på sommeren en gang neste år
Ja, det stemmer. Det er dem som er hjemme i permisjon som vil få utbetalt 80 % lønn dersom dere går for den permisjonen. Den som er i jobb får "vanlig" lønn. Men dersom dere velger 80 % lønn under permisjonen så gjelder dette valget for dere begge.du? når vi velger 80% så er det jeg som får min lønn nedsatt frem til fedrekvoten for da er det hans lønn. Ikkesant? Lønnene blir ikke dårligere samtidig når han ikke er i perm? Skjønner du? At det er bare min lønn som blir 80% frem til han gpr ut i perm(kun fedrekvote)? For jeg får vel 100% lønn når hab går ut i perm for da er hans 80%. Så far har vel 100% lønn mens jeg har perm? stemmer?
Ja, det stemmer. Det er dem som er hjemme i permisjon som vil få utbetalt 80 % lønn dersom dere går for den permisjonen. Den som er i jobb får "vanlig" lønn. Men dersom dere velger 80 % lønn under permisjonen så gjelder dette valget for dere begge.
Hvordan vet man om far har en snill arbeidsgiver hehe? Spør man? Det er sant. Er ikke alltid man kan tenke penger hellerJa, om man velger 80% gjelder det i utgangspunkt for både mors og fars permisjon, så sant fars arbeidsgiver ikke velger å være "grei" å gi 100% likevel, sånn som i vårt tilfelle. Etter veldig mye regning og tankevirksomhet kom vi best ut økonomisk ved å velge 80%, mye fordi far fikk 100%.
Det er også veldig viktig å huske på at man mister mange rettigheter når man går i ulønnet permisjon. Feks når det gjelder sykepenger. Har man ingen inntekt, har man ikke rett på sykepenger dersom man blir syk denne perioden. Dersom man er i lønnet permisjon, har man derimot rett på sykepenger. Dvs at om man tar 80% og strekker den lønnede tiden lenger, så har man flere rettigheter.
Man opptjener heller ikke pensjon eller feriepenger når man går ulønnet. Det er kjekt å ha dette i bakhodet når man skal vurdere hva man søker.
Hvordan vet man om far har en snill arbeidsgiver hehe? Spør man? Det er sant. Er ikke alltid man kan tenke penger heller
Er jo litt skummelt å velge ulønna permisjon også. Hvis man skal spare også sparer man ikke nok eller at det gpr helt ut av glemmeboka. Når søkte dere ?Ja, om man velger 80% gjelder det i utgangspunkt for både mors og fars permisjon, så sant fars arbeidsgiver ikke velger å være "grei" å gi 100% likevel, sånn som i vårt tilfelle. Etter veldig mye regning og tankevirksomhet kom vi best ut økonomisk ved å velge 80%, mye fordi far fikk 100%.
Det er også veldig viktig å huske på at man mister mange rettigheter når man går i ulønnet permisjon. Feks når det gjelder sykepenger. Har man ingen inntekt, har man ikke rett på sykepenger dersom man blir syk denne perioden. Dersom man er i lønnet permisjon, har man derimot rett på sykepenger. Dvs at om man tar 80% og strekker den lønnede tiden lenger, så har man flere rettigheter.
Man opptjener heller ikke pensjon eller feriepenger når man går ulønnet. Det er kjekt å ha dette i bakhodet når man skal vurdere hva man søker.
Er jo litt skummelt å velge ulønna permisjon også. Hvis man skal spare også sparer man ikke nok eller at det gpr helt ut av glemmeboka. Når søkte dere ?
Så dere hadde 80% sist? Er det kun mor som skal underskrive skjemaet når det blir sendt ? Ikke far også?Ja, det er lurt å gruble litt på dette før man bestemmer seg. Regnestykket blir forskjellig fra familie til familie, og noen ønsker lengre/kortere permisjon enn andre.
Vi har ikke søkt for kommende permisjonstid enda, men det er vel på tide å begynne og se på det. NAV gjør ikke prosessen smertefri med de "morsomme" skjemaene sine heller ;-)