Dere som har hatt SF med HELLP....

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Satt noen av dere igjen med smerter på høyre side i ribbeinsbuen lang tid etter svangerskap og fødsel?

Jeg hadde til alles forundring ingen smerter da jeg hadde HELLP, men sliter derimot med dette i ettertid. Pressfølelse bakom ribbein, og i skulderblad. Ikke muskulært heller.

Satt noen av dere igjen med smerter på høyre side i ribbeinsbuen lang tid etter svangerskap og fødsel?

Jeg hadde til alles forundring ingen smerter da jeg hadde HELLP, men sliter derimot med dette i ettertid. Pressfølelse bakom ribbein, og i skulderblad. Ikke muskulært heller.

Kan ikke svare deg, da jeg ikke hadde HELLP, men bare SF, men gir deg en liten dytt :) Og et par tanker: Ved HELLP er jo leverenzymene høye (derav deler av navnet "elevated liver enzymes"), og leveren ligger jo under høyre ribben, så mulig det er derfor man får vondt under høyre ribbensbue ved HELLP. Så da skulle man jo tro at man hadde vondt mens det stod på (eller kan ha, du hadde jo ikke), men ikke i etterkant (gitt at prøvene normaliserte seg). Kanskje greit å sjekke hos legen? Vet ikke om prøvene kan være vedvarende høye eller bli høye igjen i etterkant, men det kan man jo sjekke i blodprøve?

Dytt dytt

Ja og jeg hadde forhøyede verdier i 13 uker etter fødselen. Men de var så høye at jeg tok blodprøver hver uke i perioder for å sjekke at verdiene gikk ned, det gjorde de ekstremt sakte men sikkert. Jeg hadde heller ingen smerter der når jeg var på sykehuset, jeg var nesten symptomeri til etter fødselen.

Kan ikke svare deg, da jeg ikke hadde HELLP, men bare SF, men gir deg en liten dytt :) Og et par tanker: Ved HELLP er jo leverenzymene høye (derav deler av navnet "elevated liver enzymes"), og leveren ligger jo under høyre ribben, så mulig det er derfor man får vondt under høyre ribbensbue ved HELLP. Så da skulle man jo tro at man hadde vondt mens det stod på (eller kan ha, du hadde jo ikke), men ikke i etterkant (gitt at prøvene normaliserte seg). Kanskje greit å sjekke hos legen? Vet ikke om prøvene kan være vedvarende høye eller bli høye igjen i etterkant, men det kan man jo sjekke i blodprøve?

Dytt dytt
Takk for svar LilleMy87 :-)

Det er leveren som gir smerte om man får dette ved HELLP, det stemmer.

Jeg er sjekket opp og ned for det meste, UL er tatt av lever/galle og leverprøvene er nå fine igjen (godt er det :-)) Har dog ikke sjekket på en god stund, så du har et poeng. Vet at noen kan få noe som kalles "fatty liver" etter hellp, uten at jeg helt vet hva det går ut på.

Takk for dytt!

Ja og jeg hadde forhøyede verdier i 13 uker etter fødselen. Men de var så høye at jeg tok blodprøver hver uke i perioder for å sjekke at verdiene gikk ned, det gjorde de ekstremt sakte men sikkert. Jeg hadde heller ingen smerter der når jeg var på sykehuset, jeg var nesten symptomeri til etter fødselen.
Takk for svar mkrago :-)

Fikk du da HELLP etter fødselen? Eller før? Og fikk du vondt etterpå, eller hadde du aldri smerte? Beklager mange spørsmål :-)
Jeg er vel bare engstelig for at kroppen henger igjen. Prøvene mine var heldigvis fine igjen etter utskrivelse, men jeg sliter ekstremt med kroppen i ettertid. Jeg var dog kraftig medisinert etter fødsel pågrunn av kramper, og ville nok ikke kjent det allikevel, men synes det er ekkelt å ha disse smertene så lenge etterpå. 9 mnd siden fødsel. Verdiene er fine, og lever ser fin ut på UL. Og det er selvsagt bra. Har tatt noen prøver som kom tilbake med avvik, så skal ha kolonskopi på nyåret, håper det kan gi noen svar på hva som gjør vondt. Ikke lett å forstå seg på denne kroppen alltid :-)

Takk for svar :-)

Back
Topp