Kan fortelle om mitt jeg da, så godt jeg husker. :)
Jeg fikk innvilget planlagt keisersnitt pga. en meget tøff fødsel og stort barn første gang. Dermed fikk jeg fødselsangst.
Fikk operasjonsdagen i underkant av 14 dager før termin, og fredagen før (hadde KS på mandag) var vi inne på sykehuset for å prate med både lege, jordmor og fikk praktiske opplysninger på hva som skulle foregå på operasjonsdagen.
Fikk beskjed om å møte opp klokken 0730 den mandagen, og hadde jeg ikke spist eller drukket siden kl. 24.00 dagen før.
Spent og redd var jeg, og når vi ankom fikk vi vite at vi var i kø for KS. Det skulle være 4 planlagte KS den dagen, og jeg skulle være nr. 3
Ventet og ventet og ventet på barselavdelingen, skulle bli tatt før 12.00 mente de, men det skjedde ikke ;) Det kom inn et hasteKS, så derfor måtte jeg vente.
begynte å bli sliten, kvalm og litt uvel, så fikk satt drypp for å føle meg litt bedre.
i 13-14 tiden kom en sykepleier inn, satte kateter, fikk sykehus skjorte og slike ting. Det ble etterhvert ordnet klart, og jeg ble trillet ned til operasjonsrommet. Mannen måtte vente på gangen til jeg hadde fått spinalbedøvelsen, og til alt var klart. Deretter fikk han komme inn. Han hadde munnbind og sykepleierklær ;)
Spinalbedøvelsen gikk greit (jeg hadde tatt epidural med første, som fikk feilvirkning, og det var forferdelig vondt, så hadde gruet meg veldig til denne spinalbedøvelsen..)
Litt vondt var det, og kjente "strøm" nedover føttene.
Lå på bordet, og de begynte å vaske magen og sånne ting, pratet med dem slik at de fikk høre om jeg hadde følelse. Det hadde jeg ikke, så de satte i gang.
Forresten var det 8 personer der i tillegg til meg og mannen :P
Under KS begynte jeg å få tilbake følelsen, og det ble kjempe vondt, de dopet meg ned på morfin, og jeg var litt utenfor en stund, og klarte ikke kjenne smerten så godt. Men vondt var det.
Litt etter kl 15 kom verdens skjønneste baby. Mannen fikk være med å klippe resten av navlestrengen, også kom han med henne slik at jeg fikk være med henne.
Fikk ha henne ved meg en liten stund, mens de tok ut diverse fra magen og begynte å sy, mannen og en barnepleier tok med seg jenta opp på et annet rom slik at de fikk veiet og målet henne. :) Der var de et par timer før de kom ned til meg på overvåkningen, jeg var helt fjern, men spurte flere ganger etter jenta. :D
Klarte å løfte beina med en gang, så spinalbedøvelsen virket ikke som den skulle, og det synes de var skremmende i ettertid.. :(
Ble senere på kvelden trillet opp på rommet vårt igjen, der vi satt og ventet før KS. Prøvde å stå opp samme kveld, men va JÆVLIG vondt :P Fikk likevel besøk av mamma og pappa samme kveld, og det var veldig fint, selv om jeg var bleik og sliten.
Var 3 dager på sykehuset, fikk dusjet og såret grodde fint. Fikk blodfortynnende sprøyter i magen hver dag på sykehuset for å forhindre blodpropp.
Mannen var superflink, og hadde ikke klart meg uten han ;)
Valgte å ikke amme, så vet ikke helt hvordan det er med amming og KS.
Fikk også etterhvert sinnsyke nervesmerter, så sleit litt ei stund med dem, de var ca 10-15 cm vekk fra såret... Fikk sterke smertestillende.
Magen ble uansett litt hard etter KS, og jeg tok avførende tabletter, og det fikk fart i sakene, men vær forsiktig, og ha do i nærheten :P Da det ikke er bare å hoppe ut av senga :P
Jeg hadde også veldig lavt blodtrykk under en stund etter KS, da jeg mistet 2 liter blod. '
Alt i alt var det en grei opplevelse, lykke til :)