Dere som har hatt korona !

CAA

Glad i forumet
Himmelbarn
Februarbarna 2023
Da var det min tur, for første gang, og selvsagt når jeg er gravid ://

har måttet ty til smertestillende da kroppen værker, og jeg har migrene og feber. Blir litt urolig av at jeg har måttet tatt en del febernedsettende. Er det innafor når man er gravid?
tatt både ibux Og Paracet

hvor lenge varte korona hos dere ? Er på dag 4, og det har bare blitt værre til nå, huff!

mistet sent en gang tidligere, og blir enda mer urolig nå :/ hadde liksom klart å roe meg litt men

har måttet ty til smertestillende da kroppen værker, og jeg har migrene og feber. Blir litt urolig av at jeg har måttet tatt en del febernedsettende. Er det innafor når man er gravid?

hvor lenge varte korona hos dere ? Er på dag 4, og det har bare blitt værre til nå, huff!

mistet sent en gang tidligere, og blir enda mer urolig nå :/ hadde liksom klart å roe meg litt men
Bare å holde ut og god bedring:Heartred Jeg var sengeliggende i 4 dager. Tok Paracet når feberen økte. Ibux bør unngås under svangerskapet. Det verste var halsvondten så hadde best effekt av hostesaft kontra tabletter.

Ikke ta Ibux :happy093
Du kan ta Paracet dersom du ellers er frisk, men ta en telefon til lege eller legevakt og forklar situasjonen din og spør om råd.

Det er jo også ikke bra med for høy feber for fosteret så kanskje de har noen tips til deg.

God bedring :Heartpink

Jeg var i kontakt ned legevakt og nevrologisk avd. sist helg. De sa jeg kunne ta paracet fire ganger til dagen, og jeg kunne strengt tatt ta ibux også. Noen ganger er det bedre for kroppen å få litt smertestillende enn å la vær. Men ta kontakt med din legevakt om du er urolig :happy:
Masse god bedring til deg!

Relis -(som tryggmammamedisin er baser på, og er det regionale legemiddelinformasjonssentre – etablert for å bidra til rasjonell og riktig legemiddelbruk gjennom produsentuavhengig legemiddelinformasjon til helsepersonell)- skriver:
Det er en svakt økt risiko for misdannelser ved bruk av ibuprofen tidlig i svangerskapet, men det er ikke holdepunkter for at tilfeldig (sporadisk) bruk i første og andre trimester innebærer stor fare for fosteret. Bruk i tredje semester kan gi alvorlig skade på fosteret og anbefales ikke med mindre mors sykdom krever medikamentbruk. Potensielle fordeler for mor ved ibuprofeninntak over tid må i hvert enkelt tilfelle vurderes mot faren for fosterskade. Ibuprofen kan brukes ved amming.
Relis er tjenesten leger, gynekologer og farmasøyter bruker når de har spm om legemidler (bedre/mer oppdatert enn felleskatalogen), så det er lurt å sjekke med de, eller tryggmammamedisin eller lege.

Hvor langt er du på vei nå? I første eller andre trimester?

Jeg fikk positiv g-test 7. juni og testet positivt for corona 27. juni (da jeg var 6+5 ifølge menstermin). Selveste corona varte 6-7 dager for min del (ble fortsatt VELDIG fort sliten - typ av å gå bort gangen for å gå på do),, men hosten og de andre symptome forsvant. Ca. 1 uke etter jeg var frisk ble jeg syk igjen (long/post-covid). Tok ytterligere to uker før jeg begynte å bli bedre.

Jeg har fortsatt noe slim i halsen/lungene og kan begynne å hoste, men slipper heldigvis å legge meg med en Doc e.l. i munnen for å stilne kløen i halsen såpass at jeg klarer å sovne nå.

Det er utrolig slitsomt å være gravid og ha covid samtidig, men det blir bedre… det tar bare tid. Jeg snakket med lege og hun mente det var lite jeg kunne ta for å hjelpe mot hosten/slim i halsen ettersom jeg var gravid… etter to uker var jeg så desperat at jeg likevel gikk til apoteket og spurte.
Fikk noen brustabletter mot slimet som jeg kunne ta inntil 3 dager for dagen (tok ikke på kvelden da). Føler selv jeg fikk opp mer slim etter jeg begynte på det.

Som andre skriver skal man ikke ta Ibux når man er gravid.
Masse lykke til og håper formen blir bedre snart :Heartred

Relis -(som tryggmammamedisin er baser på, og er det regionale legemiddelinformasjonssentre – etablert for å bidra til rasjonell og riktig legemiddelbruk gjennom produsentuavhengig legemiddelinformasjon til helsepersonell)- skriver:
Det er en svakt økt risiko for misdannelser ved bruk av ibuprofen tidlig i svangerskapet, men det er ikke holdepunkter for at tilfeldig (sporadisk) bruk i første og andre trimester innebærer stor fare for fosteret. Bruk i tredje semester kan gi alvorlig skade på fosteret og anbefales ikke med mindre mors sykdom krever medikamentbruk. Potensielle fordeler for mor ved ibuprofeninntak over tid må i hvert enkelt tilfelle vurderes mot faren for fosterskade. Ibuprofen kan brukes ved amming.
Relis er tjenesten leger, gynekologer og farmasøyter bruker når de har spm om legemidler (bedre/mer oppdatert enn felleskatalogen), så det er lurt å sjekke med de, eller tryggmammamedisin eller lege.

tusentakk for utfyllende informasjon ❤️

Jeg fikk positiv g-test 7. juni og testet positivt for corona 27. juni (da jeg var 6+5 ifølge menstermin). Selveste corona varte 6-7 dager for min del (ble fortsatt VELDIG fort sliten - typ av å gå bort gangen for å gå på do),, men hosten og de andre symptome forsvant. Ca. 1 uke etter jeg var frisk ble jeg syk igjen (long/post-covid). Tok ytterligere to uker før jeg begynte å bli bedre.

Jeg har fortsatt noe slim i halsen/lungene og kan begynne å hoste, men slipper heldigvis å legge meg med en Doc e.l. i munnen for å stilne kløen i halsen såpass at jeg klarer å sovne nå.

Det er utrolig slitsomt å være gravid og ha covid samtidig, men det blir bedre… det tar bare tid. Jeg snakket med lege og hun mente det var lite jeg kunne ta for å hjelpe mot hosten/slim i halsen ettersom jeg var gravid… etter to uker var jeg så desperat at jeg likevel gikk til apoteket og spurte.
Fikk noen brustabletter mot slimet som jeg kunne ta inntil 3 dager for dagen (tok ikke på kvelden da). Føler selv jeg fikk opp mer slim etter jeg begynte på det.

Som andre skriver skal man ikke ta Ibux når man er gravid.
Masse lykke til og håper formen blir bedre snart :Heartred
Uff, høres ut som du var skikkelig uheldig :(

har heldigvis sluppet mye slim og hoste hittil, og skal ikke ta mer Ibux, kun Paracet ❤️ Takk for informasjonen

håper du føler deg bedre snart også :(

Var helt elendig i 5-6 dager før det begynte å roe seg. God bedring❤️

• Liker
Reactions: CAA
Var helt elendig i 5-6 dager før det begynte å roe seg. God bedring❤️
Æsj :/ det er lenge når Man er så dårlig. Hvordan var du etterpå da?
jeg er bedre Nå etter 4 dager med feber, men har så fatique :arghh:

Æsj :/ det er lenge når Man er så dårlig. Hvordan var du etterpå da?
jeg er bedre Nå etter 4 dager med feber, men har så fatique :arghh:
Var helt umenneskelig sliten i rundt 6 uker etterpå, fikk lettere vondt i hodet

• Trist
Reactions: CAA
Var helt slått ut i 3 til 4 dager .... Så ble jeg helt bra egentlig......brukte paracette hyppig, da jeg hadde nesten 40 i feber, og legevakten anbefalte å få ned feberen.

Dere som har hatt covid og tatt to doser vaksine, tar dere ny dose? Jeg er så i tvil.
Jeg er veldig usikker, men tviler på at jeg tar ny dose… hvertfall ikke under graviditeten.
Dette er delvis fordi jeg er diabetiker og fikk kjempe problemer med blodsukkeret etter 2. dosen. Er jo kjempe viktig for meg å holde blodsukkeret stabilt nå så teor ikke jeg vil risikere å må potensielt utsette meg for også den faltoren når jeg skal regulere blodsukkeret.

Dere som har hatt covid og tatt to doser vaksine, tar dere ny dose? Jeg er så i tvil.
Nå er det vel kun de over 75 år i Norge som får tilbud om fjerde dose? Jeg har hatt to doser og korona og tenker foreløpig det holder. Men tok influensavaksine sist å tenker å ta det igjen :)

Back
Topp