Dere som har hatt keisersnitt

Macette

Glad i forumet
Hvor lang tid gikk det før dere følte dere litt mer i støtet?? Verker dere fortsatt? Hvordan kjennes det ut når dere stryker over operasjonssåret? Er det hovent??? Noen problemer dere opplever etter keisersnittet??? Har dere hatt sex enda???  Føler jeg ikke fikk så mye info om keisersnittet på sykehuset - så I Need som advice!!

jeg måtte ta haste ks, er 9 uker siden i morgen. jeg kan løfte og bære sønnen min, begynte med det for noen dager siden. jeg er litt hoven over og under såret, gjør vondt å stryke over såret. jeg har ikke hatt sex og er langt unna sex.

ORIGINAL: PhillipOgLeah

jeg måtte ta haste ks, er 9 uker siden i morgen. jeg kan løfte og bære sønnen min, begynte med det for noen dager siden. jeg er litt hoven over og under såret, gjør vondt å stryke over såret. jeg har ikke hatt sex og er langt unna sex.

Har du ikke løftet ham før nå? Jeg hadde og haste keisersnitt ( for tre uker siden). Er hoven akkuratt under operasjonssåret. Gjør ikke særlig vondt å stryke over såret. Føler et merkelig press på blæren av og til.. som om det er noe gale - at den er sunket eller noe.. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. har ikke hatt sex enda ( men har veldig lyst) .. jordmor sa at så lenge en hadde sex før det var gått 6-8 uker, så burde en bruke kondom pga faren for infeksjon( det gjaldt alle fødsler der en hadde hatt litt eller full åpning ( jeg fikk bare 3 cm åpning - derfor hastekeisersnitt). Jeg verker endel når jeg bøyer meg eller sitter for lenge. Ellers klarer jeg nå fint å løfte småen og reise meg fra seng/stol uten å få smerter.

ORIGINAL: Macette

Har du ikke løftet ham før nå? Jeg hadde og haste keisersnitt ( for tre uker siden). Er hoven akkuratt under operasjonssåret. Gjør ikke særlig vondt å stryke over såret. Føler et merkelig press på blæren av og til.. som om det er noe gale - at den er sunket eller noe.. vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. har ikke hatt sex enda ( men har veldig lyst) .. jordmor sa at så lenge en hadde sex før det var gått 6-8 uker, så burde en bruke kondom pga faren for infeksjon( det gjaldt alle fødsler der en hadde hatt litt eller full åpning ( jeg fikk bare 3 cm åpning - derfor hastekeisersnitt). Jeg verker endel når jeg bøyer meg eller sitter for lenge. Ellers klarer jeg nå fint å løfte småen og reise meg fra seng/stol uten å få smerter.

nei, ikke sønnen min som veier 12 kg men lille jenta har jeg bært fra dag 3 etter fødsel. jeg kom til 4-5 cm åpning og lå lenge med det, 6 timer og det er det verste jeg har opplevd. har vært på 6 ukers kontroll og legen sa det kunne ta 6-12 mnd til jeg blir frisk i såret.

Ylva kom med hastesnitt for 7 uker siden i dag. Jeg løftet henne fra dag 1... Men begynte å løfte tyngre ting først sist uke. Har ikke hatt vondt i det hele tatt, verken i såret/arret eller innenfor. Ikke kjent noe til det rett og slett. Arret er bare en tynn strek som jeg ikke kjenner noe når jeg stryker over det... Har ikke hatt sex enda, men det er fordi jeg ikke helt skjønner hvordan det skal gå til med en liten unge rett ved senga.

nei, ikke sønnen min som veier 12 kg men lille jenta har jeg bært fra dag 3 etter fødsel. jeg kom til 4-5 cm åpning og lå lenge med det, 6 timer og det er det verste jeg har opplevd. har vært på 6 ukers kontroll og legen sa det kunne ta 6-12 mnd til jeg blir frisk i såret.

aha, skjønner. Trodde du mente den lille.

Jeg hadde fortsatt bare 1 cm åpning etter 41 timer.. så 3 cm etter 44.. var et mareritt. Trodde seriøst jeg skulle dø. Hva gjorde de på 6 ukers kontrollen da? Frisk i såret - mente de da alt rundt operasjonssåret ( hevelser, arret osv?)

ORIGINAL: Hyppolyta

Ylva kom med hastesnitt for 7 uker siden i dag. Jeg løftet henne fra dag 1... Men begynte å løfte tyngre ting først sist uke. Har ikke hatt vondt i det hele tatt, verken i såret/arret eller innenfor. Ikke kjent noe til det rett og slett. Arret er bare en tynn strek som jeg ikke kjenner noe når jeg stryker over det... Har ikke hatt sex enda, men det er fordi jeg ikke helt skjønner hvordan det skal gå til med en liten unge rett ved senga.

Jeg og løftet gutten min fra dag 1. Er jo bare 3 uker siden han kom til verden, så blir jo noen uker til jeg kan løfte noe tyngre... usj.. utrolig frustrerende..Heldig du er som ikke har hatt vondt!!

heia :) fikk åsså hastekeisersnitt, men ikke uti fødsel då :)
æ har plagdes vældi med såret mitt..hoff å hoff...vil jo ikke anbefal å ta keisersnitt te nån! verka som di som fødte ikkje hadde nån problema å va oppe å spratt mens æ lå dær me morfinsprøyten mine :P hehe
fikk et kjempehematom så va derfor det va så ont sa di...åsså va d no blodansamling som lå å pressa på blæra så va heilt sinnsykt ont å tiss lenge etterpå..men nu går d bra :) men d æ sku sei va d at den rare følelsen i blæra du snakka om har æ ennu innimellom
( litt over 4 måna sia ks ) men d e blitt bedre d åsså å ho legen sa d va heilt normalt...e åsså hoven å veldig hard rundt såret å når æ har anstrengt mæ ( gått en tur, vaska rundt) så byn d å verke.. men fikk åsså beskjed at d kunne ta et år før kroppen hadde ordna opp i det :)
så den som venter på noe godt sei æ bære.. :)

høres kanskje ut som æ har veldig lav smerteterskel men har egentli ikkje d :P
sex fikk æ beskje om å kunne ha som etter vanli fødsel..men venta litt lenger enn d for va såpass ubehageli at æ trudd æ sku revne i såret :P hehe.. men gikk bære bra etter litt innkjøring ;P

aha, skjønner. Trodde du mente den lille.

Jeg hadde fortsatt bare 1 cm åpning etter 41 timer.. så 3 cm etter 44.. var et mareritt. Trodde seriøst jeg skulle dø. Hva gjorde de på 6 ukers kontrollen da? Frisk i såret - mente de da alt rundt operasjonssåret ( hevelser, arret osv?)

alt er bra med såret men ting tar tid til jeg er helt frisk i såret, det er jo stor operasjon vi har gått gjennom så ting kan ta tid.

Måtte også ha hastekeisersnitt. Lå i elleve tolv timer og åpningen ble ikke større enn 7 cm så da blei det full fart og ta keisersnitt [:(]

Men nå i etterkant har jeg ikke noe vondt egentlig. Det er nesten tre uker siden og dag 4 var jeg nesten helt uten smertestillende. Såret er ikke vondt og det er null stress å reise seg, tilogmed ikke vondt fra liggende stilling uten å bruke armene noe særlig til hjelp. Jeg løftet lillejenta mi så fort jeg kom meg opp fra senga.
Når jeg fjernet stiftene fikk jeg høre at jeg var veldig sprek som kom meg opp og ned fra "benken" uten hjelp eller problemer, så jeg kan ikke klage igrunn. Jeg trodde det kom til å være værre!
Det er bare ekkelt at såret er "numment" når jeg tar på det og området rundt.

Har hatt haste snitt, men ingen åpning da han lå i seteleie.

i begynnelsen hadde jeg en stor kul i såret, var blod som hadde koagulert og blitt til en klump. Ble borte etter 1,5 mnd.

Var veldig sår i operasjonssåret, og oppover magen, det er fordi de har kuttet over muskler nervetråder og you namit, det er nervtrådene som gjør det, det også ca 1.5 mnd.

innen jeg kom ut av sykehuset så var jeg som før jeg ble gravid (15 dager). Begynte å løfte som vanlig litt før 6 uker[:-]

Jeg har med andre ord vært heldig, var oppe å gikk 6-7 timer etter operasjonen, trengte da heller ikke smertestillende før til natta igjen!!

Hadde keisersnitt for 6 uker siden i dag, gikk ca to uker så følte jeg meg helt fin. Men gjorde vondt når jeg strammet magemusklene. Har ikke hatt noe infeksjon, ikke noe puss, og såret har grodd veldig fint.

Nå er såret litt hovent, og jeg har så og si null følelse der, når jeg tar på det. Hadde sex første gang etter 2 uker! Og har ikke hatt noe problemer med å løfte, men har selvfølgelig passet på å ikke løfte noe kjempe tungt heller.

Seks uker siden i morra. Føles ekkelt, numment å stryke over såret, ser veldig fint ut. Har litt vondt enda, vondt å bruke magemusklene liksom, er i fin form nå, i begynnelsen klarte jeg bare å gå her hjemme, men når går jeg laaange turer og kan gå ganske fort uten at det gjør vondt.

Løfter og gjør alt av husarbeid og har gjort det etter en uke...No sex enda men føler at jeg har kunnet ha men såret har dempet lysten...

ORIGINAL: smurfhill

heia :) fikk åsså hastekeisersnitt, men ikke uti fødsel då :)
æ har plagdes vældi med såret mitt..hoff å hoff...vil jo ikke anbefal å ta keisersnitt te nån! verka som di som fødte ikkje hadde nån problema å va oppe å spratt mens æ lå dær me morfinsprøyten mine :P hehe
fikk et kjempehematom så va derfor det va så ont sa di...åsså va d no blodansamling som lå å pressa på blæra så va heilt sinnsykt ont å tiss lenge etterpå..men nu går d bra :) men d æ sku sei va d at den rare følelsen i blæra du snakka om har æ ennu innimellom
( litt over 4 måna sia ks ) men d e blitt bedre d åsså å ho legen sa d va heilt normalt...e åsså hoven å veldig hard rundt såret å når æ har anstrengt mæ ( gått en tur, vaska rundt) så byn d å verke.. men fikk åsså beskjed at d kunne ta et år før kroppen hadde ordna opp i det :)
så den som venter på noe godt sei æ bære.. :)

høres kanskje ut som æ har veldig lav smerteterskel men har egentli ikkje d :P
sex fikk æ beskje om å kunne ha som etter vanli fødsel..men venta litt lenger enn d for va såpass ubehageli at æ trudd æ sku revne i såret :P hehe.. men gikk bære bra etter litt innkjøring ;P

Ja slik jeg har det og. Så vi får vel bare være veldig tolmodig og håpe alt ordner seg etter året er gått!! Guffen følelse set med blæren.. jeg er så redd at den er nedssunken nemlig... men det ser de vel etter gynekologisk test i uke 6

Virker som om det er litt forskjellig fra person til person da, samtidig som om det er noen likhetstrekk. Jeg kjenner jeg begynner å verke veldig de dagene jeg har vært veldig aktiv - og da blir jeg litt bekymret. Er håpløst med klær.. Gledet meg sånn til å bruke klærne mine igjen og pakke vekk graviditetsklærne.. men pga operasjonssåret så kan jeg ikke gå med bukser og undertøy som strammer over operasjonssåret.. så må bruke bukser/tights/skjørt som er av mammaklær typen som går over magen... Har ikke hatt noen problemer med arret på magen, men det er liksom innvendig at jeg kjenner det er smertefullt... Og det med blæren kommer og går egentlig.. Har så lyst å ha sec, men tørr ikke siden jeg er sydd i så mange lag der inne...

Back
Topp