Dere som har/har hatt barn med flatt bakhode

linusisvingen

Forumet er livet
har det rettet seg selv etterhvert som de ble større?
Jenta mi har blitt ganske flat i bakhodet, enda jeg har vært nøye med å veksle fra side til side.  Helsesøster sier det kan være fordi hun er prematur, og dermed ekstra myk i hodet.  Blir så lei meg jeg, føler meg som verdens verste mor hver gang jeg ser hodet hennes[:(]  Prøver forgjeves å legge henne på siden, men hun snur seg bare over på rygg (enda jeg bygger opp bak så hun ikke skal klare det!)[:(][:(][:(]  what to do???

Nicholas hadde det. Ble funnet ut da han var 6 uker så da fikk vi fysioterapi på helsestasjonen for å sjekke at det ikke var noe galt som gjorde at han ofte lå med hodet til en side osv. Og han fikk hjelp til å ligge mer på magen og slikt. Han er helt fin nå[:)][:)]

Jeg har prematur selv å han var flat før.. men nå har det fikset seg veldig![;)]
jeg brukte alltid ett ekstra lag med teppe under han når han lå på golvet, å brukte pute i sengen..
du kan enda fikse det, eller stoppe det..[:)][:)] det er ikke din feil vettu.. kommer litt annpå hvordan de la de på sykehuset den første tiden, lå de mest på rygg var det det ungene ble vandt til.. her var det sånn, nektet å sove på siden.. hehe, men hode hans er helt fint nå!![:)]

Lykke til, skal se det fikser seg ![:)]

Min sønn hadde både flatt og skeivt bakhode, og jeg ble henvist til flere fysioterapeuter selv om jeg allerede gjorde det de anbefalte meg; altså å la han ligge mye på magen i våken tilstand, snu han i senga (altså slik at han varierte hvilken vei han snudde seg etter meg), osv.. Han er fortsatt ganske flat..:) Dårlig mor er du ihvertfall ikke!! Ta det opp på helsestasjonen og be om å få en fysioterapeut til å sjekke om hun har en låsning i nakken, det er visst veldig mange barn som har!:) 

Gutten min var HELT flat i bakhodet, det så seriøst ut som det var kappet rett av. Når han var ca 4 mnd var vi hos fysioterapaut pga dette, da var han så smått begynt å bli litt rundere. Fikk beskjed av fysio at det bare var å fortsette å legge han på siden om kvelden, la han ligge mye på magen om dagen osv. Rundt 7-8 mnd's-alder var han helt fin igjen, og nå kan vi ikke se noen tegn til at han i det hele tatt har vært flat. Når han var liten sov han helt beint og det var slitsomt å måtte prøve å snu han hele tiden, men nå sover han kun på siden, og er veldig flink til å variere side selv. Så i de aller fleste tilfeller så retter det seg ut uten problemer. [:)]

betryggende å høre at det mest sannsynlig blir helt bra igjen!  Nesten så jeg gruer meg til å være ute blant folk med henne fordi jeg føler alle stirrer på hodet hennes[:(]  Men får bare fortsette å legge henne på mage og side og håpe at hun blir helt fin igjen!  Takk for svar alle sammen[;)]

Jeg får vel være den eneste som sier det ikke har blitt rundt da desverre... Gullet er strakst 2 år, og fortsatt flat i bakhodet.. Men annser meg absolutt ikke som en dårlig mor, har gjort allt for å fikse dette, vært på ct, fysio, manuellterapi, puter, fulgt alle råd fra banrelege og hs. Har heller aldri tenkt over att en unge med flatt bakhodet har dårlige foreldre

Vi har også hatt det problemet..Mest med jenta. Hun er prematur, 7 uker. Hun var så flat kun på den ene siden. Vi fikk hjelp av fysioterapeut..Hun mente hun hadde stekt en sene/muskel under fødselen som gjorde at det var vondt å ha hodet til den siden. Hun er fremdeles litt flat faktisk men hår skjuler jo mye da [:)]

Ja, snuppa har begynt å sove mer på sidene nå. Så det har allerede begynt å rette seg her[:)] Så ettersom de vokser og ikke bare ligger helt rolig, så tror jeg nok det retter seg ut igjen av seg selv.

Frste gutten vår lå i sele til han var 1,5 år, så han var het fat i bakhodet kan du si. Rettet seg ut når han begynte å ligge på siden o.l.

Nå er han helt fin, og har vært det lenge.

Datteren min har også flatt bakhode, men det hjelper masse nå som hun har fått hår. Hun blir 3 år i september. Så det synes nesten ikke. Noe bedre har det vel blitt med tiden, men er fortsatt flat.

Min fikk det pga han låg så masse på ryggen... han er fødd over tiden, og ingen plager.. var ikke til fysio med han.. men nå når han ikke ligger så masse på ryggen lenger, pga han er så aktiv, begynner han å få tilbake hodeformen bak..

Så er ikke noe å vere bekymret over.. blir nok normalt igjen med tiden [:)] kanskje det tar litt tid, men..

vesla va skjeiv flat ei stund, ville bare ligge på ene sida. rettet seg helt fint, og er helt perfekt i fasongen nå[:)][:)][:)] går fint dette, ikke bruk for mye energi på det, det er som du sier, ikke mye å gjøre med det;)

ps venn henne til å ligge masse på magen når hu er våken[:)]

Det er utrolig vanlig med flatt bakhode på så små. På barselgruppen vi var med i hadde 2 av 5 barn flatt bakhode, og dem er helt fine nå. [:)] Helt rundt er jo hodet aldri. [;)]

Back
Topp