dere som har fullammet til 6 mnd....

happymummy

Glad i forumet
er barna deres veldig interessert i og smake på grøt og diverse annen mat???
hvilke rutiner har dere på matingen?

jenta mi er ikke interessert i det hele tatt,tydelig at hun synes det er aller best med kun mamma sin melk fortsatt[:D]hun legger fortsatt veldig godt på seg så det er jo tydelig at det holder henne mett med bare melk.utrolig nok siden hun er såå stor på 5 mnd kontrollen veide hun 9 kg og 68 cm lang[:D][:D] hadde jo håpet og trappe ned ammingen litt nå med mat men......

hun har fått smake på grøt,mange diverse frukter,middagsglass men neida ,bare snur seg vekk og lukker munnen igjen[:D]

Fullammet til litt over 9kg her også[:D]
Alt vi har testet gått ned uten problem (bortsett fra maisgrøten, men den smakte jo papp). Hun liker grøt og middag/grønnsaker bedre enn fruktmosene. Det eneste jeg ikke får henne til å ta er vann i kopp eller flaske. Da ser hun bare fornærmet på meg og spytter det rett ut igjen.

Nå har ikke jeg ammet, men svarer for det da [;)]

Her smaker han på alt, enten så smatter han som en gal eller så er det hylskrik for det ikke smaker så godt. Fikk smake mariekjeks når vi var i Danmark, og det var nam (fikk bare en kjeks om dagen da).

Når han får grøt og middag sitter han i stolen sin, tidligere satt han i vippestolen. Lar han spise til han ikke vil ha mer eller det er tomt, tvinger ikke i han mat om han er mett eller viser tegn til å ikke like det. Prøver heller igjen noen dager senere for å se om han vil ha det da.

Prøv å gi henne skjea slik at hun kan "spise selv", og dypp skjea i fruktmos/middag slik at hun får smaken.

Merker at snuppa syns melk fremdeles er best[:)]
Jeg presser ikke i henne maten.. Lirker og lurer og tøyser[:)] Ser når hun begynner å få nok og blir uinteressert, da bare slutter vi for da, og aå får hun litt melk en stund etterpå[:)] Prøver samme smakene noen dager på rad.
Men hun er også forventningsfull i ansiktet når hun får på smekka og maten blir gjort klar[:)] Noe liker hun, noe liker hun ikke så godt..

Er det samme her. Hun har null interesse for noe annet enn pupp. Må lure skjea med grøt inn i munn, men nå begynner hun å  kjøre bil så fort hun ser skjea komme. Eneste ganger hun gaper er når hun ser puppen.

ORIGINAL: Mosaikk

Fullammet til litt over 9kg her også[:D]
Alt vi har testet gått ned uten problem (bortsett fra maisgrøten, men den smakte jo papp). Hun liker grøt og middag/grønnsaker bedre enn fruktmosene. Det eneste jeg ikke får henne til å ta er vann i kopp eller flaske. Da ser hun bare fornærmet på meg og spytter det rett ut igjen.

[:D] ja det gjør hun her også ,hva var det for noe liksom[:D][:D] hahaha de er jo såå skjønne!

ORIGINAL: pannekaka

OS liker ingenting og lite intr. føler jeg presser i han alt. hvertfall grøt og sånn grønsaksgreier.. sånne glass med div. frukt i går bedre og mos, men bryr seg alikevel lite! blir gal.. pluss han er mer sulten på natten enn dagen så om han ikke ser meg så hadde han sikkert kunne gått 6 timer uten mat... men satser på nettene går bedre når han har vendt seg til alt det andre sånn at jeg kan proppe i han om dagen og slippe å gi noe om natten [:)]

mye fløte i melka di du da [;)]

ja jeg har jammen meg fløte i melka,jeg er bombesikker på at det er sjokolademelk hun får siden jeg er helt hekta på sjokolade[:D][:D] det er nok derfor hun ikke vil ha annen mat- der har vi grunnen[:D][:D][:D]

men jeg slipper det problemet som du dessverre har at hun våkner om natten,her sovner hun i 9-10 tiden og sover til rundt 8 om morgenen-i ett strekk[:)]

ORIGINAL: Sorland

Nå har ikke jeg ammet, men svarer for det da [;)]

Her smaker han på alt, enten så smatter han som en gal eller så er det hylskrik for det ikke smaker så godt. Fikk smake mariekjeks når vi var i Danmark, og det var nam (fikk bare en kjeks om dagen da).

Når han får grøt og middag sitter han i stolen sin, tidligere satt han i vippestolen. Lar han spise til han ikke vil ha mer eller det er tomt, tvinger ikke i han mat om han er mett eller viser tegn til å ikke like det. Prøver heller igjen noen dager senere for å se om han vil ha det da.

Prøv å gi henne skjea slik at hun kan "spise selv", og dypp skjea i fruktmos/middag slik at hun får smaken.

har prøvd det men hun har så lett for og stappe hele skjeen i halsen - stakkars[:D]

ORIGINAL: linko

Er det samme her. Hun har null interesse for noe annet enn pupp. Må lure skjea med grøt inn i munn, men nå begynner hun å  kjøre bil så fort hun ser skjea komme. Eneste ganger hun gaper er når hun ser puppen.

hahaha ja jenta mi også kjører ofte bil når hun skal spise[:D][:D] veldig morsomt - sprayer jo hele meg med grøt[:D]

ORIGINAL: Ivibivi

Her hadde hun null interesse for grøt. Så prøvde vi gulrotpastinakk (4mnd glass fra nestle). Og jenta ble jo helt vill!
Kjøpte derfor havregrøten uten smak, og rørte i gulrotpastinakken |(+ vann selvfølgelig). STOR suksess! Etter det har alt gått ned hehe [:D]

Grøt med gulrot er det beste som finnes! Hilsen Sofie[8D]

takk Sofie !!- det skal vi også prøve[:D][:D]

ORIGINAL: Himmelblå

Her går det veldig greit med maten sånn egentlig. Har vært flink å spist grøt siden jeg begynte med smaksprøver. Begynte med et fullt grøtmåltid etter påske (2 uker før 6 mnd, så fullammet vel i 5 1/2  mnd...)

Begynnte tidligere med små smaksprøver av grøt, frukt, grønsaker etter at jeg leste om at det var lurt å begynne tidlig med smaksprøver for at barna ikke skal bli så kresne. Her har det ihvertfall fungert bra[:)] Men ikke sikkert det fortsetter..

Har nå begynnt med middag. Og gulrot pastinakk var også en slager her. [:)] Så det skal vi prøve oss mere på. Begynnte å gi middag fast i går.
Ellers så tenker kjeg å prøve ut med brødskive i de nermeste dagene...

vi har gitt henne massevis av smaksprøver tidligere og da var hun mer interessert enn hva hun er nå[:D] 
det skal visst ikke være så lett alltid[:D] storesøsteren hennes elsket all mat og har ikke vert kresen på noe,der er de veldig forskjellige[:D]

Vi fullammer igrun fortsatt å da er amund over 7 mnd no[&:] Men han rett å slett klir og brekker seg når jeg prøver gi han mat[&:]
Helsesøster sa at han rett å slett ikke er klar enda, men at vi skulle fortsette å tilby han litt  å litt. Ungen begynner spise når han/ho er klar for det men det er ikke alle som er det like tidlig som andre[:)]

Så her bare tilbyr vi han en til to ganger for dag, orker rett å slett ikke presse ungen for mye, siden vi fann ut at dette funket ikke å gjør da ville han iallfall ikke. Men han legger også bra på seg av bare morsmelk[:)]

Jeg fullammet i 5 1/2 måned men har ikke hatt noen problemer med å introdusere fast føde. Føler tvert om at jeg må holde litt igjen for jenta ser ikke ut til å få nok [:)]

Jeg fullammet til hun var vel 6 måneder. Hun har vært litt skeptisk til mat, men det skifter fra dag til dag. Noen ganger liker hun most gulrot, andre dager vil hun ikke ha det. Grøt gikk veldig tregt i begynnelsen, men etterhvert så spiste hun bra. Nå er hun ikke særlig fornøyd med grøt igjen - spesielt på morgen. Og lukker munnen demonstrativt, selv om hun er sulten. En ting som slår an hver gang er youghurt med blåbær og eple fra hipp. Hun spiste nesten et helt glass til frokost i dag. Og morsmelk er fremdeles veldig topp. Jeg skal prøve å gi henne litt mer grønnsaker nå. Har også hørt at du kan blande litt grøt i frukt, grønnsaker og youghurt for å sikre at de får i seg mer næring om de ikke vil ha grøt. Fast føde er vel et spørsmål om tålmodighet så det er bar eå prøve :-)

ORIGINAL: summer82

Vi fullammer igrun fortsatt å da er amund over 7 mnd no[&:] Men han rett å slett klir og brekker seg når jeg prøver gi han mat[&:]
Helsesøster sa at han rett å slett ikke er klar enda, men at vi skulle fortsette å tilby han litt  å litt. Ungen begynner spise når han/ho er klar for det men det er ikke alle som er det like tidlig som andre[:)]

Så her bare tilbyr vi han en til to ganger for dag, orker rett å slett ikke presse ungen for mye, siden vi fann ut at dette funket ikke å da ville han iallfall ikke. Men han legger også bra på seg av bare morsmelk[:)]

Vi fullammer???? hi hi
En sånn mann vil eg også ha

ORIGINAL: sisu

Så her bare tilbyr vi han en til to ganger for dag, orker rett å slett ikke presse ungen for mye, siden vi fann ut at dette funket ikke å da ville han iallfall ikke. Men han legger også bra på seg av bare morsmelk[:)]

Vi fullammer???? hi hi

hehe jeg mente jeg å amund da men sambo skal få prøve seg i helga haha[8D][8D][8D][8D]

Da skal mamma vekk ei hel helg alene!!!

ORIGINAL: sisu

Vi fullammer???? hi hi

hehe jeg mente jeg å amund da men sambo skal få prøve seg i helga haha[8D][8D][8D][8D]

Da skal mamma vekk ei hel helg alene!!!

Skjønte det, en klarte ikke la være [;)][;)][;)][;)]

Kos deg til helgen da!!! Herlig å få ladet batteriene[:D]

Back
Topp