Dere som har flere

Stak

Betatt av forumet
Hva serverer dere i familie bursdags selskap?

Vi hadde pølser i brød/lompe på 1årsdagen i fjor, men var ikke så rimelig som vi trodde :sorry:

Noen som har tips og triks til 2årsdag? Det blir delt opp over 2dager side vi blir så mange.

Min side kommer litt langveis fra, mens hans side bor rundt oss :happy:

Bursdager er dyrt uansett. Jeg pleier å smøre på rundstykker med godt pålegg/pizza/kremet salat etc. + masse kaker selvfølgelig. Bursdag en gang i året! :D

Jeg er livredd for at barna skal sette ting i halsen, så jeg har først servert pølse i år, når dattera er blitt 6:)
I familieselskap har jeg servert forskjellig:
- Hjemmebakte boller med ost, syltetøy, rømme osv osv.
- Vafler med samme som over
- Snitter(brødskiver med pent pålegg)
- Til nærmeste familie har jeg stort sett laget middag, med f.eks sodd(trøndelag), lasagne, taco osv:) Med nærmeste familie ville jeg laget noe barnet er glad i da, og dette spørs jo veldig på alder :)

I bursdagen til dattera mi i år hadde vi:
Barnebursdag: pølser m/brød og lompe
1. familieselskap: Lasagne m/salat og hvitløksbaguetter
2. familieselskap: Hjemmebakte boller m/pålegg (Dette var rimeligste alternativ)
3. familieselskap: Brødskiver med karbonader og ertestuing

Laget spaghetti i ettårsdagen i fjor, da det er favoritten til mini, det var enklere og rimeligere enn jeg hadde trodd å lage til mange, med hjemmelaget saus. Men vi var bare åtte personer da.

Ellers typisk mange-folk mat hos oss:
Lapskaus
Suppe og brød
Pølsegrateng, fiskegrateng
Nachos
Kyllingsalat

men det er ikke spesielt billig. Hadde jeg vært dere hadde jeg kanskje laget middag til de som bor hos dere, og hatt kake/is/boller e.l til de som kommer kortveis fra.

I familieselskap serveres det kaker og kaffe/brus, om ikke annet er skrevet i invitasjonen. Jeg pleier også å ha frukt og bær. Noen ganger kan vi ordne med snitter eller horn, men det er ikke normen. Synes ikke det trenger å være middag i barneselskap, det er tross alt et selskap vi holder for barnets del og da er det nok med litt forskjellige kaker.
Også pleier vi å legge bursdag til lørdag eller søndag rundt kl 14.

I barnebursdag så pleier vi å ordne med kyllingpølser og brød

Vi kjørte rett og slett taco en dag, og bestilte pizza den andre :) Enkelt, og noe "alle" liker.

Svigerinna serverer som oftest Toro-gryte, og det er jo enkelt (om enn noe smakløst for min smak).

(Vi har både diabetikere og cøliakiere i familien, så ikke alltid like lett å finne noe som funker for alle. Middag er lettere enn kaker.)

Jeg hadde pølser og brød i barnebursdagen når jenta mi fylte 1år, men angret nesten litt på det, siden vi ble sittende igjen med så mye kaker..

Her kommer ikke familien som bor langt borte i bursdager, så da gjør jeg det enkelt og har restefest med min del av familien pluss faddere. Hadde de kommet langt borte fra, hadde jeg nok laget noe enkel varmmat, som foreslått over :)

Hva serverer dere i familie bursdags selskap?

Vi hadde pølser i brød/lompe på 1årsdagen i fjor, men var ikke så rimelig som vi trodde :sorry:

Noen som har tips og triks til 2årsdag? Det blir delt opp over 2dager side vi blir så mange.

Min side kommer litt langveis fra, mens hans side bor rundt oss :happy:

Vi hadde selskap med familien denne helgen som var. Da grillet vi pølser rundt grillpanna samt at min samboer lagde jegergryte av hjort. Så hadde min datter lagd en kake pluss min mor. Dette var forøvrig mitt og min mors selskap men det kunne like gjerne vært barna sitt. Vi har også lagd hjemmelaga pizza flere ganger.

Som regel tar alltid min mor med litt mat og hun lager alltid kake. :-)

Vi hadde selskap med familien denne helgen som var. Da grillet vi pølser rundt grillpanna samt at min samboer lagde jegergryte av hjort. Så hadde min datter lagd en kake pluss min mor. Dette var forøvrig mitt og min mors selskap men det kunne like gjerne vært barna sitt. Vi har også lagd hjemmelaga pizza flere ganger.

Som regel tar alltid min mor med litt mat og hun lager alltid kake. :)

Så koselig det hørtes ut :)
Det var en god ide :)

Vi har stort sett hatt enkelt koldtbord eller salatbuffet i familiebursdager. Har vært greit med tanke på matallergier og barn som kan være litt kresne :)

Blitt pølser og brød/lomper, og selv med First Price blir det fort dyrt.
Har vurdert andre ting; lakskaus, gryte, pizzasnurrer. Men faller alltid tilbake på pølser fordi det er superlettvint, og det krever ikke altfor mye mtp tallerkner og bestikk.

Vi er veldig mange - stor familie på begge sider. Så her har vi kjørt grilling i alle familiebursdager. Enkelt tilbehør som salater av diverse slag ved siden av. Det skal sies at vi har junibarn og har vært heldige med være 5 av 6 år:)
Til kaffen serveres det kaker - jeg elsker og bake så det koser jeg meg veldig med. Pluss is og frukt:)

Lasagne med salat og hvitløksbaguetter! Lager du flere langpanner er det nokså enkelt både å tilberede og servere. Er jo en fordel å ha flere steikovner, evt steike de tidlig på dagen, så bare varme opp før servering. Personlig synes jeg det er et STYR å lage både varmmat og kaker, både mtp tilberedning, tildekking og oppvask. I år feiret vi derfor tidligere på dagen (helg) og bakte hveteboller, satte fram smør, ost og syltetøy og godt med kaker. Da er jeg mer avslappet og det tror jeg bursdagsbarnet setter mest pris på!:)

Vi serverer kake og kaffe til familien :) om du gjerne vil servere varmmat er en pastarett rimelig og mettende. Kok store mengder pasta, tilsett amerikans grønnsaksblanding, pølsebiter og en billig pastasaus. Da blir det mindre pølser, og pasta er veldig rimelig. Kan sikkert lage mat til 20stk for 200kr da :)

Vi har ofte hatt pølser og tilbehør.
I fjor lagde vi kyllingsalat m/brød og dressinger+ at vi grilla hamburgere og pølser til de som ville ha. (Tok bestilling liksom) dette var i april.

Til augustbarnet har vi grilla hver gang. Til og med i barnebursdagene! Alt fra pølse til laks.
Vet om mange som lager enkle pizzaer, sikkert billigere. Men mer jobb!

Last edited:
Utrolig kjekt med så mange svar :happy:

Hans familie er utrolig nær og derfor blir det stort - ca.39 personer. Hans side alene blir delt opp i 2 fant vi ut :excited001 her tenker vi å droppe varm mat da de bor rett rundt oss = kaffe og kake :coffee2

Mens min familie blir rundt 25, og må reise 1t ++ derfor velger vi å servere mat.

Er en del allergier å ta hensyn til i familiene, bursdagsbarnet inkl.:nailbiting:

Blir varm i pappen av dette her, skulle tro jeg planla bryllup igjen :banghead:

Utrolig kjekt med så mange svar :happy:

Hans familie er utrolig nær og derfor blir det stort - ca.39 personer. Hans side alene blir delt opp i 2 fant vi ut :excited001 her tenker vi å droppe varm mat da de bor rett rundt oss = kaffe og kake :coffee2

Mens min familie blir rundt 25, og må reise 1t ++ derfor velger vi å servere mat.

Er en del allergier å ta hensyn til i familiene, bursdagsbarnet inkl.:nailbiting:

Blir varm i pappen av dette her, skulle tro jeg planla bryllup igjen :banghead:
Men invitere dere alle i hele familien? Her blir kun barnas onkler/tanter, besteforeldrene til ungen og fadderne invitert i bursdag. Jeg hadde aldri i livet stelt i stand selskap med 70 gjester til en 2-årsdag :confused: Da lager man også en tradisjon som blir både dyr og større etter hvert som det stadig blir flere barn :eek:

Men invitere dere alle i hele familien? Her blir kun barnas onkler/tanter, besteforeldrene til ungen og fadderne invitert i bursdag. Jeg hadde aldri i livet stelt i stand selskap med 70 gjester til en 2-årsdag :confused: Da lager man også en tradisjon som blir både dyr og større etter hvert som det stadig blir flere barn :eek:
Enig. Vi inviterer ikke tanter og onkler da disse ikke har noe med barna å gjøre, men feirer med besteforeldre og oldeforeldre og det er i grunnen nok :hilarious:

Vi har hatt litt forskjellig, brukt å ha hatt to selskap for å dele opp.
Har hittil servert: Pizza, pastasalat, pølse m/lompe, cabaret, hjortegryte, boller med sylte eller ost. Som regel 2 kaker og is utenom. Når vi har pølse m/lompe så har vi alltid noko anna til dei voksne, feks pastasalat.

Back
Topp