Dere som har FAMILIEhund, hvilken rase?

ORIGINAL: Pelotte

Vi har en Cavalier King Charles Spaniel, og kan absolutt anbefale den som familiehund. Rolig og snill med unger, og "lett" å holde.
Det var viktig for oss da vi kjøpte hund at det var en som kunne ha et godt liv sammen med oss uten krav til lange turer og store områder. Han er happy bare han får svinse rundt oss han!

Signerer denne[:)] Vi har en cavalier som er så utrolig snill med lillegutt, skal passe på han hele tiden og han er utrolig kosen :) [:D][:D]

Vi har en Border Collie, men har ikke familie helt enda[8D] Hun trives uansett sammen med småsøskene til sambo (de er 10 og 12 år), men kan bli litt masete om hun ikke får nok tur.

De fleste vil jo anbefale den rasen de selv har, men som noen lenger opp her skrev, så er det ikke sikkert at akkurat "din" rase passer til noen andres familie[:)]

Lykke til med valget!

ORIGINAL: Mikke

ORIGINAL: Pelotte

Vi har en Cavalier King Charles Spaniel, og kan absolutt anbefale den som familiehund. Rolig og snill med unger, og "lett" å holde.
Det var viktig for oss da vi kjøpte hund at det var en som kunne ha et godt liv sammen med oss uten krav til lange turer og store områder. Han er happy bare han får svinse rundt oss han!

Vi hadde også Cavalier tidligere. En flott familiehund som tåler og være med på alt. Dessverre så har de mange sykdommer som følger rasen, men dette er jo slikt man aldri vet på forhånd hvilke hunder som får dette. Selv med fine stamtavler.

Huff ja, enda han har flotte gener og alt kan vi ikke være sikre på at det ikke dukker opp noe senere.. Enn så lenge har han heldigvis vært frisk og rask, vi har i alle fall gjort det vi kunne i forhold til å kjøpe fra godkjent oppdretter og med alt av papirer. Det synes jeg er viktig uansett rase.

Jeg har ei Cavalier Tispe,utrolig fin familiehund.Menneskekjær å glad i alt å alle.Eneste minuset er at hun er veldig avhengi av meg,å fotfølger meg hele tiden.
Cavalier er en lett rase å ha i hus,de krever ikke mye.Men vil gjerne være med på turer å det som skjer.
De er veldig sosiale:)

Hvis du er nyskjerrig på rasen så finnes det et Cavalier forum,med oppdrettere å cavalier elskere[;)]

ORIGINAL: Chantonet

ORIGINAL: racesnuppsi

skjønner dere ikke at jeg kjenner de 3 hundene det er snakk om? [8|]
jeg tar ikke alle under en kam her, men tråden heter "dere som har familiehunder" og da er det jo ikke om å gjøre å svare for alle som har hund..eller? [8D]

jamen at dei bjeffar ? eg skjønar ikkje, gjer det dei ukvalifiserte som familiehund? alle hundar bjeffar jo, det er jo kva ein gjer ut av det som gjeld...

jeg synes ikke at det er FAMILIEvennlig at hundene bjeffer såpass at man må ringe og møtes på utsiden når noen kommer.
at hundene bjeffer igjen som besatte når besøket skal på do, ut for å røyke etc er heller ikke særlig barnevennlig mener jeg.

jeg tok ikke alle tibber under en kam, men jeg quotet tinuzz som anbefalte sine 3 hunder som familiehunder.

den ene hunden har bitt ungen (dog forsiktig, men allikevel) og derfor skrev jeg som jeg gjorde [:D]

skjønner dere ikke at jeg kjenner de 3 hundene det er snakk om? [8|]
jeg tar ikke alle under en kam her, men tråden heter "dere som har familiehunder" og da er det jo ikke om å gjøre å svare for alle som har hund..eller? [8D]

jamen at dei bjeffar ? eg skjønar ikkje, gjer det dei ukvalifiserte som familiehund? alle hundar bjeffar jo, det er jo kva ein gjer ut av det som gjeld...

jeg synes ikke at det er FAMILIEvennlig at hundene bjeffer såpass at man må ringe og møtes på utsiden når noen kommer.
at hundene bjeffer igjen som besatte når besøket skal på do, ut for å røyke etc er heller ikke særlig barnevennlig mener jeg.

jeg tok ikke alle tibber under en kam, men jeg quotet tinuzz som anbefalte sine 3 hunder som familiehunder.

den ene hunden har bitt ungen (dog forsiktig, men allikevel) og derfor skrev jeg som jeg gjorde [:D]

eg skjønar kva du meinar, eg synst berre det var ganske ironisk å gå forbi høg-energi krevande og andre hunderasar mot ein rase som bjeffar. ALLE hundar bjeffar som besatt dersom det er den læringa dei får. Andre hundar har jo høgre tersklar enn andre, men som du skriv, her i denne tråden var det snakk om FAMILIEhundar. eg er ikkje så glad i begrepet, men synst likevel at spanielar generelt er det nermaste ein kjem familiehundar...

den eine hunder har bitt ein unge, fyfy, men alle rasar har bitt nokon. schæferen min blant anna, det betyr ikkje at eg frarådar andre å kjøpe schæfer...

så du vil ikke kalle familievennlige hunder dei som bjeffar når det ringer på døra.... det var og eit problem å bekymre seg over..... er ikkje de problemet eg ville satt i første rekke for å sei det mildt.

min hund bjeffer også når det ringer på døra, men det er såpass kontrollert at jeg slipper å måtte møte folk på utsiden.
den forskjellen ser du? [:)]
et pr bjeff også er det greit liksom.
ikke bjeffer den på nytt når besøket flytter på seg heller.

ORIGINAL: Bridezilla89

ORIGINAL: Kaosbarn

Vi har engelsk springer spaniel . Skikkelig familiehund. Leker og kosen til de grader!! :) Ulempen er at han fotfølger matmor hele tiden. Men han er jo så søt at det gjør ikke noe.. [:)] Snill og flink med barn også [:)]

ja de er også flotte, litt mindre rase og det er jo egentlig bare positivt.
Hvordan er de med tanke på røyting?

Springer spanielen er ikke noe mindre da men [8|][:D] Røyter moderat, men med rett for, er de helt greie å ha i hus. Litt må man uansett regne med [:)] Jeg har barbert min nå, godt for han nå i sommer [:)]

Vi hadde Bearded Collie (Labbetuss)[:)]

Vi har en strihåret dachs [:)]
Som sagt over her, stor hund i liten kropp.
Fantastisk tålmodig med barna, sta som et esel og med på det som skjer.
En veldig morsom rase hvis en har litt tid til dem. Krever mer enn mange andre små raser.

En kort og en langhåret chihuahua. Hadde enda en tidligere, men han er solgt nå.

SUPER hund som er enkel å ha med å gjøre, og veldig praktisk med tanke på størrelsen. Krever minimalt med mosjon, men sier absolut ikke nei til lange turer i skog og mark, men er deilig å ikke alltid MÅTTE gå ut i regn og ruskevær.

Mine ELSKER unger [:)]

Kommer nok flere i hus om ikke så altfor lang tid. [:D]

Vi har Jack Russell, og elsker det!![:)] Liten, sport og handy.

ORIGINAL: tinuzz

Vi har tibetansk spaniel[:D]
3 stk faktisk:)

men vil du si at de er FAMILIEhunder som hun spør etter i denne tråden?
bjeffer ved besøk så dere må møte ute etter ungen er lagt og biting...

Er vel dermed ikke sagt att alle i denne rasen gjør det. Kanskje noen, i denne rasen og mange andre !!

Kinesisk nakenhund om dere er ute etter en litt mindre. Har aldri opplevd makan til perfekt rase på en liten type hund [:)]
Dogo Canario om en stor hund er ønsket. Noe av det herligste man kan finne[8D][:)] (forutenom slevjene da[;)]) Rolig å avbalangsert så det holder.Ikke krever de mye mosjon heller. Lite røyting er jo en stoooor fordel.

Vi har to cairn terriere.
Robuste og full av personlighet.
Går kjempe fint sammen med gutten vår.
Elsker lange turer, men tåler fint en rolig dag innimellom.
Minuset er en del pelsstell.

Gatemiks, labrador/border collie. Perfekt til alt[:D] Men røyter en del i røyteperiodene, og nå som han begynner å bli gammel (11 år) røyter han ekstra mye.

jeg vil anbefale portugisisk vannhund, det er en aktiv rase, men herlige, lojale, letttrent. de er langhåret, men røyter ikke, mange velger å klippe dem ned vis de ikke brukes til utstilling. like fine både langhåret og korthåret[:D] har selv tre stk og det går kjempe bra med minste mann her i huset. pluss søskenbarna mine på 7 år som "styrer" mye med dem[:D]

dette med bjeffing er selvfølgelig litt rasebetinget, men i hovedsak er det opp til hva eier gjør det til. portisen er ikke en gneldrete rase, men også innenfor denne rasen er det store forskjeller, men folk må være flinkere til å fortelle hundene hva som er lov og ikke lov fra dag en.
Dette med biting ser man også skjer oftere innenfor noen raser enn andre, men mange ganger burde folk se hva som er ligger bak, de fleste hunder biter ikke. men det igjen er viktig å både dressere hunden riktig. En trygg hund men ordentlige rammer har mindre sjans til å bite. Men det er like viktig å lære opp både barn og voksne som oppholder seg rundt hunden. til barn kan man få kjøpt noe som jeg tror heter den blå hunden.
man må aldri glemme hvor viktig det er å tenke på hunder`s opphav både fra kennel, men ikke minst at hunden opprinnelig var vill... derfor samme hvilken hund du velger, ikke la barna være alene med hunden.

Hva legger dere da i begrepet familiehund?

For meg så vil alle raser kunne fungere som familiehunder, men selvsagt er det individer i alle raser som ikke trives med barn. Det kan også være en fordel at hunden er av en viss størrelse slik at de ikke blir flydd ned av ungene og at hunden er av en rase som er kjent for å ha god psyke. Bittstatestikken er også interesant, men der er det gjerne de mest vanlige rasene som topper, nettopp fordi det finnes mange flere individer av de populære rasene som labrador enn f.eks. basenji.

Jeg synes det er viktig å stille seg noen spørsmål før du velger rase

- Hvilket aktivitetsnivå vil vi som familie kunne gi hunden? Hvor mye turgåing, hjernetrim og annet kan dere gi hunden på fast basis? En hund som får brukt hjernen og som får den trimmen den trenger blir den beste hunden for dere. En hund som blir understimulert vil ikke trives og vil bruke energien som er til overs til negativ adferd.

- Hvor lenge skal vi være borte fra hunden av gangen? En hund bør ikke være alene hjemme mer enn 8 timer av gangen. Vil det ikke passe for dere så ikke skaff dere hund! Noen raser skal helst ikke være alene hjemme i det hele tatt siden de er så avhengig av familien sin som sin flokk og vil lett utvikle seperasjonsangst.

- Hva slags pelsstell vil familien kunne gi hunden?

Når du da har funnet rasen du ønsker å anskaffe så ta kontakt med flere oppdrettere for å finne en seriøs oppdretter som kan selge deg den hunden som passer dere best. Seriøse oppdrettere vet mye som rasen og om de selv vil anbefale rasen til familier eller ikke.

(forøverig hva har det med om hunden er familiehund eller ikke om den bjeffer på ringeklokka? Dette kan greit trenes bort så ser ikke det som noe problem akkurat. Hunden vår er av en rase som opprinnelig var vakthunder og vasler lett, men ser ikke det slik at den er en dårligere familiehund av den grunn)

Jeg har (eller pappa sin nå egentlig da) en engelsk setter. Fantastisk snill hund, men altfor anmasende som familiehund når man har beibi/småbarn syns jeg.... De er jo somregel så pillepirium glade og utrykksfulle at det gjerne blir for mye av det gode rundt de aller minste[:)]

Da jeg bodde med bf så hadde vi Siberian husky, den er helt fantastisk. så rolig og snill og mild og SMART imotsetning til mange andre raser.....
De er bestiser når snuppa er hos pappan sin[:)]
Men, de er jo store hunder som trenger mye mosjon, så kunne aldri hatt en alene....

Back
Topp