jeg vil anbefale
portugisisk vannhund, det er en aktiv rase, men herlige, lojale, letttrent. de er langhåret, men røyter ikke, mange velger å klippe dem ned vis de ikke brukes til utstilling. like fine både langhåret og korthåret[:D] har selv tre stk og det går kjempe bra med minste mann her i huset. pluss søskenbarna mine på 7 år som "styrer" mye med dem[:D]
dette med bjeffing er selvfølgelig litt rasebetinget, men i hovedsak er det opp til hva eier gjør det til. portisen er ikke en gneldrete rase, men også innenfor denne rasen er det store forskjeller, men folk må være flinkere til å fortelle hundene hva som er lov og ikke lov fra dag en.
Dette med biting ser man også skjer oftere innenfor noen raser enn andre, men mange ganger burde folk se hva som er ligger bak, de fleste hunder biter ikke. men det igjen er viktig å både dressere hunden riktig. En trygg hund men ordentlige rammer har mindre sjans til å bite. Men det er like viktig å lære opp både barn og voksne som oppholder seg rundt hunden. til barn kan man få kjøpt noe som jeg tror heter den blå hunden.
man må aldri glemme hvor viktig det er å tenke på hunder`s opphav både fra kennel, men ikke minst at hunden opprinnelig var vill... derfor samme hvilken hund du velger, ikke la barna være alene med hunden.