Dere som har født stjernekikker...

Blåne

Forelsket i forumet
Dere som har født stjernekikker... hvordan lå babyen i forkant av fødselen? Her ligger knøtten tydelig med ansikt, armer og ben vendt fremover (37+4). Litt bekymret for at han skal komme som stjernekikker:woot:. Kommende storebror lå helt annerledes, dvs med ryggen mot høyre og ansikt, armer og ben mot ventre..:wideyed:

Last edited:
Min lå på tvers frem til noen dager før fødsel, men med ryggen mot min mage. Her snudde han seg i løpet av fødselen.

Fikk aldri bekreftet at hode var festet. Vekstkontroll i uke 34 hadde hun snudd seg med føttene ned og siste undesøkelse så lå hun med hodet ned og ryggen til høyre.

Hodet ned, husker ikke plassering ellers, men vannet ble tatt mens hodet stod høyt og da er det ikke direkte uvanlig at de ikke roterer riktig/hele veien forstod jeg

Dere som har født stjernekikker... hvordan lå babyen i forkant av fødselen? Her ligger knøtten tydelig med ansikt, armer og ben vendt fremover (37+4). Litt bekymret for at han skal komme som stjernekikker:woot:. Kommende storebror lå helt annerledes, dvs med ryggen mot høyre og ansikt, armer og ben mot ventre..:wideyed:

Begge mine har ligget som stjernekikkere "hele" svangerskapet. Storesøster snudde seg tidlig i fødsel og jeg merka ikke noe til det. Derfor bekymra jeg meg aldri når lillebror også lå som stjernekikker. Men han snudde seg ikke før omtrent rett før han kom ut. Han slet med å komme ned, roterte som bare det uten å komme noen vei. Brukte en del timer ekstra bare på å lirke han nedover ved hjelp av masse forskjellige stillinger. Det var veldig vondt og jeg ble sliten av at det tok så lang tid. Men jeg glemte den type smerte mye fortere enn den første fødselen, selvom han her brukte lenger tid på å komme ned :)

Begge mine har ligget som stjernekikkere "hele" svangerskapet. Storesøster snudde seg tidlig i fødsel og jeg merka ikke noe til det. Derfor bekymra jeg meg aldri når lillebror også lå som stjernekikker. Men han snudde seg ikke før omtrent rett før han kom ut. Han slet med å komme ned, roterte som bare det uten å komme noen vei. Brukte en del timer ekstra bare på å lirke han nedover ved hjelp av masse forskjellige stillinger. Det var veldig vondt og jeg ble sliten av at det tok så lang tid. Men jeg glemte den type smerte mye fortere enn den første fødselen, selvom han her brukte lenger tid på å komme ned :)
Ok, men han kom ut "riktig" til slutt, altså ikke som stjernekikker?

Ble ikke oppdaget at hen var stjernekikker før langt ut i fødsel, hadde ikke kommet langt nok ned. Roterte ikke, ble tatt med tang og kom ut som stjernekikker. Et nødskrik før akutt keisersnitt. Vil gjerne ikke gjenta den opplevelsen.

Ok, men han kom ut "riktig" til slutt, altså ikke som stjernekikker?

Ja, men det hadde i grunn ikke spilt noe rolle. Er ikke det å føde ut en stjernekikker som er det verste, men prosessen med å få babyen ned. Så sånn sett spilte det ingen rolle :p

Jeg var på sykehuset for igangsetting, så så de at min lå som stjernekikker og ønsket å vente noen dager i håp om at babyen kunne vri seg riktig. Det skjedde ikke, men tilsier jo at det er mulig.

Ja, men det hadde i grunn ikke spilt noe rolle. Er ikke det å føde ut en stjernekikker som er det verste, men prosessen med å få babyen ned. Så sånn sett spilte det ingen rolle :p
Det stemmer ikke helt da hodet kommer ut sånn at det er større enn om de kommer ut normalt. Ja, de sliter med å komme seg ned, men også verre å presse ut :facepalm:

Det stemmer ikke helt da hodet kommer ut sånn at det er større enn om de kommer ut normalt. Ja, de sliter med å komme seg ned, men også verre å presse ut :facepalm:

Ja jeg sa ikke at det ikke var noen forskjell, men den verste delen er å få dem ned. Hodet kommer jo ut uansett så lenge de kommer seg ned ;-)

Førstemann var stjernekikker, han lå med ryggen mot min høyre side og føtter mot min venstre side. Her ble det ikke oppdaget at han var stjernekikker før under hastekeisersnittet, jeg kom ikke lengre enn til 8 cm. Trolig er det at han ikke kom lengre ned som gjorde at jeg ikke fikk full åpning.

Mine 2 første er stjernekikkere. Den første fødselen starta av seg selv, men måtte ha drypp og hun sleit med å komme ordentlig ned. Lå også på skakka og «dunka». Var en laaang fødsel hvor hun også hadde svelget mye fostervann og blei lagt inn på nyfødtintensiv. Med nr 2 så blei jeg satt igang, var nokså en intens fødsel hvor jeg fikk pressrier ganske tidlig i forløpet å måtte holde igjen, men raskere fødsel. Men alikavel fine fødsler begge gangene.

Mine 2 første er stjernekikkere. Den første fødselen starta av seg selv, men måtte ha drypp og hun sleit med å komme ordentlig ned. Lå også på skakka og «dunka». Var en laaang fødsel hvor hun også hadde svelget mye fostervann og blei lagt inn på nyfødtintensiv. Med nr 2 så blei jeg satt igang, var nokså en intens fødsel hvor jeg fikk pressrier ganske tidlig i forløpet å måtte holde igjen, men raskere fødsel. Men alikavel fine fødsler begge gangene.
Hvordan lå de i magen før fødsel? Noe som tydet på at de kunne bli stjernekikkere?:)

Jeg har født 2 stjernekikkere :wtf: hvis barnet ligger med kroppen på høyre side, sier de at barnet ligger i fødeleie 2. Som kan føre til at de blir født som stjernekikker.

Om du er bekrymret for en stjernekikker, sjekk ut gentlebirthofficial på instagram. Der anbefaler de å være i bevegelse og/eller andre fødestillinger enn på rygg. Av den grunn skal jeg ikke ha epidural om det blir en neste gang, for her skal mor jogge baby ut omså :hilarious:

Last edited:
Det er større sjanse for at barnet blir stjernekikker dersom barnet ligger i såkalt andreposisjon i magen, altså med ryggen mot høyre og bena til venstre. Begge mine har ligget sånn fra uke 25 frem til fødsel. Nr 1 var en jævlig og langdryg stjernekikkerfødsel hvor vi brukte utrolig lang tid på å komme forbi 7-8 cm, aktiv fødsel på 11 timer hvorav 9 av timene var fra 6cm til full åpning. 1 time pressing for å få stjernekikkeren ut.

Nr 2 snudde seg til førsteposisjon når aktiv fødsel begynte og aktiv fødsel inkludert pressing varte totalt i underkant av én time.

Her var første stjernekikker. Hun lå med ryggen mot min venstre side, og beina mot høyre siden. Hodet kom ikke ordentlig ned og hun sto skjevt. Jeg fikk aldri regelmessige rier, og måtte ha maks drypp. Slet med å komme forbi 7 cm åpning, og ble etter en stund bedt om å bare følge kroppen (hadde tidligere blitt bedt om å holde igjen) og presse selv om jeg ikke hadde nådd full åpning. Etter 1t og 15 min med pressrier, kom hun etter et klipp. Viste seg at hun også hadde hånda på haka...

Back
Topp