Du har en annen tråd om fødselsangst også eller blander jeg?
Tenker i såfall plan om epidural tidlig i forløpet kan være veldig fint
Og når folk sier at fødsel nummer 2 uten epidural var bedre, må jeg bare minne om at fødsel nummer 2 for
veldig mange er en bedre opplevelse. Åpningsfasen er gjerne raskere og babyen kommer også ofte lettere gjennom fødselskanalen. Sier ikke at dette gjelder alle, men det gjelder veldig mange. Man har erfaring med rier og er kanskje mer forberedt på smerten, bedre forberedt som gir bedre psykiske forutsetninger for å takle situasjonen - og den psykiske opplevelsen har veldig mye å si for smerteopplevelsen og hele fødselsopplevelsen.
Jeg hadde først en uendelig lang fødsel, og fikk til slutt epidural som egentlig ikke ga meg så mye smertelindring, men derimot gjorde riene mindre effektive. Så det er alltid en risk for det, men de fleste jeg kjenner har hatt god smertelindring av epidural hvertfall endel av fødselen
du kan også få noe som heter pudentalbedøvelse (usikker på om jeg skriver det riktig) rett før babyen skal ut som gjør at du ikke kjenner den delen
Hvis noen er nervøse for fødsel vil jeg absolutt anbefale å lese gode erfaringer og forberede seg på pusteteknikk. Er et opplegg som heter positiv fødsel, positivfodsel på insta, hvis du kan lese masse positive fødselserfaringer. Både fødsler hvor ting går helt etter boka og fødsler hvor det ender litt annerledes enn man hadde planlagt