Dere som har født med og uten epidural

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Hva foretrakk dere? Merker man stor smertelindring med epidural i forhold til hvis man føder uten? xsmile9

Med er nesten smertefritt, men følte mer kontroll uten. Hadde stor mestringsfølelse og var glad jeg hadde fått oppleve det også :)

Født tre barn uten noen form for smertelindring, gått helt fint:) har dog hatt fødsler på 12, 6 og 6 timer fra start til de var ute:p

Hadde ekstremt god smertelindring med epidural på første...valgte likevel å føde uten med nr 2...gikk greit det også selv om siste timen var grusom vond...skal forhåpentligvis føde uten smertelindring denne gang også. Trur ikkje det er helt bra med så masse unaturlig greier I kroppen...både eg og baby var veldig medtatt etter fødsel med epidural...hadde en mye bedre opplevelse etter fødsel med nr 2...

Hadde epidural med første, rakk ikke det med andremann. Det var betydelig mye mindre vondt med epidural, men også mye mer langtrukken fødsel og litt mer shaky etterpå. Man sliter ofte med å gå, rømme blæra osv. Selv måtte jeg også få væske intravenøst på grunn av blodtrykksfall.
Den andre fødselen var JÆVLIG vond, men det gikk raskt og jeg var oppe og gikk på do og kunne rusle litt bare 30 min etter han var ute. Vet ikke hvilken av dem jeg foretrekker, den raske var så vond at jeg trodde jeg skulle bli gal. Hadde ALDRI holdt ut sånn i flere timer :P

Har hatt epidural to ganger, det var to vidt forskjellige opplevelser. Men felles med begge var at smertene likevel var der, men slapp unna de aller verste toppene. Mot slutten av fødsel skrus det jo ned også. Hadde valgt epidural tusen ganger til

Jeg fikk epidural med første, for det tok så mange timer.
Tryglet om det, til slutt. Selv om jeg helst ikke ville ha.

De to andre fødte jeg uten, og det syntes jeg var bedre.
Men så gikk det mye raskere med dem, da.
Mer intens smerte, men raskere. Følte egentlig at epiduralen gjorde at fødselen drøyde ekstra lenge.
Dessuten var jeg helt lammet i beina etterpå. Med de to andre var jeg på beina igjen med en gang.

Så hvis jeg er så heldig at jeg blir gravid igjen nå, håper jeg på å kunne gjennomføre uten.

Har født med og uten epudiral- foretrakk definitivt uten! Mye mindre inngripen, mye mer kontroll og ro.

begge mine fødsler har tatt lang tid- og uten epudiral var mer smertefullt. Men jeg ville ikke vært det foruten.

Født 3 barn hvorav 2 med epidural. Har en som kom etter akutt ks hvor jeg ikke rakk å tenke på epidural. Jeg har ikke hatt noen pauser mellom riene i mine fødsler. Når en slutter begynner en ny. Etter å holdt på noen timer sånn har epiduralen vært det som har reddet meg. Hadde ikke hatt krefter til å presse uten. Jeg har faktisk åpnet meg fortere etter epidural enn før, mulig det har vært fordi kroppen har slappet mer av eller at det bare er tilfeldig. Har ikke vært noe stress eller styr på fødestua selv om jeg har hatt epidural og vært på bena med en gang. Har heller ikke vært helt utslitt etter fødsel. Har også hatt ekstreme etterrier så greit å hatt litt overskudd til å håndtere de. Så skulle jeg hatt flere barn hadde jeg helt klart godt for epidural.

Hadde epidural med de to første. Med første funket den kjempebra! De skrudde ikke av epiduralen under pressing heller. Med nr 2 funket den ikke så godt, måtte bruke masse lystgass i tillegg. Jeg ønsket epidural med barn nr 3 også, men rakk det ikke. Fødsel nr 1 var best :joyful: Hadde mer kontroll på kroppen, klarte å være mer tilstede i hodet. Jeg har vært på beina igjen med én gang etter alle fødslene.

Hadde med epidural på første, og uten på andre. Første tok veeeeeeldig lang tid å komme dit hen at jeg i det hele tatt kunne ha epidural, og jeg hadde hatt såpass mye smerte over så lang tid at jm anbefalte det så jeg kunne sove noen timer mellom 4 og 10 cm. Veldig glad for jeg gjorde det, for er redd for jeg ikke hadde hatt krefter igjen om jeg var "sta" og holdt meg til planen min om naturlig fødsel. Fikk 100% lindring, men kjente likevel pressriene, for de skrudde ned før den tid så jeg kunne jobbe med kroppen.

Med nr 2 så tenkte jeg at det hadde gått så fint med epidural første gang, at ikke det var noe nederlag, så skulle gjerne ha igjen. Men ved 4 til 9cm hadde jeg det fremdeles så greit og takla smertene utrolig bra så når jeg følte at "nå trenger jeg mer enn lystgass" så sa jm at det var for sent og jeg var straks klar for å presse:hilarious: hadde da bare vært på sykehuset i 5 timer.

Fikk noen smerter etter nr to da, som jm mente kunne være strekte muskler eller noe, fra å ha vridd meg litt rart under pressinga pga smertene. Men de varte ikke mer enn en dag. Så om ting går like enkelt for seg som ved nr to, så lar jeg være denne gang også. Mye greiere å ikke være koblet til så mange ledninger synes jeg

Jeg har hatt epidural 2 ganger hvor det funka helt fantastisk. Så godt som null smerter. Så hadde jeg en styrtfødsel uten noe. Sykt vondt..

Og så en med epidural igjen, men denne gangen virket den ikke så bra som tidligere.

Etter epidural fødslene har jeg hatt en del vondt på stikkstedet og kommt meg langsomt etter fødsel. Etter fødselen uten noe var jeg sprek med en gang.. Men det var kanskje pga hele greia varte 70 min?

Hadde dårlig smertelindring av epidural med første så ville ikkje ha med nr 2. Hadde kanskje takka ja om eg hadde blitt tilbudt men ba ikkje om det sjølv.

Klarte meg godt med berre lystgass med nr 2.

Vanskelig når man ikke har prøvd. Begge mine fødsler har vært uten, men di har vært veldig fine for det :-) Nå skal det sies at jeg har høy smerteterskel ;-)

Vanskelig å planlegge på forhånd.

Har hatt epidural to ganger, og begge ganger ble det satt feil. Så har ikke hatt stor nytte av det. Men ble likevel lenket til sengen med drypp etc.
Fikk noe vanvittig blodtrykksfall av epidural, og ble så dårlig.

Hadde første fødsel med og andre fødsel uten epidural. Første fødsel var langdryg og jeg fikk trykketrang tidlig og fordi det var så vanskelig å stå i mot, så valgte jeg epidural etter nesten et døgn i fødsel. Den fjernet all smerte, men jeg kjente da heller ikke pressriene da det var på tide og presse. Måtte presse på instruks og da det stoppet litt opp og baby begynte å bli stresset valgte de å ta han med vakuum. Slapp klipp (oe som er ganske vanlig ved vakuum) og fikk bare et par pyntesting. Andre fødsel gikk naturlig nok litt raskere (varte fortsatt totalt i overkant av åtte timer) og jeg synes det var en drømmefødsel! Denne gangen kom pressetrangen også litt tidlig mtp åpning, men denne gangen fikk jeg lov til å "gi etter" og trykke litt når trangen kom og det var såå mye bedre! Hadde absolutt ikke behov for epidural, pressriene var intense og kroppen presset babyen ut på egen hånd, helt fantastisk :D Null sting ;) Tror nok siste del av første fødsel ble forlenget pga epiduralen og at det også var den som gjorde at førstemann til slutt måtte tas med vakuum.. Men igjen, så trengte jeg den epiduralen for å motstå trykketrangen :) Alle fødsler er forskjellige og man må bare ta det litt som det kommer :happy: Man kan gjerne ha en plan for fødselen, men ikke vær redd for å gjøre forandringer underveis basert på hvordan fødselen utvikler seg, det er ikke et nederlag om det blir litt annerledes enn man opprinnelig hadde tenkt :happy:

Hadde epidural på første, men ikke på andre. Ville defintivt valgt uten om jeg skulle født igjen. Da jeg fikk epidural fungerte den bare på én side, så smerten ble konsentrert på den andre siden. I tillegg ble jeg midlertidig lammet i det ene benet, så det var vanskelig å stå på det. Følte meg også litt dopa, eller full etterpå. Jeg kjente heller ikke pressriene, og det tenkte jeg ikke over under den fødselen, for jeg visste ikke hvordan de skulle kjennes. Jeg er så glad for at jeg ikke valgte epidural andre gangen. Følte jeg virkelig fikk ta del i egen fødsel, og få med meg alt, også pressriene. Og de er det villeste jeg noen gang har opplevd, i positiv forstand. Hvordan kroppen bare plutselig «vrenger» seg og presser ut en unge helt på egen hånd. Jeg hjalp jo til, men kroppen gjør jo mest selv, og det var en opplevelse jeg ville hatt igjen og igjen. Jeg synes modningsriene var mye verre enn pressriene, men man kommer seg gjennom de også, enten man tror det eller ikke. Er veldig fornøyd med opplevelsen uten epidural, ble mye mer ekte for min del:happy: Men alle opplever det forskjellig, så jeg kan ikke si at du «burde» la være, men jeg vet hva jeg selv ville gjort med bakgrunn i mine egne erfaringer.

Du har en annen tråd om fødselsangst også eller blander jeg?
Tenker i såfall plan om epidural tidlig i forløpet kan være veldig fint :)
Og når folk sier at fødsel nummer 2 uten epidural var bedre, må jeg bare minne om at fødsel nummer 2 for veldig mange er en bedre opplevelse. Åpningsfasen er gjerne raskere og babyen kommer også ofte lettere gjennom fødselskanalen. Sier ikke at dette gjelder alle, men det gjelder veldig mange. Man har erfaring med rier og er kanskje mer forberedt på smerten, bedre forberedt som gir bedre psykiske forutsetninger for å takle situasjonen - og den psykiske opplevelsen har veldig mye å si for smerteopplevelsen og hele fødselsopplevelsen.
Jeg hadde først en uendelig lang fødsel, og fikk til slutt epidural som egentlig ikke ga meg så mye smertelindring, men derimot gjorde riene mindre effektive. Så det er alltid en risk for det, men de fleste jeg kjenner har hatt god smertelindring av epidural hvertfall endel av fødselen :) du kan også få noe som heter pudentalbedøvelse (usikker på om jeg skriver det riktig) rett før babyen skal ut som gjør at du ikke kjenner den delen :)
Hvis noen er nervøse for fødsel vil jeg absolutt anbefale å lese gode erfaringer og forberede seg på pusteteknikk. Er et opplegg som heter positiv fødsel, positivfodsel på insta, hvis du kan lese masse positive fødselserfaringer. Både fødsler hvor ting går helt etter boka og fødsler hvor det ender litt annerledes enn man hadde planlagt :)

Har født tre ganger. To første uten noe, epidural og lystgass med siste. Fikk ingen effekt av epidural, da det gikk fryktelig fort plutselig, pluss at den ikke ble satt rett ifølge jordmor som tok den ut. Ble rusa og fikk en ut av meg selv-opplevelse av lystgassen. Så følte jeg hadde null kontroll eller oversikt siste fødsel. Definitivt den vondeste fødselen. Første fødsel var «best» pga da gikk jeg inn i det med åpent sinn. Taklet smertene godt. Nr to takket jeg dårlige. Var sliten og utålmodig. Siste var bare en grøt av lystgassrus, smerte og null kontroll.

Back
Topp