Dere som har født før...

VeJe

Betatt av forumet
Advarer mot litt detaljerte beskrivelser.

Jeg har født to ganger før. Begge gangene vaginalt, uten hjelp. Under pressriene har ikke jeg helt forstått hva jeg skulle gjøre, slik at jeg har presset alt jeg har klart og mer til. Har heller ikke fått veiledning fra jordmor i forhold til hvor hardt man skal trykke, men bare beskjed om tidspunkt. Dette har resultert i at jeg har fått fremfall av tarm, noe som betyr at endetarmen kan komme ut av endetarmsåpningen. Heldigvis er det bare for min del snakk om fremfall på kanskje 0,5 cm, men det er fortsatt svært ubehagelig. I tillegg har jeg vært plaget med blødninger (muligens hemoroider) som følge av dette. Tilstanden har bedret seg siden jeg fødte i 2009, men det hender fortsatt at jeg både blør og får fremfall ved treg mage eller ved diarè.

Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette og hvordan det virker inn i forhold til nye fødsler? Risikerer jeg at det blir verre? Jeg skal snakke med jordmor om dette så snart jeg får time, men hadde vært greit å høre med noen som har opplevd lignende.

Jeg har også noe fremfall av skjedeveggene. Jeg så det ikke før etter fødselen i fjor. Om jeg har hatt det fra første fødsel (10år siden) vet jeg ikke, har aldri studert så nøye. :-P I og med at vi planla to tette og at man ikke anbefaler operasjon før man har fått alle barna man skal ha har jeg ikke oppsøkt gynekolog. Nevnte det for legen på 6ukers kontrollen, men da var det jo enda tidlig å si om det var varig. Er ikke særlig plaget av det, men sliter av og til med å få tømt tarmen ordentlig. Mener man kan bedre det noe ved å trene opp bekkenbunnmuskulaturen.

Jeg vet ikke om du kommer til å blir verre, men jeg ville tatt det opp med lege/jordmor og fått henvisning til sykehuset hvor de kunne undersøkt forholdene og vurdert hvordan og hva som er best behandling for deg. Jeg selv trykket på meg voldsomme hemoroider, som jeg slet med i laaaaaaang tid etter fødselen. De kommer noen ganger tilbake, men i forhold til ditt problem med fremfall er det kun en bagatell. Jeg fikk en brosjyre etter fødsel med knipseøvelser og bekkenbunnstreningsøvelser som bidrar til at støttemuskulaturen jobber godt og retter opp noe av problemet. Det hjalp i hvert fall meg å gjøre dette..

Det du må gjøre nå, når du er gravid og etter fødsel er å passe på at avføringen din er myk. Drikk lactulose når du merker at det går tregere, drikk mye vann, svisker, linfrø blandet i sviskeyoghurt er veldig bra og rå eller kokt pære er ting som er bra for magen. Jeg personlig gruer meg til tiden som kommer, for jeg vet jeg kommer til å få store problemer med hemoroidene mine. Heldigvis er legen min flink til å gi meg tips, som faktisk virker. Lykke lykke til!! :)

Back
Topp