dere som har født å revnet mye

når angelica ble født fikk eg kun 2 pyntesting.
å no har jo en en hel haug av de.
eg ble klippet på ene siden å eg revnet bakover + at legen klarte å lage eg kutt med urinrøre mitt. så eg har virklig fått gjennomgå.
grunnen til eg revnet sån var pga hjerte lyden til elias sank dramatisk å de måtte få han ut med en gang. så det var jo sete fødsel så satt hode fast en liten stund.[X(]
men eg kjenner eg sliter med å bearbeide siste del av fødselen eg trodde han var død når han kom ut[:(][8|]

skal notere meg ned finskegrepet, og oljer! ta med jordnøttoljen på sykehuset også tenker jeg :) Og varme kluter er det beste som finnes :) De oppdaget jeg for leeenge siden.. hihi...

Og takk for fine ord Eternal, og MammaOkt selvfølgelig... Det beroliget meg faktisk litt.. Ja, det skjer om det skjer... Og det er heldigvis ikke flesteparten det skjer med... Får ta det som det kommer, og håpe at jeg får en lege som er flink til å "fikse opp" om det skulle skje :)

Og det er sant, det er ikke en ting jeg ikke ville gått gjennom for jenta i magen min... (men om det blir store revner og fare for værre ting i neste svangerskap, jo da tror jeg nok at jeg går for ks jeg og, men det vil tiden vise... har noen år på meg mest sannsynlig)

:D Så gode dere er!

ORIGINAL: Ninen1986

skal notere meg ned finskegrepet, og oljer! ta med jordnøttoljen på sykehuset også tenker jeg :) Og varme kluter er det beste som finnes :) De oppdaget jeg for leeenge siden.. hihi...

Og takk for fine ord Eternal, og MammaOkt selvfølgelig... Det beroliget meg faktisk litt.. Ja, det skjer om det skjer... Og det er heldigvis ikke flesteparten det skjer med... Får ta det som det kommer, og håpe at jeg får en lege som er flink til å "fikse opp" om det skulle skje :)

Og det er sant, det er ikke en ting jeg ikke ville gått gjennom for jenta i magen min... (men om det blir store revner og fare for værre ting i neste svangerskap, jo da tror jeg nok at jeg går for ks jeg og, men det vil tiden vise... har noen år på meg mest sannsynlig)

:D Så gode dere er!

Sender deg en god klem![:)]
Det er ikke bare bare å gå gravid og ha mange tanker om det osm er foran en.[&:]
Ikke lett å glemme redslene heller, for det er jo reelt det en er redd for.

Men en fordel du har som føder nå, er at de (jordmødre) er blitt mye mer obs på slike skader nå enn tidligere. Håper inderlig du får en flott fødsel uten noen komplikasjoner.

ORIGINAL: MammaOkt

ORIGINAL: camilla82

Jeg hadde en totalruptur i desember 05, dvs, at jeg revna fra vagina og bakover med hele lukkemuskelen.. Jeg kjente ikke at jeg revna,men hørte godt da de klipte!
Hadde ikke så ille smerter etterpå, men lukkemuskelen er ødelagt, klarer ikke alltid holde på luft og avføring, så er i gang med andre runde med trening ved hjelp av et apparat, håper det skal hjelpe meg[:(][:(] Hvis ikke må jeg vel opereres, men har fått beskjed om at det er ikke sikkert jeg blir helt bra da heller..

Jeg føler virkelig med deg...![:(][:(]

Håper du merker bedring med elektrostimuleringsapparatet (går ut i fra at det er det du bruker?). Det kan få nerver til å reaktiveres.[:)]

Bio feedback apparat har ikke annen hensikt enn å sikre at en gjør knipeøvelser på riktig måte. Skriver det siste her kun fordi at en del leger ikke virker å forstå dette, og kan ha forskrevet det til deg.
Operasjon er usikkert ja - jeg kan ikke opereres pga nerveskader, og sjangsen for å gjøre alt verre ved operasjon er til stede.
Men det finnes en annen type operasjon hvor de opererer inn et implantat - har de nevnt dette for deg?

Takk MammaOkt :) Hmmm, nå ble jeg usikker for stomisykepleieren mener at jeg har et ganske bra knip og at jeg da ikke trengte elektrostimuliprogrammet,så jeg bruker bare bio feedback. Implantatet..er det sånn propp på en måte eller? Uff har lest en del på nettet og jeg mister motet av det ihvertfall!

Håper ikke jeg har skremt noen med innlegget mitt[8D]

må vel til sån behandlig eg å kansje??? eg kjenner ikke at eg må på do i det hele tatt å tisse??? men kansje det e litt tidlig ennå etter fødselen at det kommer seg?

ORIGINAL: Ninen1986

og hvorfor i all verden gikk jeg inn å leste dette kun få strakser før fødsel, når jeg vet at jeg er LIVREDD for å revne... Har tilogmed sagt det til føden og jm og alle rundt meg... Jeg er jo passe dum da... Men nå vet jeg jo også ut fra dette at jeg mest sannsynlig ikke merker det under selve fødselen, men nå gruer jeg meg jo til etterpå også..
Jeg som sprekker og begynner å blø litt bare ved vanlig samleie, og om jeg er bittelitt hard i magen... (og jeg har faktisk veldig store hofter og fin plass...)

Nei, dere er tøffe jenter! Uff, tror jeg skal gå å ikke se om det er mulig å få ut ungen gjennom munnen istedenfor jeg altså :P uff, jeg må lære meg å holde meg unna visse forum, jeg skremmer meg jo nesten halvt ihjel...

Men igjen, dere er så tøffe, som går gjennom dette, og likevel velger å gjøre det fler ganger... For de herlige barna deres :)

Det går nok så bra skal du se!! Som Mammaokt sier: Det har mye å si om du får en flink jordmor ;)

Jeg anbefales ikke å føde vaginalt igjen så jeg fikk KS sist gang.

Takk MammaOkt :) Hmmm, nå ble jeg usikker for stomisykepleieren mener at jeg har et ganske bra knip og at jeg da ikke trengte elektrostimuliprogrammet,så jeg bruker bare bio feedback. Implantatet..er det sånn propp på en måte eller? Uff har lest en del på nettet og jeg mister motet av det ihvertfall!

Hæ? Det er jo motsatt.[&:]
Har en god knipekraft + gjør det på riktig måte, er et bio feedback apparat liten vits i å bruke. Den gir en jo bare bio feedback på intensiteten av knipene en utfører.
Elekstrostimulering derimot sender ut elektriske støt som stimulrerer muskelen til å trekke seg sammen, mens en utførerer knipeøvelsene.

Implantatet er et implantat laget av silikon som blir inplantert og/eller injisert i selve sfinkteren slik at den skal klare å "holde tett". Det er der for alltid, ingen propp.

Har du gått til fysioterapeut som spesialiserer seg på slike skader? Anbefaler det, og at du prøver ut et Elektrostimuleringsapparatet. Jeg synes det hjalp. Har fått det lånt ut på livstid.

Hæ? Det er jo motsatt.[&:]
Har en god knipekraft + gjør det på riktig måte, er et bio feedback apparat liten vits i å bruke. Den gir en jo bare bio feedback på intensiteten av knipene en utfører.
Elekstrostimulering derimot sender ut elektriske støt som stimulrerer muskelen til å trekke seg sammen, mens en utførerer knipeøvelsene.

Implantatet er et implantat laget av silikon som blir inplantert og/eller injisert i selve sfinkteren slik at den skal klare å "holde tett". Det er der for alltid, ingen propp.

Har du gått til fysioterapeut som spesialiserer seg på slike skader? Anbefaler det, og at du prøver ut et Elektrostimuleringsapparatet. Jeg synes det hjalp. Har fått det lånt ut på livstid.

http://www.quintet.no/produkter.asp?do=vis&dokid=22

Æææ tenk hvis jeg har trent dette i 6 uker uten vits.. la ved link av apparatet, jeg går til en stomisykepleier og hun hadde hatt besøk av damen som har utviklet disse apparatene dagen før jeg kom. Jeg har tlf nummeret til hun som har laget apparatene, kanskje jeg skal ringe å høre.

ORIGINAL: venter på nr2!

må vel til sån behandlig eg å kansje??? eg kjenner ikke at eg må på do i det hele tatt å tisse??? men kansje det e litt tidlig ennå etter fødselen at det kommer seg?

Det er nok altfor tidlig ja[:)] En skal helst vente så lenge osm 1 år etter fødsel før en kan forvente at alt er "på plass". Men så klart, har en plager så oppsøker en lege lenge før.

Æææ tenk hvis jeg har trent dette i 6 uker uten vits.. la ved link av apparatet, jeg går til en stomisykepleier og hun hadde hatt besøk av damen som har utviklet disse apparatene dagen før jeg kom. Jeg har tlf nummeret til hun som har laget apparatene, kanskje jeg skal ringe å høre.

Det ligner på mitt apparat - og da skal det være elektrostimulering og bio feedback i ett og samme apparat. Men hvis hun bare har vist deg hvordan du skal bruke bio feedback delen så¨er det jo merkelig...
Den gode nyheten er iallfall da at det eneste hun trenger å gjøre, er å programmere et øvelsesprogram innen elektrostimuli for deg (på apparatet) - gjort på 2 min det. Så er det bare å trene i vei![:)]

Ville absolutt ha ringt damen og lagt frem problemstillingen din ja.

Må legge til at jeg hadde en veldig sterk bekkenbunn og knipekraft et lite år etter fødsel - fysioterapeuten jeg gikk til var svært imponert. Så det var ikke til hinder for at jeg ble anbefalt elektrostimulering.

Skal se om jeg kan finne en link til Norsk gynekologisk forening der de omtaler nettopp dette med sfinkterskader og og behandling (deriblandt elektrostimulering vs biofeed back).[:)]

Det ligner på mitt apparat - og da skal det være elektrostimulering og bio feedback i ett og samme apparat. Men hvis hun bare har vist deg hvordan du skal bruke bio feedback delen så¨er det jo merkelig...
Den gode nyheten er iallfall da at det eneste hun trenger å gjøre, er å programmere et øvelsesprogram innen elektrostimuli for deg (på apparatet) - gjort på 2 min det. Så er det bare å trene i vei![:)]

Ville absolutt ha ringt damen og lagt frem problemstillingen din ja.

Ja, vi snakket om det sist og hun mente det ikke var nødvendig med el-stim for meg...men er jo litt flaut å si at jeg på en måte vet bedre enn henne.. så da får jeg nok ringe produsentdama[8D]

Ja, vi snakket om det sist og hun mente det ikke var nødvendig med el-stim for meg...men er jo litt flaut å si at jeg på en måte vet bedre enn henne.. så da får jeg nok ringe produsentdama[8D]

Må legge til at jeg hadde en veldig sterk bekkenbunn og knipekraft et lite år etter fødsel - fysioterapeuten jeg gikk til var svært imponert. Så det var ikke til hinder for at jeg ble anbefalt elektrostimulering.

Skal se om jeg kan finne en link til Norsk gynekologisk forening der de omtaler nettopp dette med sfinkterskader og og behandling (deriblandt elektrostimulering vs biofeed back).

Skal se om jeg kan finne en link til Norsk gynekologisk forening der de omtaler nettopp dette med sfinkterskader og og behandling (deriblandt elektrostimulering vs biofeed back).[:)]

Ja det hadde vært fint :) Jeg suger til meg all info om dette jeg kan få[:)]

Sendt deg en ny PM[:)]

Revning, ja hvor skal man begynne. Revnet alle veier, både forover helt opp forbi klitoris, også bakover og helt til anus. Jeg var bare et stort hull for å si det slikt. Vet ikke hvilken grad jeg revnet i. Men fikk beskjed at det var rett før jeg ble sendt opp på operasjonen fordi jeg hadde mistet masse blod og det var bare lykke at jeg ikke hadde revnet i tarmen. Mellomkjøttet og alt hadde revnet opp.

Spurte også hvor mange sting det ble, men hun sa at hun ikke talte når det ble slike ødeleggelser. Sydde i over 1 time. Hun kom ut med hånden over hodet.

Med nummer 2 revnet jeg ikke noe, skulle bli klippet litt men saksen var for sløv [:D] og det varm faktisk vondere enn når jeg revnet - en sløv saks på en fødeklinikk det er toppen på fiasko. De tok finskgrepet på meg denne gangen, og alt gikk bare flott. Fikk meg 3 pyntesting, eller som også kalles 3 skrytesting [8D]

ORIGINAL: ehterg

Jeg fikk også en 3b rift, ble klipt litt og revna mer pga tang. Merka ingenting under fødselen, men hadde en veldig god epidural da[;)]
Tror legen holdt på i nærmere to timer å sy, var veldig flink og nøye!
Etterpå måtte jeg drikke lactulose 2 x 15ml hver dag, for at magen ikke skulle bli hard. Fikk streng beskjed om å ikke presse når jeg skulle på do, og sitte i lactasyd-bad etter dobesøk.
Fikk godt med smertestillende etter fødselen, paracet og en annen jeg ikke husker navnet på (den skulle hjelpe å gro, og litt smertestillende).

Har ikke hatt vondt etter fødselen, ubehag ja, men ikke  vondt. Tok det veldig med ro de føste 14 dagene, gubben fikk gjøre alt[;)]
Skal på kontroll i januar til legen som sydde meg, blir spennende å høre hva hun sier da.
Men jeg føler at alt er bra igjen, kanskje litt øm ennå. Har ingen problem med tissing, bæsjing eller luft. Var litt vanskelig i begynnelsen å holde på luften...[8|] 

hadde glemt middelet jeg, der ser du hvor fort en glemmer, drikke lakserende frem til en hadde avføring[&:] jeg hadde ikke epudural, men kjente ikke noe sårlig av revning for det

Back
Topp