Dere som har fått prednisolon

H-40483649

Flørter med forumet
Hei!
Har hatt 2 uttak og 4 innsett av "veldig fine embryo" og bare en kjemisk opp i der. Har selfølgelig lest meg opp ned på alt mulig og ser at mange får prednisolon som støttemedisin. Jeg tilhører riksen og der er de selfølgelig imot alt støttemedisin. Så jeg lurer på dere som har fått prednisolon privat, hva var grunnlaget? Jeg har tatt endometrietest privat og der sa de om de finner noe innflamasjon så burde jeg ta prednisolon, de fant da ingenting, men er det andre grunner at man bruker det alikavel? Har et forsøk på riksen snart, vi bytter medisin så håper det e det som gjør susen, men samtidig vil være sikker at vi har prøvd alt.

Hei, i tråden som heter November 2024 er det flere som deler erfaringer rundt prednisolon, anbefaler å lese der :) Dessverre er det forskjell fra de ulike offentlige klinikkene. Riksen og st.olavs er mer restriktive, men vi ser at både Porsgrunn, Tromsø og Haugesund gir ut prednisolon som støttemedisin. Har også sett noen har fått av privat gynekolog. Har du også prøvd blodfortynnende? De to sammen er en kombinasjon som ofte brukes for de som har prøvd en stund.

Hos meg fant de ikke noe som tydet på at det var noe galt, men 5 innsett uten resultat så fikk jeg 75 mg Albyl E, og 5mg Prednisolon fra 5 dager før innsett av en blasto og hun ble 9 mnd nå :)

Hei, i tråden som heter November 2024 er det flere som deler erfaringer rundt prednisolon, anbefaler å lese der :) Dessverre er det forskjell fra de ulike offentlige klinikkene. Riksen og st.olavs er mer restriktive, men vi ser at både Porsgrunn, Tromsø og Haugesund gir ut prednisolon som støttemedisin. Har også sett noen har fått av privat gynekolog. Har du også prøvd blodfortynnende? De to sammen er en kombinasjon som ofte brukes for de som har prøvd en stund.
Takk for svaret! skal prøve å finne den tråden. Har ikke prøvd noe extra medisiner, derfor vurderer å ta en kjap tur til privat gynekolog og se hva man kan få der. Jeg har vedlig høy blodprosent, vet ikke om det har noe å si for de blodfortynnende, så rett for blødninger, da jeg hadde en del ved MA, men som dagt er ikke lege selv hehe, så det må vel noen andre vurdere

Aage ved Oslo City legesenter samarbeider mye med Hausken og Hausken hadde planlagt å gi meg 20mg Prednisolon dersom vi startet opp hos dem. Det er verdt å gå privat for å få det man vil, men jeg aner jo ikke om Aage vil gi deg det da. Men han hjalp meg med antibiotika da klinikken jeg går til ikke ville prøve dette for meg. Du kan kanskje også gå til vanlig gynekologisk undersøkelse ved Hausken direkte når jeg tenker meg om, og snakke med en av legene der. Vet at klinikken jeg går til også fungerer som vanlig gynekolog for pasienter som ønsker det. Dessverre er klinikken min restriktiv på disse tingene også, så det er derfor jeg snakker om Hausken og ikke dem. :wacky: Hausken er på mange måter mer fremoverlent og eksperimentell.

Fant ingenting hos meg heller, fikk lov å prøve Fragmin og lav dose Prednisolon hos offentlig klinikk. Da prednisolon i 2 mnd før fryseforsøk (vet noen får før stimuleringsstart), for å nedregulere betennelsestilstander og lage et godt grunnlag/utgangspunkt/miljø. Den gangen jeg forsøkte det, gikk fryseforsøket bra. Denne gangen hadde jeg ingenting, men ser ut til å gå bra denne gangen også. Lykke til videre! :Heartred

Jeg går til Medicus Oslo, og har tre insimineringer og en runde med IVF før sommerferien. Alle uten hell. Jeg tok så kontakt med Medicus for å høre om det var mulig for meg å prøve Prednisolon. Åsmund ringte meg opp, og sa det er ingen klare studier som sier det fungerer, men hvis jeg ønsket å prøve så skulle han skrive ut resept. Jeg startet første stimuleringsdag, og ble gravid. Er foreløpig 5+3, og første UL er 29/11, så ifølge planen skal jeg gå på Prednisolon 5mg hver dag frem til den dagen. Han ser da om jeg skal fortsette. Men om det var det som var utslagsgivende, vet jeg ikke. Jeg syns du skal prøve å høre med en annen gynekolog, Åsmund sa det var lite bivirkninger ved bruk i en begrenset periode

Har gått på prednisolon og blodfortynnende ved 2 forsøk, første ved privat klinikk og andre ved Riksen. Fikk da støttemedisinene av privat gynekolog. Årsak til at jeg fikk prednisolon var endometriose, samt kraftig immunreaksjon ved spontanabort ved 2 tidligere innsett. Gikk på 10 mg fra oppstart stimulering. Ble gravid og er nå i uke 32. Etter totalt 4 år som prøver, og 5 innsett tror jeg at det hadde en betydning for min del.

Aage ved Oslo City legesenter samarbeider mye med Hausken og Hausken hadde planlagt å gi meg 20mg Prednisolon dersom vi startet opp hos dem. Det er verdt å gå privat for å få det man vil, men jeg aner jo ikke om Aage vil gi deg det da. Men han hjalp meg med antibiotika da klinikken jeg går til ikke ville prøve dette for meg. Du kan kanskje også gå til vanlig gynekologisk undersøkelse ved Hausken direkte når jeg tenker meg om, og snakke med en av legene der. Vet at klinikken jeg går til også fungerer som vanlig gynekolog for pasienter som ønsker det. Dessverre er klinikken min restriktiv på disse tingene også, så det er derfor jeg snakker om Hausken og ikke dem. :wacky: Hausken er på mange måter mer fremoverlent og eksperimentell.
Jupp. Tenkte på han Aage ja, jeg var på fertlitetsjekk på Hausken (det var d avi ohså tok endometritest) og glemte heeeeeelt å spørre om støtte medisiner...Etter to forsøk på Riksen ville vi bare ha second opinion og på Hausken lagde de faktisk plan med samme medisin som vi skulle fått på tredje forsøk p Riksen så derfor går vi for riksen nå. Og ta endometritesten kom negativ så fikk jeg beskjed fra Hausken at da slipper jeg prednisolon. Jeg vil jo heller ikke pushe det på en måte da jeg bare sjøl leste på nettet at folk lykkes med det etter flere negative, jeg er jo ikke lege selv ehehhe. J nei, aaaaaa, vanskelig. Jeg vet ikke hva er best å gjøre :D Skal begynne med ny stimulering any day now, så er kanskje litt for seint å prøve å kaste seg rundt på private klinikker for å gå en resept som jeg kanskje ikke trenger...ah, er så lei hvor stressende hele opplegget er

Prednisolon er jo kortison, og slik jeg forsto det på legen når jeg tok endometrietest så skal det hjelpe mot mange NK-killer cells. Hvis du har mange av disse vil de gå til angrep på blasto og vil hindre implantasjon. Men det er jo flere grunner til at man tar det selvfølgelig. Auto-immun sykdom er jo en annen grunn. Når jeg gikk til Balderklinikken (angående noe helt annet) tidligere i år så
snakket legen der om at de hadde flere som kom til dem i forkant av innsett for å få kortison -sprøyte. Og det var bemerkelsesverdig mange som ble gravide etter å ha prøvd lenge. Jeg tror (uten noen som helst legeutdanning!) at det handler om forholdene i livmor, og hvor mye livmor «kramper» seg ved innsett. Min lege på klinikken mente at vi var alle forskjellige og at noen har en livmor som reagerer mer hissig på det inngrepet som innsett faktisk er. Og da er det mindre sannsynlig at det fester seg. Men jeg aner jo ikke!

Prednisolon er jo kortison, og slik jeg forsto det på legen når jeg tok endometrietest så skal det hjelpe mot mange NK-killer cells. Hvis du har mange av disse vil de gå til angrep på blasto og vil hindre implantasjon. Men det er jo flere grunner til at man tar det selvfølgelig. Auto-immun sykdom er jo en annen grunn. Når jeg gikk til Balderklinikken (angående noe helt annet) tidligere i år så
snakket legen der om at de hadde flere som kom til dem i forkant av innsett for å få kortison -sprøyte. Og det var bemerkelsesverdig mange som ble gravide etter å ha prøvd lenge. Jeg tror (uten noen som helst legeutdanning!) at det handler om forholdene i livmor, og hvor mye livmor «kramper» seg ved innsett. Min lege på klinikken mente at vi var alle forskjellige og at noen har en livmor som reagerer mer hissig på det inngrepet som innsett faktisk er. Og da er det mindre sannsynlig at det fester seg. Men jeg aner jo ikke!
Nei sant? E så synnsikt vabskelig å ane noe her. Min endometrietest kom tilbake helt clean, ingen crazey nk cells eller noe, hadde den vært positiv, hadde vørt enklere å bestemme for extra medisiner. Så derfor vet jeg ikke hvor jeg skal pushe for å få noe extra siden jeg ikke heeelt har medisinisk grunn til det. Eller...4 innsett uten resultan syns jo jeg er grunn nok, men skulle ønsket at en lege hadde foreslått det

Nei sant? E så synnsikt vabskelig å ane noe her. Min endometrietest kom tilbake helt clean, ingen crazey nk cells eller noe, hadde den vært positiv, hadde vørt enklere å bestemme for extra medisiner. Så derfor vet jeg ikke hvor jeg skal pushe for å få noe extra siden jeg ikke heeelt har medisinisk grunn til det. Eller...4 innsett uten resultan syns jo jeg er grunn nok, men skulle ønsket at en lege hadde foreslått det
Jeg venter også på svar fra endometritest (den er forsinket, over 3 uker venting i dag). Hvis jeg får clean test i dag blir det innsett på mandag. Jeg snakket med legen på klinikken min om dette, og hun mente vi skulle prøve beroligende ved innsett. Hun foreslo stesolid, men siden jeg ikke tåler valium skal jeg få noe annet. Jeg har hatt litt livmorkramper og diaré etter innsett så det er kun for å roe ned livmor. Det trenger ikke være nk celler for at livmor skal reagere. Vi gjør jo et inngrep, som er mye heftigere enn ved vanlig befruktning.

Si nettopp det.. 4 innsett uten resultat og prednisolon kan ikke gjøre noe skade.. :)

Si nettopp det.. 4 innsett uten resultat og prednisolon kan ikke gjøre noe skade.. :)
E vel enig. Det er ikke legene på riksen desverre...Skal ha sprøyte start snart, så det e litt for seint hvis jeg skjønte det riktig. Vi få se om det blir noe på frys og skal prøve å ta en tur til privatgynekolog før det og kjøre på på egen hånd da.

E vel enig. Det er ikke legene på riksen desverre...Skal ha sprøyte start snart, så det e litt for seint hvis jeg skjønte det riktig. Vi få se om det blir noe på frys og skal prøve å ta en tur til privatgynekolog før det og kjøre på på egen hånd da.
Prednisolon skal tas noen dager før innsett. Snakk med priv gyn eller fastlege:)

Back
Topp