Dere som har erfaring med sopp

Amoenus

Forelsket i forumet
Hvordan føltes det egentlig? Jeg har vanvittig vondt.. og klarer ikke lenger å amme den ene siden (pumper den og ammer med den andre som også er ganske vondt, men ikke like ille), så mistenker sopp. Hun ville ikke ha den siden i går heller. Det verker utenom amming også. Var på helsestasjonen i dag, og lillegull hadde antydning til belegg i munnen... så skal da videre til legen i morgen. Har sett noen tråder her tidligere hvor dette ble tatt opp - så er det noe jeg burde vite/tenke på før jeg skal til legen? Og kanskje for å forebygge fremtidige utbrudd?

Og hvor raskt ble du bra igjen?

begynner du på behandling dvs soppdrepende krem på brystvorten kommer du deg veldig raskt. vask vekk før amming og påfør etter amming. Vanligvis prøver man med vanlig canesten i første omgang.

Brystvortene blir veldig intes røde og kalles ofte bringebærfarget, og det føles ut som man ammer piggtråd. Er en sykt stikkende og intens smerte som jeg lett kunne gått over, og da spessielt i starten. I tillegg følte jeg at brystvortene klødde endel, men det gjorde vondt å klø, selv forsiktig. Alt som er i kontakt med brystene bør vaskes på 60 grader minst (også ullinnlegg, de kan kokes, er sentrifugering de ikke tåler) en gangs innlegg må byttes veldig ofte for å holde vortene så tørre som mulig.

Trøske i munnen sitter ikke nødvendigvis bare på tungen men du vil se hvitt belegg på innsiden av munnhulen og på tannkjøttet. For å kvitte seg med det er kjerringråd å smørre på enten farris, avkok av tyttebær eller cosidyl. Hos legn kan du få resept på mycostatin mikstur som man gir 1 ml 4 ganger om dagen til barnet, men stod en tråd her at man måtte være oppmerksom på å få den uten sukker for fant vist en med og en uten.

lykke til[:)]

Føler med deg.
Jeg og lillegutt har hatt sopp nylig, går fremdeles på kur. Vi fikk mycostatin til begge vi, han får det med sprøyte i munnen og jeg smører det på brystene. Ble heldigvis fort bedre, så nå begynner det å bli kos med ammingen igjen. Har ikke noen andre råd enn å gå til legen å få medisin. Håper du får hjelp i morgen så du blir fort bedre. Lykke til.

Man kan også gi litt naturell youghurt til babyen for å bli kvitt soppen :)

ORIGINAL: S0fie

Føler med deg.
Jeg og lillegutt har hatt sopp nylig, går fremdeles på kur. Vi fikk mycostatin til begge vi, han får det med sprøyte i munnen og jeg smører det på brystene. Ble heldigvis fort bedre, så nå begynner det å bli kos med ammingen igjen. Har ikke noen andre råd enn å gå til legen å få medisin. Håper du får hjelp i morgen så du blir fort bedre. Lykke til.

fikk du mycostatin krem til bryst vortene?.... jeg fikk resept på d, men når jeg kom på apoteket fikk jeg beskjed om at den hadde godt ut fra markedet.... så fikk ikke.... er dette tilfelle eller var han på apoteket helt på jordet....

jeg fikk beskjed om at sopp/trøske ikke behandles mere, så jeg fikk ikke noe for det (ikke tok de meg inn til sjekk heller).. Haha, så JA, det er veldig stor forskjell på leger og apotek. tenkte ta det opp på 6 ukerskontrollen, men nå ser det ut som det er borte fra babyen, men det gjør vondt hos meg.. men har ingen bringebærfarget nippel, eller kløe, så mistenker litt at hun har sugd istykker niplene igjen, hun er så overivrig og mister den heletiden når hun spiser.

HUSK: skal du ha resept, be om den uten sukker.. Jeg la inn et innlegg her der jeg fikk mail av ei jordmor på poliklinikk, den med sukker er ikke så bra: http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=23137933&mpage=1&key=tr%C3%B8ske�

Back
Topp