Dere som har erfaring med MA

Tora

Blir kjent med forumet
Fikk påvist MA i går. Henvisning sendt til sykehuset, og de sier de skal vi meg time for medisinsk abort innen to uker. Er ikke dette alt for lang ventetid? Har hatt en MA tidligere hvor jeg fikk time på sykehuset 1-2 dager etter henvisning. Dette kan da ikke stemme? Hvor lenge måtte dere vente etter påvist MA for time på sykehuset? :Heartred :(
 
Trist at du må gjennom dette igjen :Heartred

Oppdaget truende abort en mandag, kom på ny kontroll tirsdag uken etter. Ingen hjerteslag. Fikk først time til medisinsk abort på sykehuset onsdag uken etter det igjen. Ringte dem for å sjekke om dette var riktig. Kunne få time fredagen samme uke som henvisningen ble sendt, men måtte da utført selve aborten hjemme. Det ville jeg ikke og fikk flyttet timen til mandagen istedefor onsdagen. Med andre ord to uker etter truende abort ble oppdaget. Aborten startet spontant lørdagen, to dager før timen. Beholdt timen og fikk dermed brukt den til å sjekke om det var rester istedefor.
 
Uff, så fælt :Heartred Utrolig lang ventetid for deg og da skjønner jeg. Jeg ser på Helse-Norge at når jeg forrige gang fikk påvist MA fikk jeg time samme dag de mottok henvisning.
 
Fikk påvist MA i går. Henvisning sendt til sykehuset, og de sier de skal vi meg time for medisinsk abort innen to uker. Er ikke dette alt for lang ventetid? Har hatt en MA tidligere hvor jeg fikk time på sykehuset 1-2 dager etter henvisning. Dette kan da ikke stemme? Hvor lenge måtte dere vente etter påvist MA for time på sykehuset? :Heartred :(
Så trist å høre! :Heartred Hvor langt var du på vei?

Vi bor et stykke fra sykehuset og fikk først påvist mulig MA i uke 7+2 og så bekreftet MA uke 8+2. Fikk medisiner som forbereder livmorhalsen for medisinsk abort samme dag, og fikk samtidig med meg igangsettende medisin og smertestillende + instruks for hjemmeabort. Men det blir kanskje annerledes når MA ble påvist på sykehuset.

Jeg måtte en måned senere tilbake på sykehuset for utskrapning, så angrer på at jeg ikke takket ja til å gjøre den medisinske aborten på sykehuset, da ville de ha sett at det ennå var rester.
 
Så trist å høre! :Heartred Hvor langt var du på vei?

Vi bor et stykke fra sykehuset og fikk først påvist mulig MA i uke 7+2 og så bekreftet MA uke 8+2. Fikk medisiner som forbereder livmorhalsen for medisinsk abort samme dag, og fikk samtidig med meg igangsettende medisin og smertestillende + instruks for hjemmeabort. Men det blir kanskje annerledes når MA ble påvist på sykehuset.

Jeg måtte en måned senere tilbake på sykehuset for utskrapning, så angrer på at jeg ikke takket ja til å gjøre den medisinske aborten på sykehuset, da ville de ha sett at det ennå var rester.
Samme skjedde med meg, mulig MA forrige tirsdag, og bekreftet tirsdag som var. Henvisningen ble sendt mandag, og tirsdag supplerte han som tok UL med at MA var bekrefter. Jeg vil tro denne informasjonen ikke har nådd gjennom. Får ringe legekontoret igjen i dag og håpe jeg får time.

Så leit med rester. Er det sånn er de tar en UL kontroll etter medisinsk abort på sykehus da?
 
Samme skjedde med meg, mulig MA forrige tirsdag, og bekreftet tirsdag som var. Henvisningen ble sendt mandag, og tirsdag supplerte han som tok UL med at MA var bekrefter. Jeg vil tro denne informasjonen ikke har nådd gjennom. Får ringe legekontoret igjen i dag og håpe jeg får time.

Så leit med rester. Er det sånn er de tar en UL kontroll etter medisinsk abort på sykehus da?
Hvis du gjennomfører den medisinske aborten på sykehus, kan de sjekke at alt er ute. (De mente det gikk helt fint å gjøre det hjemme og at de færreste opplevde komplikasjoner.)

Jeg blødde altfor lenge og kontaktet selv sykehuset etter fire uker. De kalte meg inn på hastetime dagen etter, konstaterte rester på ultralyd og la meg inn for utskrapning samme dag.
 
Hvis du gjennomfører den medisinske aborten på sykehus, kan de sjekke at alt er ute. (De mente det gikk helt fint å gjøre det hjemme og at de færreste opplevde komplikasjoner.)

Jeg blødde altfor lenge og kontaktet selv sykehuset etter fire uker. De kalte meg inn på hastetime dagen etter, konstaterte rester på ultralyd og la meg inn for utskrapning samme dag.
Okei, takk for svar :Heartpink Jeg vil jo helst være hjemme, men kan jo alltids ta en privat time for etterkontroll.
 
Okei, takk for svar :Heartpink Jeg vil jo helst være hjemme, men kan jo alltids ta en privat time for etterkontroll.
Ja, hvis du bor et sted der det er mulig, er jo det ei fin mulighet. Ellers ringer du jo bare sykehuset om du ser det ikke er helt som beskrevet. De skal følge deg opp om ikke alt går som det skal, og det koster jo ikke noe. Du skal få god og detaljert info om alt som skjer før, etter og underveis når du får medisinene.
 
Last edited:
Så leit at du opplever dette nå :Heartred Jeg ble sendt hjem da det ble oppdaget rundt uke 10. Jordmor mente jeg ville abortere selv ila. de neste dagene. Gikk nesten 2 uker! Men da kom aborten naturlig rundt uke 12. Det ble en abort med komplikasjoner og etter mange runder og undersøkelser konkluderte de med rester og måtte ha utskraping, men da det ble klart, gikk det heldigvis fort.

Andre gang var jeg på ultralyd og ble satt tilbake 2-3 uker. Noe jeg hevdet ikke kunne stemme, så jeg visste jo allerede da at det hadde gått galt. Men jeg fikk ny time 3 uker senere. Mistet samme dag naturlig som jeg hadde den timen, faktisk. Da var jeg 11+4. Da ordnet i det minste kroppen opp alt selv.

Begge disse har da ikke vært i Norge, så mitt inntrykk her er at de helst venter på naturlig abort. Men det er jo lenge å gå når utviklingen stopper ved uke 6, og kroppen ikke ordner opp før uke 12.
 
Uff. Dette virket jo veldig lenge. Hvor langt på vei var du? Kanskje det har noe å si i forhold til når du får time om du må gjøre det på sykehuset eller ikke?
Jeg oppdaget MA lørdag og fikk time mandag. Synes det var vanskelig nok.
 
Uff. Dette virket jo veldig lenge. Hvor langt på vei var du? Kanskje det har noe å si i forhold til når du får time om du må gjøre det på sykehuset eller ikke?
Jeg oppdaget MA lørdag og fikk time mandag. Synes det var vanskelig nok.
Usj da, all denne ventetiden kunne vi vært foruten. :Heartpink

Jeg er nå uke 9+1, foster målt til 6 uker. Snakket med fastlege nå, fikk opprinnelig time på sykehus neste fredag, altså 10 dager etter bekreftet MA og henvisning. Fikk mast meg til å få den tidligere, så det blir på mandag.

Lege på sykehuset sa man normalt får time innen relativt kort tid (samme dag eller 1-2 dager senere). Tydeligvis sprengt kapasitet.
 
Synes det er trist å lese om alle som har gått og går gjennom dette nå. Vil sende en klem til dere alle som opplever det nå og har opplevd det tidligere. Jeg var på ultralyd lørdag, ingen hjerteslag. Ble tatt HCG som viste god stigning, for så å komme på ultralyd i dag med samme knusende beskjed. Jeg synes det var forferdelig å vente fra lørdag og til i dag, men selv om det ikke er utvikling på lille i magen siden lørdag så vil de likevel ta HCG av meg igjen. Synes det er utrolig belastende, er helt blå på armen pga alle blodprøvene. Så får jeg ikke ultralyd før neste uke hos Gynekolog... Deretter vil jeg bli henvist til sykehuset. Synes det er uutholdelig lenge når de har sagt det ikke er håp :(
 
Oppdaget MA på privat UL onsdag, 10+0. Ble målt til 9+2. UL-jordmoren sendte henvisning og ringte sykehuset samtidig for å avtale time mens vi var der. Fikk time allerede dagen etter, så vi var på sykehuset i går og fikk Mifegyne. Siden vi har passert 9 uker skal vi fullføre aborten på sykehuset i morgen.

Jeg synes det er trist at mange må vente flere dager/uker før de får time. Når man først får en slik beskjed vil man jo bare komme videre :Heartred
Skjønner at vi var heldige som fikk time dagen etter.
 
Oppdaget MA på privat UL onsdag, 10+0. Ble målt til 9+2. UL-jordmoren sendte henvisning og ringte sykehuset samtidig for å avtale time mens vi var der. Fikk time allerede dagen etter, så vi var på sykehuset i går og fikk Mifegyne. Siden vi har passert 9 uker skal vi fullføre aborten på sykehuset i morgen.

Jeg synes det er trist at mange må vente flere dager/uker før de får time. Når man først får en slik beskjed vil man jo bare komme videre :Heartred
Skjønner at vi var heldige som fikk time dagen etter.
Så trist å se deg her, trist p høre du går gjennom det samme :confused: Det er all denne ventingen som tærer mest på den mentale delen av hele denne prosessen! Men jeg skal nok klare å vente en uke etter henvisning.. I det minste er det akkurat så jeg faktisk får nyte å bade i Middelhavet (er vel to uker etter abort) :)

Lykke til videre til deg :Heartpink
 
Dro på privat UL i dag (8+3), men de fant ingen hjerteslag. Skal på sykehuset på mandag (om 3 dager) og få konstatert MA. Blitt forespeilet at jeg får pille allerede da hvis de bekrefter MA. Håper det er tilfellet så jeg slipper å gå muligens flere uker og vente på at kroppen setter igang prosessen selv.
Vil også så langt det er mulig slippe å gå gjennom abort når vi skal gifte oss lørdag om 3 uker.
 
Dro på privat UL i dag (8+3), men de fant ingen hjerteslag. Skal på sykehuset på mandag (om 3 dager) og få konstatert MA. Blitt forespeilet at jeg får pille allerede da hvis de bekrefter MA. Håper det er tilfellet så jeg slipper å gå muligens flere uker og vente på at kroppen setter igang prosessen selv.
Vil også så langt det er mulig slippe å gå gjennom abort når vi skal gifte oss lørdag om 3 uker.
Å nei ikke du også!
Da jeg var på sykehuset så tok de grundig ultralyd + hcg før de gav med første pille og jeg fikk med meg de andre hjem. De andre pillene skal tas to dager etter den første.
Be legen om sykemelding mens du er der.
 
Å nei ikke du også!
Da jeg var på sykehuset så tok de grundig ultralyd + hcg før de gav med første pille og jeg fikk med meg de andre hjem. De andre pillene skal tas to dager etter den første.
Be legen om sykemelding mens du er der.
Vet ikke om underbevisstheten min liksom har «visst» det. Har liksom hatt veldig milde symptomer sammenlignet med de to tidligere graviditetene mine. Har ikke fått sånn «gravid blære hvor du springer på do nesten uansett hvor kort tid det er siden du tisset sist og har liksom ikke fått skikkelig ømme eller større bryst.

Tok de to hcg prøver med 2-3 dagers mellomrom på deg før du fikk piller?
 
Vet ikke om underbevisstheten min liksom har «visst» det. Har liksom hatt veldig milde symptomer sammenlignet med de to tidligere graviditetene mine. Har ikke fått sånn «gravid blære hvor du springer på do nesten uansett hvor kort tid det er siden du tisset sist og har liksom ikke fått skikkelig ømme eller større bryst.

Tok de to hcg prøver med 2-3 dagers mellomrom på deg før du fikk piller?
Skjønner hva du mener. Jeg ble bekymret også over at kvalmen aldri kom. Men hadde stadig håp.
Jeg hadde allerede tatt to blodprøver med hcg onsdag og fredag, så ultralyd og henvisning til sykehuset lørdag og time på mandag. Så hcg-prøven på sykehuset var nummer tre bare for å bekrefte. Vet ikke helt hva det var å bekrefte på det tidspunktet da. Fostersekken hadde løsnet og fløt rundt i livmoren på det tidspunktet.
 
Skjønner hva du mener. Jeg ble bekymret også over at kvalmen aldri kom. Men hadde stadig håp.
Jeg hadde allerede tatt to blodprøver med hcg onsdag og fredag, så ultralyd og henvisning til sykehuset lørdag og time på mandag. Så hcg-prøven på sykehuset var nummer tre bare for å bekrefte. Vet ikke helt hva det var å bekrefte på det tidspunktet da. Fostersekken hadde løsnet og fløt rundt i livmoren på det tidspunktet.
Her sa jordmora som utførte ultralyden at hun syntes plommesekken så litt forstørret ut.
 
Her sa jordmora som utførte ultralyden at hun syntes plommesekken så litt forstørret ut.
Så trist å lese at du også går gjennom en MA. Jeg håper prosessen går fort for deg og at du er ferdig med den fysiske delen til bryllupet ditt :Heartred Gynekolog sa det samme til meg om plommesekken. Til meg sa hun at plommesekken vokste og tilsvarte like langt jeg skulle vært på vei og ennå vokste, mens lille inni var mindre. Noe hun sa var et dårlig tegn (selvsagt).
 
Back
Topp