Dere som har erfaring med bilstol...

Ryvita

Gift med forumet
Februarlykke 2016
Novemberlykke 2020
Hvor smart/nødvendig/unødvendig er det å ha muligheten til å sette bilstolen på understellet til vogna?

Har fått tilbud om å kjøpe en brukt bilstol av en i familen for 800kr. Vet at stolen ikke har vært i kollisjon. Det er maxi cosi cabriofix med easyfix-base, ser mange på forumet skryter av denne stolen. Stolen er 3 år gammel da, men brukt til et barn, og ser egentlig ubrukt ut. Og har altså da ikke mulighet til å kunne festes på vognunderstell.

Dere med erfaring, hva tror dere om dette..? Blir så usikker… Både i forhold til vogn, men også at den er 3 år gammel.

Høres ut som en god stol. Cabriofix har kommet godt ut på tester, og så lenge den ikke har vært i kollisjon, skulle det tilsi en god stol. Når det gjelder å sette den på vogn så er det jo positive ting, enkelt å ta med på kjøpesentret f.eks uten å dra med den store vogna. Vi hadde det ikke, og savnet det vel ikke heller, men har alltid tenkt ag det må være veldig praktisk :)

En av de første gangene jeg var på Helsestasjon med sønnen vår var det en fysioterapeut der som hadde klar anbefaling om å ikke sette bilstol på vognen. Nyfødte skal ikke sitte lenge i bilstol pga feilbelastninger når de sitter i stolen. Bilstolen hindrer også babyen å bevege seg fritt, slik den kan gjøre i en bag.

Jeg savnet aldri adapter til maxicosi'en. I matbutikken satte jeg hele greia oppi handlevognen, eller brukte de med barnesete. På kjøpesenter o.l hadde jeg alltid med vognen. Det er heller ikke bra for babyryggen å sitte for mange timer i bilsetet. Skal ikke ha adapter nå heller. :) Men når du først skal ha maxicosi er basen et must synes jeg. Veldig enkelt, og større sjanse for feil festing med belter.

Jeg hadde det ikke, og savnet det ikke.. Hadde maxicosi bilstol, og Emmaljunga Cty Cross vogn.. Kunne aldri tenkt med en sånn der man fester stolen på vogna.. For meg virker de for ustødige og vinglete i forhold til en ''ordentlig'' vogn =) Men det er meg :-)

En av de første gangene jeg var på Helsestasjon med sønnen vår var det en fysioterapeut der som hadde klar anbefaling om å ikke sette bilstol på vognen. Nyfødte skal ikke sitte lenge i bilstol pga feilbelastninger når de sitter i stolen. Bilstolen hindrer også babyen å bevege seg fritt, slik den kan gjøre i en bag.
Veldig godt poeng!!!

Jeg savnet aldri adapter til maxicosi'en. I matbutikken satte jeg hele greia oppi handlevognen, eller brukte de med barnesete. På kjøpesenter o.l hadde jeg alltid med vognen. Det er heller ikke bra for babyryggen å sitte for mange timer i bilsetet. Skal ikke ha adapter nå heller. :) Men når du først skal ha maxicosi er basen et must synes jeg. Veldig enkelt, og større sjanse for feil festing med belter.

Med basen, så mener du easyfix-base for å feste i isofixen i bilen?

Godt poeng! :)

Jeg har quinny understell, som passer cabriofix'n. Vi brukte den mye på butikken, da jeg ikke skal løfte for mye. Om jeg hadde bært setet inn og satt det i handlekurven eller om jeg brukte understellet er jo akkurat det samme for babyen, får ikke strekt segt noe allikavel. På senteret brukte vi vanlig vogn uansett.

Så for meg var det gull verdt!

Takk for svar, damer! :)

Men hva tror dere om at det er 3 år gammelt? Det er jo "innafor" anbefalt levetid, men hvor mye utvikler de stolene på 3 år med tanke på sikkerhet?

Jeg hadde det med første, ble ikke mye brukt da. Var en og annen gang jeg bare skulle innom butikken etter noen få ting, da satt jeg gjerne bilstolen på vogna. Men i de tilfellene kan du likegreit putte hele bilstolen i en handlevogn også.

Denne gangen ser jeg for meg at det blir litt mer brukt. Har besafe-stol og den er grusomt tung, skal levere i bhg og da tenker jeg at bilstol på vognen er lurt :)

Men hva tror dere om at det er 3 år gammelt? Det er jo "innafor" anbefalt levetid, men hvor mye utvikler de stolene på 3 år med tanke på sikkerhet?
Akkurat den bilstolen går igjen med godt resultat på tester, så tror nok du er innafor her :) Vi kjøpte vår i fjor til førstemann og skal bruke den fra februar også. Fantastisk god og enkel stol :)

Vi hadde også samme bilstol til den første, og med adapter slik at vi kunne feste på vogna. Hadde ikke trengt det, for det var få ganger vi brukte det :) vår er også 2013 modell, og kommer til å bruke den, siden den ikke er så gammel, og har kommet godt ut i tester :)

Vår stol er kjøpt i 2012. Jeg spurte i utikken og ba de sjekke det for meg. Det var helt innafor :-)

Det er vel 5 år gamle stoler man ikke bør ta i bruk på nytt. Vår er også fra 2012-2013.

Maxi Cosi carbiofix kan du jo sette på vognen. Det har nå jeg gjort med adaptorer.. Var veldig handy.. Jeg fikk beskjed på barnashus, at om sete hadde det og det klistermerket under stolen, så kunne du fint bruke den. De bytter ut disse så så ofte for å vise hvilken som ikke bør brukes lengre.. Er ett tall og en bokstav. 4A eller 4E eller noe slikt.. Så er den 3 år, så kan du fint bruke den..

Back
Topp