Dere som har bygd "ferdighus" !!

alice_

Glad i forumet
Tenker på sånne modulhus fra Nordbohus, vestlandshus, blå bolig, Âlvsbyhus og slikt. [:)]

Hva kom huset seg på ink tomt?
Hva var inkludert i og utenfor hus? Av innredninger, baderom, drenering og slikt? [:)][:)]
Og hvor mye betaler dere i lån i dag? [:)]

2,250.000
Vi kjøpte det helt ferdig.
Så eneste vi måtte kjøpe var hvitevarer.

Her var baderoms innredning, kjøkkeninredning, toalett, filser, dusj osv
Og ferdig montert ved ovn.

Vet ikke helt hva vi betaler enda, første trekket har ikke vært enda. Men tror det blir ca 8500.

ORIGINAL: InLoveAndIHateIt

2,250.000
Vi kjøpte det helt ferdig.
Så eneste vi måtte kjøpe var hvitevarer.

Her var baderoms innredning, kjøkkeninredning, toalett, filser, dusj osv
Og ferdig montert ved ovn.

Vet ikke helt hva vi betaler enda, første trekket har ikke vært enda. Men tror det blir ca 8500.

Hvor mange år har dere på nedbetaling? [:)]

ORIGINAL: alice_

Tenker på sånne modulhus fra Nordbohus, vestlandshus, blå bolig, Âlvsbyhus og slikt. [:)]

Hva kom huset seg på ink tomt?
Hva var inkludert i og utenfor hus? Av innredninger, baderom, drenering og slikt? [:)][:)]
Og hvor mye betaler dere i lån i dag? [:)]

Veldig interessant spørsmål, og lurer på det samme. Jeg er blitt overbevist om at det for mange vil vise seg å være mye rimeligere enn man tror å kjøpe splitter nytt hus hvis man bare får seg en rimelig tomt.

Det folk ofte ikke tenker på er at hvis man kjøper en rønne av en bolig, så koster det ikke så mye å rive boligen og heller sette opp et nytt hus. Jeg synes flere bør tørre å rive hus - hvis de har råd - og heller bygge et nytt hus, gjerne ferdighus, slik at man kan få realisert en skreddersydd husdrøm.

Litt rar den holdningen i Norge om at hvis noen først har bygget et hus, så er det en helligdom som skal stå der til evig tid.

Tror jeg også. Har sittet og regna littegranne på det nå. Bare grovt, liksom.
Funnet meg ett hus til 1.395.000, og en tomt til 165.000. Hvis vi tar opp lån på 1.600.000 på 30 år hos fokus bank, vil det komme seg på ca 7000 i mnd. Regna ut at med forsikringer, kommunale avgifter og normal strømforbruk, kommer vi på 8600 kr i mnd, noe som er vanlig leiepris for en toroms her jeg bor.
Vi må uansett ut med rundt 1.600.000 kr for hus i grei standard her ute, og da vil jeg heller BYGGE meg NYTT enn å kjøpe gammelt.
Det kommer jo andre utgifter i tillegg, selvfølgelig, men sånn jeg har regna på det, med de faste utgiftene vi har pdd, kommer vi til å sitte igjen med 5000 mindre i mnd om vi bygger hus, noe som uten tvil er overlevelig for oss.

Jeg lurer bare litt på HVA som inngår i disse husprisene. Sitter her med en prisliste fra Älvsbyhus, og der er det jo inkludert både hvitevarer og fanden vet hva! Vann og kloakksystem er inkludert også, men jeg funderer litt på om det inngår drenering av tomta, elelr om dette er en tilleggsutgift. [:)]

Vi har sett på å bygge hus her vi bor men pga sinnsyke tomtepriser er det en drøm som aldri kommer til å gå i oppfyllelse om vi ikke skulle være heldig å vinne på lotto...[:D] Det jeg har observert er at "standard" leveringen på mange hus er nokså mangelfull, f.eks er det minimalt med elektriske punkter som følger med, kjøkken og baderomsmøblement er ofte lite og veeeldig basic og ser man på ferdighusprisen bør man doble den for å se hva det reellt sett vil koste å få et hus med god standard... Ikke alltid at ferdiggjøring av tomt medgår og det kan glatt komme på et par hundre tusen og ALT ekstra koster - og tusenlappene løper kjempefort... Blir fort mye dyrere enn hva man hadde trodd..

Det er veldig vanskelig å sammenligne ferdighus, noen har med xxx andre har ikke xxx men yyy i stedet. Og det er ikke lett for en som ikke er kjent med husbygging å se på en kontrakt hva som mangler, eller hvor mye ekstra en må betale for det. En tommelfinger-regel er dobbelt pris av hva det står i katalogen. Du skal grave/planere på tomt, koble på vann/kloakk, omkostninger til kommunen, og helt sikkert oppgradere. For ikke å snakke om utearealet, hekk er dyrt [;)] Jeg anbefaler deg å bruke god tid på å prosjektere, slik at du vet alle utgifter før dere begynner [:)] Hilsen en som står med begge beina plantet i et byggeprosjekt [:)]

Ja, jeg tenker meg at det er en del "skjulte" utgifter, men jeg har sendt mail til firma, for å høre nå, da. Hva det kommer seg på. :)
Svigersøstra mi er anleggsgartner, så hagen er null stress, pappa er anleggsmaskinfører, så han fikser tomta, og sambo er rørlegger. Men det blir vel dyrt uansett. :P
Håper vi finner utav det etterhvert nå! :) Ellers blir det vele tt oppussingsprosjekt på oss!

Back
Topp