Dere som har blitt igangsatt..

Hvorfor ble du det?

Svangerskapsforgiftning, innlagt i 2 uker før jeg ble satt i gang

Hvordan gikk fødselsforløpet?

Fikk vel 3 tabletter men liten endring og ikke modnet så endte med ks, da også blodtrykket ble høyere.(fikk første tablett mandagformiddag, ks onsdag formiddag)

Var du moden?

nei

I hvilken uke ble du satt igang?

37

Ble satt igang 14 dager etter termin med begge to. Modnings ballong, tabletter, de tok vannet og drypp.Var igjennom hele bøtteballetten med begge to, førstemann endte med KS, siste ble født vaginalt.

Hvorfor ble du det? Pågrunn av at det var eneste grunnen for å få meg frisk, hadde svangerskapsforgifning.

Hvordan gikk fødselsforløpet? Fødselen gikk bedre henn forventet. Utenom at det ble litt hektisk på slutten - pågrunn av for at for kvar rie jeg hadde, så sank hjerterytmen.

Var du moden? Var ikke moden i det heletatt.

I hvilken uke ble du satt igang? Slutten av uke 37.

Spør fordi jeg mest sannsynlig blir satt igang i uke 39 pga forrige svangerskap/fødsel

ble satt igang nøyaktig 2 uker før termin. Slet veldig med avngerskapskløe.
Ble tatt vannet på fordi jeg var relativt moden, en time etter kom riene jevnt. 12,5 timer etter de tok vannet ble det haste ks.

Hvorfor ble du det?
Pga lite fostervann.

Fikk 1 modningspille. Begynte å blø etter noen timer, da tok dei det lille som var igjen av fostervann. Han var ute ca 5 timer etter dei tok vannet.

Var du moden?
Nei

41

Fru Fryd skrev:

Hvorfor ble du det? Fordi jeg har epilepsi.

Hvordan gikk fødselsforløpet? Skulle inn til sjekk halv 9 om morgenen og fikk etterhvert en pille. Fikk dra hjem for så å komme tilbake i 15 tiden. Hadde ikke skjedd noe til da. Hadde da 4/6 på modningskalaen. (6/6 tar de vannet) og fikk en pille til. Hjerte rytmen på tuppelura var veldig opp og ned så måtte bli på sykehuset med måling av rier/hjerte frekvens hele tiden. Skjedde lite, men 19:30 gikk vannet. Skjedde ikke mer før ca 21:00, da fikk jeg kraftige rier, men bare 2,5cm. Fra 22:00 til 22:30 gikk jeg fra 2,5 til 7cm åpning og da begynte pressriene. 11minutter senere kom tuppelura ut!
Sydde i 2timer etterpå.
Opplevde det som en fin fødsel!:)

Var du moden? På modningskalaen hadde jeg 3/6 og 1cm åpning.

I hvilken uke ble du satt igang? På termindato

Spør fordi jeg mest sannsynlig blir satt igang i uke 39 pga forrige svangerskap/fødsel

Hvorfor ble du det? Dei satte meg igang ved å ta vannet, deretter satte dei meg på drypp..

Hvordan gikk fødselsforløpet? Dei tok vannet kl 10.00 og satte meg på drypp hall 11 da riene lot seg vente på. Pressriene begynte i 14.00 tiden og guten var ute kl 14.33.. Så eg vil si at fødselen gjekk fort..

Var du moden? Ja, var heilt moden med 3 cm opning da eg blei innlagt kvelden før..

I hvilken uke ble du satt igang? 40+6

Jeg ble satt igang fordi vannet gikk lørdagsmorgen, siden ingenting skjedde ble det bestemt tablett inn mandagsmorgen kl 10.00, riene kom en halvtime etter ca, vonde intense med engang, snuppa var ute 13.05, så det gikk veldig fort, men var en fin fødsel  :)
Dette var da snuppa akkurat var 37 uker! 

Hvorfor ble du det?
Pga overtid, vart sett i gang 14 dagar over termin.

Fekk første stikkpille i glufso kl 11.30. Andre pille kl 17.30. Riene begynte ca kl 22. Det var to minutt mellom riene frå begynnelsen av, men dei var veldig svake dei første timane. Kl 00:45 hadde eg 3 cm opning og vart flytta inn på fødestove. Guten vart fødd kl 02:07, altså ca 1 t og 20 min aktiv fødsel. Det var veldig intenst mens det stod på, og vakthavande lege + bakvakta sydde i eit par timar etterpå. Sat uansett igjen med ein positiv opplevelse og gledde meg til neste fødsel.

Var du moden?

Verken eller. Då eg blei undersøkt sa dei at dei ville sette i gang om eg var moden, og sende meg heim for å vente eit par dagar til om eg var umoden. Eg var ein mellomting (litt mjuk, ingen opning), så eg fekk velge sjølv...

14 dagar over termin, guten kom over midnatt, altså 15 dagar over.

1 fødsel ikke moden og 4 dager før termin.
12 timer fra start til stopp. Hyppige rier og mye vondt(hadde heller ik smertestillede,hadde nok hjulpet en del)
kun 15 min press på stjernekikker.

2 fødsel ble jeg satt igang 3 dager før termin, hadde 3 cm og slimproppen hadde gått.
Ikke mye action eller god effekt av pillene denne gangen. Litt opp og ned med rier, men lange pauser mellom. Fremfor første gang hvor det var hyppig hele tiden.

Etter 11 timer ca tok de vannet,da hadde jeg 4 cm.
Da tok det kun 1.5 timer før hun var ute. Kun 15 min press igjen..

masse lykke til!

Ble satt i gang i uke 37+6 pga sv.diabetes og stort barn! Var moden med 3 cm åpning da vi kom inn for igangsettelse. Fikk en tabeleyt, og de tok vannet 3 timer etter på. Fra vi ankom sykehuset til han var ute tok det 16 timer. En tøff fødsel som endte med at han ble vakuumforløst og jeg hadde en blødning på 4 liter...

Jeg ble igangsatt hmm 11 dager på overtid eller no(mandag).. Først så prøvde de med stikkpille som ikke virka på kvelden. Så litt ut på neste dag(tirsdag) fikk jeg enda en sånn pille som heller ikke virka.. Og enda en på kvelden med samme restultat. Da fikk jeg drypp fra onsdag til fredagsmorgen. De skrudde av dryppet om natta og ga meg sovepille for at jeg skulle få "hvile", men hadde jo rier for det, så det var så som så med søvn.

Legen spurte på fredag morgen om jeg orka enda litt mer med drypp, da var jeg så sliten og lei at jeg sa nei i store ordelag! Hadde da bare 3 cm åpning etter all jobbinga...

Vesla ble tatt med hastekeisersnitt  kl 1336 samme ettermiddag etter en lang og slitsom fødsel. 16 dager på overtid.

Jeg hadde god nytte av lystgass og akupunktur som smertestillende underveis, og hadde hun klart å komme naturveien, så hadde nok det vært smertestillende nok for meg tror jegemoticon

Fru Fryd skrev:

Hvorfor ble du det? vannangang begge gangene

Hvordan gikk fødselsforløpet? nr 1 var helt j....(5 timer med mye mye smerte).men nr 2 var PERFEKT ( 5 rier å tok kun 1 t 50 min)

Var du moden? Ja 3 cm på fødsel nr 1 å 4-5 cm på nr 2

I hvilken uke ble du satt igang? nr 1 uke 38 nr 2 uke 36

Ble satt i gang på grunn av min helse, Satt i gang uke 37+5:)

Fikk tabletter, man kan få maks seks, å det fikk jeg.
Var ikke moden når jeg ble satt i gang.

Fikk rier fra og med tablett nr 3, å de kom og gikk i 5 døgn som de holdt på, ble litt opphold på tablettene,fordi de ville se om det tok seg opp selv når riene var gode og jevne, å til dels pga kapasiteten på føden.
Natt til 38+4 ble det hastesnitt pga stressa baby og at jeg var helt utslitt.

Så gikk ikke så lett for meg:)

Masse lykke til:)

Fru Fryd skrev:

Hvorfor ble du det? Pga Psyksisk stress hos meg! 

Hvordan gikk fødselsforløpet? Satt inn kateter onsdag ettermiddag, stikkpille, torsdag formiddag, torsdag kveld (18.59) var gullet ute! Det gikk fort og var vondt!

Var du moden? Nei

I hvilken uke ble du satt igang? uke 39+ et eller annet

Hvorfor ble du det?

Fordi jeg var 11 dager etter termin. Prosedyre å bli satt i gang her da.

startet med ballongkateter onsdagen, modningspiller kl 10 torsdag, merket ingenting, så nye modningspiller kl 18. Merket så smått noe. Kl 2 sa det pang, fødselen startet og var over på 4t 12 min! 

Var du moden?

Fantes ikke moden.

42

Lykke til:)

Blev igångsatt i v. 39 p.g.a lite liv. Fick ballong som skulle sitta øver natten.  Tror jag hade ca. 2 cm øppning nær ballongen sattes. Ballongen spricker efter ca 2,5 timmar och lilla frøken ær fødd 6 timmar efter det.

Tycker att førsta delen av øppningsfasen var værre med nr 2, førmodligen før att det gick mycker fortare æn med nr 1. Med nr. 1 gick jag i næstan 24 timmar till jag hade 4 cm øppning. Annars var det ingen skillnad.

Jeg ble satt igang med andremann i uke 34+5 pga svangerskapsforgiftning. Jeg var litt moden da jeg ble satt igang, så jeg trengte bare en pille.

Fikk første pille 17.30 og måtte ligge med den i 2t. Mens jeg lå med den begynte jeg å kjenne litt murringer. Kl 20 begynte det å bli rier, og 1t etter det begynte  det å gjøre veldig vondt. 21.30 hadde jeg 3-4cm åpning og ble sendt på fødeavdelingen. Der ble riene enda vondrer og mer intense.  Rundt kl 23 hadde jeg 8-9cm åpning. Men lillegutt kom seg ikke ned i bekkenet pga vannet hindret han i å komme seg nedover siden han var så liten. Da kl var 01 valgte jordmor å ta vannet. Da skled lillegutt fint ut av seg selv. Trengte ikke å presse en eneste gang. Og det var fint siden jeg ikke fikk pressrier.

Så fra jeg ble satt igang til han var ute tok det 7 1/2t.

Back
Topp