Dere som har blitt henvist TUL offentlig...

Kan jeg spørre om hva grunnen er til at dere får tul?
Jeg håper å få det også, pga blødning i uke 5.
Og hadde en graviditet i fjor med Downs som i tillegg ikke var levedyktig. Ble abort i uke 13.

Jeg har hatt to ma oppdaget på tul i uke 9, hvor utviklingen har stoppet opp rundt uke 6-7. Etter abort nr to dro jeg til gyn som lovet tett oppfølging ved neste graviditet.
 
For meg er grunnene: første barnet var IVF etter 2 år prøving, deretter hadde jeg en SA i fjor sommer i uke 9+4. Denne graviditeten brukte jeg hormoner i forkant noe som øker sjansen noe for tvillinger, så det er vel hovedgrunnen: fostertelling.
Tror du jeg kan spørre om det og? Brukte 3,5 år og et prøverørsforsøk på første. Nå ble jeg gravid i sommer men mistet.
 
Tror du jeg kan spørre om det og? Brukte 3,5 år og et prøverørsforsøk på første. Nå ble jeg gravid i sommer men mistet.
Spør. Det verste som skjer er at legen ikke er enig i at du skal få henvisning og må bestille privat/betale fullpris
 
Spør. Det verste som skjer er at legen ikke er enig i at du skal få henvisning og må bestille privat/betale fullpris
Ja får høre når jeg skal dit neste gang og. Må bli litt tettere oppfulgt pga stoffskiftet også.
 
For meg er grunnene: første barnet var IVF etter 2 år prøving, deretter hadde jeg en SA i fjor sommer i uke 9+4. Denne graviditeten brukte jeg hormoner i forkant noe som øker sjansen noe for tvillinger, så det er vel hovedgrunnen: fostertelling.

Så spennende med fostertelling!:woot:
Håper du på 1 eller 2?

Jeg fikk resultatet fra første hCG målingen. 9000! I uke 5.:wideyed:
Neste svar får jeg på mandag og da håper jeg på stigning selvfølgelig:oops:
Det sto under tabellen at høye verdier kan indikere tvillinger eller trillinger. Jeg er fornøyd bare det er noe der inne som vokser:)
 

Vedlegg

  • Screenshot_20180119-090237.png
    Screenshot_20180119-090237.png
    135,3 KB · Visninger: 26
Jeg ble henvist da jeg ble gravid måneden etter en SA som legen trodde hadde vært en ex u. Har vært fulgt hos gyn siden (over ett år) med gjentatte aborter.
Skal følges tett pga det.

Det er veldig bra at det blir fulgt opp så nøye. Det skaper litt mer trygghet enn man ellers ville føle.
Lykke til på tul!:)
 
Jeg har hatt to ma oppdaget på tul i uke 9, hvor utviklingen har stoppet opp rundt uke 6-7. Etter abort nr to dro jeg til gyn som lovet tett oppfølging ved neste graviditet.

Så forferdelig å miste to ganger! :(
Går du på noen medisiner som skal hjelpe feks?
Jeg kan ingenting om ma egentlig:oops:
 
Tror du jeg kan spørre om det og? Brukte 3,5 år og et prøverørsforsøk på første. Nå ble jeg gravid i sommer men mistet.

Klart du kan spørre! Får ikke noe verre enn et nei, og hvis du ikke spør blir det garantert nei!

Ganske like historier på oss to da. Håper inderlig de sitter denne gangen. Jeg var 9+4 da jeg mistet i slutten av juli, og det har vært noen tøffe mnd egentlig...
 
Det er veldig bra at det blir fulgt opp så nøye. Det skaper litt mer trygghet enn man ellers ville føle.
Lykke til på tul!:)
Absolutt. Etter jeg hadde et svangerskap uten fosteranlegg, men med perfekt hcg kan jeg ikke stole på annet enn UL.
 
Klart du kan spørre! Får ikke noe verre enn et nei, og hvis du ikke spør blir det garantert nei!

Ganske like historier på oss to da. Håper inderlig de sitter denne gangen. Jeg var 9+4 da jeg mistet i slutten av juli, og det har vært noen tøffe mnd egentlig...
Ja ganske like. Var bare 5+6 jeg når jeg mistet. Men syns det var så sinnsykt dårlig gjort når jeg faktisk endelig klarte det på egenhånd så skulle jeg miste.
 
Så forferdelig å miste to ganger! :(
Går du på noen medisiner som skal hjelpe feks?
Jeg kan ingenting om ma egentlig:oops:

Ja det var ganske fælt. Jeg leste meg litt opp rundt hvilke medisiner som ofte gis til de som har mistet flere ganger og sa til gyn at jeg ønsket å prøve albyl-e som er blodfortynnende og crinone som er progesteron. I følge gyn er det ikke noe forskning som sier at det har bevist effekt, men jeg prøver. Han mente det som kunne ha bedre effekt var at den gravide har det bra og mente at hyppige tul kunne hjelpe meg så derfor får jeg det da:)
 
Ja ganske like. Var bare 5+6 jeg når jeg mistet. Men syns det var så sinnsykt dårlig gjort når jeg faktisk endelig klarte det på egenhånd så skulle jeg miste.

Ja, jeg ble også overveldet av sånne tanker. Ønsket at det aldri hadde skjedd, for var sikker på at det ikke ville skje igjen.

Psykisk sett så bør de jo forstå at det er vanskelig og at en TUL kunne vært godt. Legen min henviste meg uten å nøle, og sa at hun hadde aldri opplevd å få avslag på en henvisning til TUL. Men det er sykehuset som har det endelige svaret.
 
Ja, jeg ble også overveldet av sånne tanker. Ønsket at det aldri hadde skjedd, for var sikker på at det ikke ville skje igjen.

Psykisk sett så bør de jo forstå at det er vanskelig og at en TUL kunne vært godt. Legen min henviste meg uten å nøle, og sa at hun hadde aldri opplevd å få avslag på en henvisning til TUL. Men det er sykehuset som har det endelige svaret.
Ja var sånn jeg tenkte å. Samtidig som
Jeg ble like skuffet hver gang mensen kom igjen fordi jeg hadde et håp.

Ja jeg skal høre med legen når jeg skal dit mandag 29. Så får vi se om han er enig eller ikke:)
 
Greit å vite at legene kan også henvise til gynekolog med offentlig avtale slik at en bare betaler egenandel.
Da kan det hende også det er lettere å få oppfølging.
Jeg ble henvist til det, har ikke tenkt tanken på å få henvisning til sykehuset for TUL.
 
Så spennende med fostertelling!:woot:
Håper du på 1 eller 2?

Jeg fikk resultatet fra første hCG målingen. 9000! I uke 5.:wideyed:
Neste svar får jeg på mandag og da håper jeg på stigning selvfølgelig:oops:
Det sto under tabellen at høye verdier kan indikere tvillinger eller trillinger. Jeg er fornøyd bare det er noe der inne som vokser:)

Ja det blir jo spennende å se [emoji5] jeg håper på en, det holder i massevis for meg. Men jeg tar det jeg får og alt funker vel [emoji23]

Jeg har ingen hcg-målinger så håper bare det er liv laga der inne [emoji813]️
 
Når fikk dere time? Jeg ble henvist i dag, er 4+5. Legen min sa at hun trodde de fleste TUL var rundt uke 12. Det ble ikke spesifisert noe i henvisningen...

Når er det vanlig å komme inn? Jeg hadde sett for meg uke 7-8. Synes det blir lenge å vente til uke 12 [emoji85] samtidig er det jo MYE mer å se i uke 12 da. Men målet med ultralyden var bare å se antall foster og hjertelyd, så ...

Når har dere fått time?
Sniker fra juli. Jeg fikk TUL 8+0 og 12+0 (regnet fra menstermin, 8+3 og 12+3 etter EL) ved Nasjonalt senter for fostermedisin på St.Olavs :)
 
Kan jeg spørre om hva grunnen er til at dere får tul?
Jeg håper å få det også, pga blødning i uke 5.
Og hadde en graviditet i fjor med Downs som i tillegg ikke var levedyktig. Ble abort i uke 13.
Jeg ble henvist grunnet 2 SA tidligere i år og blødninger i dette svangerskapet.
 
Sniker fra juli. Jeg fikk TUL 8+0 og 12+0 (regnet fra menstermin, 8+3 og 12+3 etter EL) ved Nasjonalt senter for fostermedisin på St.Olavs :)

Husker du hvor lenge du ventet fra henvisning Til brev i posten?[emoji5]
Så bra at du fikk god oppfølging!
 
Husker du hvor lenge du ventet fra henvisning Til brev i posten?[emoji5]
Så bra at du fikk god oppfølging!
Legen sendte henvisning 23. oktober og brevet lå i postkassa 30. oktober, så ganske nøyaktig én uke :)
 
Back
Topp