Dere som har bestemt dere for å IKKE vaksinere/vaksinere (samme som april o9)

**Hengetrusa**

Forumet er livet
Måtte dere diskutere dere frem med deres samboer eller var dere i utganspunktet enige?
Har dere blitt anbefalt, men "trosser" anbefalingene? (tenker da på legen deres evt)
Hva gjør dere OM noe skjer med barnet (respirator, værste fall død) vil dere angre på å ikke ha vaksinert da?
Sier ikke dette for å være slem, men det er faktisk viktig å tenke sånn...

Her skal vi vaksinere oss alle sammen selvom vi er usikre på opplegget så er det det rette å gjøre for oss. Jeg vet at om jeg skulle mistet et eller flere av mine i influensaen hadde jeg aldri tilgitt meg selv for å ikke ha prøvd hvertfall.
OG vi har fått det anbefalt av FHI og helsestasjon og da ser jeg ingen grunn til å stå over.
Det vi har sett er jo at friske folk har dødd av influensaen, men INGEN friske har dødd av vaksinen så jeg anser den som tryggere enn influensaen. Og om senskadene blir så ille at man dør av de, ja sa dør vi alle sammen! (jepp, jeg er dramatisk, men det er slik jeg tenker)

Jeg snakker for meg selv her, men kan ikke dere lufte deres tankegang om deres avgjørelse?[:)] Evt hvorfor dere er usikre?

Jeg har vaksinert meg fordi jeg er gravid, sambo har fordi han har en kronisk sykdom.
hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg ikke vaksinert meg..

Usikker om småen skal få den, han er 2 år og ikke i noen risikogruppe...[:-]

Vi hadde bestemt oss for å ta den og ikke gi den til jenta. Da er vi beskyttet og smitter ikke hun (dagmamman er også vaksinert[8D]). Jeg blir veldig urolig av tanken om å sprøyte den driten i hun. Men det må maks uflaks til at begge to dør av bivirkninger så jeg satser på at en av oss blir igjen for å ta seg av hun[:)].

Men så viser det seg at jeg kanskje ikke kan ta den pga allergi. Da ble alt pluselig mye vanskeligere.... men tror at jeg ikke har mer enn "moderate" allergi - og i så tilfelle så tar jeg sprøyten[:D].  Overlever vel magesmerter i noen døgn[8D]

Vi var enige.. 

Vi skal vaksinere.Meg og sunniva på mandag og sambo da det er klart for vaksineringer av de i ikke risikogruppen.Vi var begge i tvil i begynnelsen men nå er vi ikke i tvil en gang.Legene våre, barnelegen, helsestasjonen, alle anbefaler det.Jeg tør ikke ta sjansen på at det er mine som skal tåle denne influensaen, det blir en for stor risiko å ta. Ingen har dødd av vaksinen, mange har dødd av influensaen.Og jeg er veldig glad for at så og si hele familien på begge sider har bestemt seg for å ta vaksinen.

ORIGINAL: Tjukkaaa

Vi hadde bestemt oss for å ta den og ikke gi den til jenta. Da er vi beskyttet og smitter ikke hun (dagmamman er også vaksinert[8D]). Jeg blir veldig urolig av tanken om å sprøyte den driten i hun. Men det må maks uflaks til at begge to dør av bivirkninger så jeg satser på at en av oss blir igjen for å ta seg av hun[:)].

Men så viser det seg at jeg kanskje ikke kan ta den pga allergi. Da ble alt pluselig mye vanskeligere.... men tror at jeg ikke har mer enn "moderate" allergi - og i så tilfelle så tar jeg sprøyten[:D].  Overlever vel magesmerter i noen døgn[8D]

Hun kan jo få den allikevel da...

Vi er enige, og det er ikke dø som langtidsbivrikning jeg er mest bekymret for. Tror ikke man kommer til å dø av å få vaksinen.

ORIGINAL: **Turbotrusa**

Ja..... hun KAN.... men jeg er så utrolig usikker. Hun ville da bare være 50% beskyttet. Hva betyr det å være 50% beskyttet? Jeg ser det som at hun da ikke er beskyttet i det hele tatt...[8|]

La oss si at 10% av norge kan få alvorlige lidelser av influensan: 10% sjangse på å bli mye syk og 50% av 10% blir 5%.... så da har hun fortsatt 5% odds for å bli syk...

Skjønneru hvor jeg vil med dette? Jeg er enskeptiker men jeg er ikke sånn radikalist som mange her inne [8D]
Det er jo bare å ta valg og leve så med det valget - er akkurat der jeg stusser.... kommer jeg til å kunne leve med valget mitt? Uansett hva jeg velger?[8|]

ORIGINAL: *Schmoopy*

Vi er enige, og det er ikke dø som langtidsbivrikning jeg er mest bekymret for. Tror ikke man kommer til å dø av å få vaksinen.

Ikke jeg heller. Det var satt på spissen[:)]

Ja..... hun KAN.... men jeg er så utrolig usikker. Hun ville da bare være 50% beskyttet. Hva betyr det å være 50% beskyttet? Jeg ser det som at hun da ikke er beskyttet i det hele tatt...[8|]

La oss si at 10% av norge kan få alvorlige lidelser av influensan: 10% sjangse på å bli mye syk og 50% av 10% blir 5%.... så da har hun fortsatt 5% odds for å bli syk...

Skjønneru hvor jeg vil med dette? Jeg er enskeptiker men jeg er ikke sånn radikalist som mange her inne [8D]
Det er jo bare å ta valg og leve så med det valget - er akkurat der jeg stusser.... kommer jeg til å kunne leve med valget mitt? Uansett hva jeg velger?[8|]

jeg sjønner veldig godt hva du mener, men det er litt naivt å ha en "det skjer ikke meg" holdning, om du skjønner hva jeg mener:)

de 5 % kan like godt være datteren sin som sønnen min.. det er det som gjør valget så vanskelig!
ved å ta en vaksine "påfører" man seg MULIGENS noe frivillig.

tenk slik på det: hvis det er 1 % sjanse for å få en alvorlig bivirkning av vaksinen og 1 % sjanse for å dø av sykdommen, hva velger du da?
jeg velger i allefall å leve! det er tross alt veldig liten sjanse for alvorlig bivirkning av vaksinen og dødsfall som følge av svineflu.

Måtte dere diskutere dere frem med deres samboer eller var dere i utganspunktet enige?
Har dere blitt anbefalt, men "trosser" anbefalingene? (tenker da på legen deres evt)
Hva gjør dere OM noe skjer med barnet (respirator, værste fall død) vil dere angre på å ikke ha vaksinert da?
Sier ikke dette for å være slem, men det er faktisk viktig å tenke sånn...

Her skal vi vaksinere oss alle sammen selvom vi er usikre på opplegget så er det det rette å gjøre for oss. Jeg vet at om jeg skulle mistet et eller flere av mine i influensaen hadde jeg aldri tilgitt meg selv for å ikke ha prøvd hvertfall.
OG vi har fått det anbefalt av FHI og helsestasjon og da ser jeg ingen grunn til å stå over.
Det vi har sett er jo at friske folk har dødd av influensaen, men INGEN friske har dødd av vaksinen så jeg anser den som tryggere enn influensaen. Og om senskadene blir så ille at man dør av de, ja sa dør vi alle sammen! (jepp, jeg er dramatisk, men det er slik jeg tenker)

Jeg snakker for meg selv her, men kan ikke dere lufte deres tankegang om deres avgjørelse?[:)] Evt hvorfor dere er usikre?

Pkt.1 Vaksina er ikke nok testa PÅ GRAVIDE. Hadde jeg ikke vært gravid, hadde det ikke vært så vanskelig. Dvs da kunne jeg nok ha vurdert den. Ingen har dødd av vaksina? Nei vi har jo nettopp begynt å vaksinere... [;)] I Sverige er det dødsfall, men vet ikke av HVA enda.

Pkt.2 Om noe skjer med barnet, og vi ikke hadde vaksinert oss? Snu på det da; hva OM jeg vaksinerer meg, og barnet blir sykt?

Pkt.3 Spurte legen min, som selv er gravid. Hun virket nølende selv... Men "kom nok til å ta den" pga jobben - utsatt for smitte.

Pkt.4 Vaksina blir ikke gitt til gravide i andre land. USA, Tyskland, Danmark og nå sist Sveits. Er det liksom bare Norge som vet aller best her?

Pkt.5 Kommunelegen sa at vaksina også går til bebissen i magen, og dermed får også bebissen i seg vaksina. Jeg håpte jo at det kun var antistoffene den fikk i seg.

Nå er vi i den situasjon at jeg/vi MULIGENS allerede har fått nøff nøff, så da blir jo vaksina uaktuell uansett.

Kommer ikke til å ta og vi er enige. Er mer redd for ettervirkninger av vaksina enn å få sykdom. Vaksinert eller ikke, har aldri garanti for noe ting. Trur at alt som skjer har en grunn, moder jord har sine måter å "kvitte" seg med overbefolkning på.. har erfart selv hvor utrolig kroppen vår er, og den har en god evne til å rydde opp i virus og det som er bare den får en sjans.

ORIGINAL: catgun

jeg sjønner veldig godt hva du mener, men det er litt naivt å ha en "det skjer ikke meg" holdning, om du skjønner hva jeg mener:)

de 5 % kan like godt være datteren sin som sønnen min.. det er det som gjør valget så vanskelig!
ved å ta en vaksine "påfører" man seg MULIGENS noe frivillig.

tenk slik på det: hvis det er 1 % sjanse for å få en alvorlig bivirkning av vaksinen og 1 % sjanse for å dø av sykdommen, hva velger du da?
jeg velger i allefall å leve! det er tross alt veldig liten sjanse for alvorlig bivirkning av vaksinen og dødsfall som følge av svineflu.

Ja jeg tenker absolutt ikke sånn "skjer ikke meg!", er bare vanskelig å ta det valget. Ja hvis det var 1% sjangse for begge deler så hadde jeg ihvertfall ikke klart å bestemme meg!

Som du sier, sjangsen for begge delene er så liten.... så hvordan beskytter man seg best? Ved å unngå stoffer som kan føre til alvorlig bivirkning - elle ved å unngå sykdommen med vaksine?!

Jeg blir bare ikke klokere i hodet av hele den greien[&o] Heldigvis er de tom nå så jeghar fortsatt tid å bestemme meg hihi. Er tross alt ikke klart for vaksine til "mannen i gaten" ennå[8D]

Jeg må bare spørre. Hvilke alvorlige bivirkninger kan vaksina gi???
Vaksina blir gitt i andre land, det er NOEN land som velger og ikke gi til gravide og barn pga av lite utprøving på disse gruppene. Er dere i mot generell medisinering også?? De fleste medisiner har usikkerhetsfaktorer og bivirkninger de også... Ingenting er 100% sikkert[:)]

ORIGINAL: Chelsea.

Jeg må bare spørre. Hvilke alvorlige bivirkninger kan vaksina gi???
Vaksina blir gitt i andre land, det er NOEN land som velger og ikke gi til gravide og barn pga av lite utprøving på disse gruppene. Er dere i mot generell medisinering også?? De fleste medisiner har usikkerhetsfaktorer og bivirkninger de også... Ingenting er 100% sikkert[:)]

Nei ingenting er 100% sikkert. Og bivirkninger VET DE JO IKKE NOE OM - og det har de også gått ut med, fordi den ikke har blitt testa på gravide. [8|][8|][8|] Det har til og med FHI sagt, så hvorfor henger du deg slik opp i oss som er usikre på vaksina????!!!

"Hvilke bivirkninger kan vaksina gi?" [8|][8|] Nei hvordan pokker skal de kunne vite det, så lenge det ikke er testa på gravide?????!!!!! Det ER en logisk tankegang, kjære deg! Himmel og hav...

hehe..må ikke la deg hisse opp pga at at folk har andre meninger enn deg! kjære deg[;)] 
I sverige har de gitt 1, 4 mill doser Pandemrix, ingen ALVORLIGE bivirkninger.
Når det gjelder dette med Sveits, så gir de en annen type vaksine til sine gravide, Focetria. I følge de europeiske legemiddelmyndighetene (EMEA) og FHI er dokumentasjonen på effekt og sikkerhet er like god for Focetria og pandemrix, de inneholder de samme stoffene.

Nei men her ble jo tråden litt kuppa, da...  Var IKKE dette tråden handlet om. De diskusjonene har vi i andre tråder...

du spurte jo om bivirkningene...!
...men, hadde kanskje ikke noen motargumenter..
Tror vi blir enige om å være uenige[:)] vi holder oss sikkert friske begge to[:)]

Njah nå har jeg jo en liten hjemme som mest sannsynlig har nøff nøff, jeg selv hoster, så det er kanskje lite som skal tilsi at han har nøff nøff og jeg vanlig forkjølelse. Men nå har jeg et VELDIG godt immunforsvar til vanlig også, så....

Det kommer ALLTID til å være uenighet om dette. Også når dette roer seg en gang, vil det nok være uenighet om vaksina i etterkant. Slik er det bare.

høres ut som at du ønsker vi skal få bivirkninger! modent!
Men siden du har et ekstremt godt immunforsvar, så slipper du å ta den da! Hoste alene er nok ingen indikasjon på svineinfluensa nei[:)]

Back
Topp