Dere som har begynt med middag;

Lille Lise✖️

Forelsket i forumet
Aprillykke 2017
Novemberlykke 2018
Gir dere middagsglass fra butikken eller lager dere selv? Evt hva er lurt å begynne med?
Og hvordan er matrutinene deres?:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg synes det er litt vanskelig jeg. Men har begynt å gi han smaksprøver. Han har smakt søtpotetmos og gulrotmos. I går
Blandet jeg de sammen! Han elsker det:) tenker å prøve med potetmos i dag. Gir rene smaker først og blander etter en par dager. Lager en god porsjon, og fryser ned i terninger (sånn fryseterningboks). Jeg liker å lage det selv fra bunnen av,de mosene er veldig greie å lage + da vet jeg 100% hva han får i seg:) ikke prøvd fisk el kjøtt enda.. Vet ikke helt når de begynner med det? Har du begynt med
Noe?
 
Jeg begynte Forresten med Søtpotet i to-tre dager, så gulrot, så blandet jeg:) jeg synes dette er vanskelig jeg. Hva gir man, hvor mye gir man. Kjøpte meg Margit vea sin bok "mat for barn" i går:) se om den gir noen tips &råd:)
 
har ikke gitt middag enda her, synes også det er litt vanskelig! :p hva, hvor mye osv :p har bare fått pupp og grøt hittil, men må introdusere middag og frukt nå. Er bare 1 mnd til jobb igjen :( og han tar ikke flaske heller :p
 
Ja, da ville jeg begynt med smaksprøver snart:) vanlig potet var han ikke like begeistret for gitt:p prøvde i dag, lagde et par grimaser:p men prøver igjen imorra:)

Mine tanker er at potet, søtpotet, gulrot, blomkål (og sikkert mye mer:p) er fine å begynne med:) rene smaker, små porsjoner. Når de har smakt og vist at de ikke reagerer på noe kan man blande smaker og øke inntaket. Og etterhvert tilsette fisk og kjøtt! Hehe, jeg har egentlig ikke peiling altså:p men lest litt i det siste. Fikk du den boken om fast føde fra helsesøster, mener det står litt i den?! Skal sjekke det utb


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det finnes vel og sånne 4-mnd og 6-mnd glass på butikken som man kan bruke?:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har fått den boken med HS ja, burde kanskje lete den fram å lese litt :) prøvde å gi han gulrot her en dag, da brekte han seg å spydde opp alt han hadde i magen :p
Ellers har jeg et håp om at jeg kommer til å lage babymaten selv, har vertfall kjøpt inn Avent sin damp og mixe maskin. Så det står ikke på utstyret! :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her har han kun fått smake søtpotet, men skal igang med flere smaker nå:)
Ellers får han litt grøt, sviskemos/saft og aprikosmos.
 
Har fått den boken med HS ja, burde kanskje lete den fram å lese litt :) prøvde å gi han gulrot her en dag, da brekte han seg å spydde opp alt han hadde i magen :p
Ellers har jeg et håp om at jeg kommer til å lage babymaten selv, har vertfall kjøpt inn Avent sin damp og mixe maskin. Så det står ikke på utstyret! :p

Huff, stakkar! Det gjorde mini her etter jeg økte dosen med grøt! Spydde 3 ganger!:0 fælt!
Men hva med å blande det med morsmelk?! Kanskje det fungerer?:) har og som mål å lage hjemmelaget:)

Sent from my iPhone using BV Forum[/quote]



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vesla her har fått smaks porsjoner siden hun var 4 mnd. Nå er hun 7 mnd og får 4 måltider + 1 flaske i døgnet.
Frokost og lunsj: brødmat med banan, prim, leverpostei er det hun liker best hun, hun får også litt frukt eller grønt til banan og avokado med litt appelsinjus i er nok favoritten, men hun får allslags frukt og grønnt.
Middag får hun ca. Kl 15 da er fiske produkter det beste hun vet. I dag fikk hun fiskekake med potet, brokkoli og gulrot og det var vist kjempegodt :D
Til kvelds får hun grøt. Bruker og kjøpe ferdig i butikken og blande i litt frukt selv. Hun elsker havregrøt med raspet epleog kanel. Da får hun også svisker for hun blir veldig hard i magen av grøt.
Hun får flaske til alle mmåltiderutenom middagen, da er det kun vann :) hun får en flaske tidlig på morgenen typ i 5 tiden så er det frokost imellom 8-9 så er det ca. 3 timer mellom hvert måltid :) gleder meg til vi begynner med biter så hun kan spise litt mer selv :)
 
Vesla her har fått smaks porsjoner siden hun var 4 mnd. Nå er hun 7 mnd og får 4 måltider + 1 flaske i døgnet.
Frokost og lunsj: brødmat med banan, prim, leverpostei er det hun liker best hun, hun får også litt frukt eller grønt til banan og avokado med litt appelsinjus i er nok favoritten, men hun får allslags frukt og grønnt.
Middag får hun ca. Kl 15 da er fiske produkter det beste hun vet. I dag fikk hun fiskekake med potet, brokkoli og gulrot og det var vist kjempegodt :D
Til kvelds får hun grøt. Bruker og kjøpe ferdig i butikken og blande i litt frukt selv. Hun elsker havregrøt med raspet epleog kanel. Da får hun også svisker for hun blir veldig hard i magen av grøt.
Hun får flaske til alle mmåltiderutenom middagen, da er det kun vann :) hun får en flaske tidlig på morgenen typ i 5 tiden så er det frokost imellom 8-9 så er det ca. 3 timer mellom hvert måltid :) gleder meg til vi begynner med biter så hun kan spise litt mer selv :)


Spedbarn bør ikke spise kanel det kan være leverskadelig selv i små mengder til barn

Så mye (lite) kanel kan vi spise
Dette er dosene Mattilsynet og Vitenskapskomiteen for mattrygghet anbefaler som det daglige maksimale inntaket av kanel.

Spiser du mer enn dette, får du i deg for mye kumarin,
som kan gi leverskade.

  • 1-åringer: 0,2 gram
  • 2-åringer: 0,3 gram
  • 4-åringer: 0,4 gram kanel. Maks 0,6 dl kanelte.
  • 9-åringer: 0,7 gram kanel. Maks 1 dl kanelte.
  • 13-åringer: 1,2 gram kanel. Maks 1,5 dl kanelte.
  • Voksne: 1,4 gram kanel. Maks 1,9 dl kanelte.
En teskje kanel veier 2,7 gram.


http://www.nrk.no/livsstil/vaer-varsom-med-kanel-pa-groten-1.7334224
 
Vi prøver å innføre middag. Har fått smakt på ørret og grønnsaker ( semper glass) først en isterning hver dag i en uke, så to isterninger noen dager og nå er vi oppe i 3;) ellers så får hun fruktmos +mme til frokost, grøt + vann til lunch og grøt + vann til kvelds. I 06-07 tiden får hun mme. Men noe jeg lurer på: må man ha tilvenning på hver en middagsrett?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her har lillegutt fått middagsglass i et par mnd. Begynte med potet og gulrot, så gikk vi over til 6 mnd. middagene. Han har smakt på stort sett alle middagen og liker rett og slett alt! Har også begynt å fylle fryseren med hjemmelaget mat :) Er så glad for at jeg har en baby som liker alt :D
 
Spedbarn bør ikke spise kanel det kan være leverskadelig selv i små mengder til barn

Så mye (lite) kanel kan vi spise
Dette er dosene Mattilsynet og Vitenskapskomiteen for mattrygghet anbefaler som det daglige maksimale inntaket av kanel.

Spiser du mer enn dette, får du i deg for mye kumarin,
som kan gi leverskade.

  • 1-åringer: 0,2 gram
  • 2-åringer: 0,3 gram
  • 4-åringer: 0,4 gram kanel. Maks 0,6 dl kanelte.
  • 9-åringer: 0,7 gram kanel. Maks 1 dl kanelte.
  • 13-åringer: 1,2 gram kanel. Maks 1,5 dl kanelte.
  • Voksne: 1,4 gram kanel. Maks 1,9 dl kanelte.
En teskje kanel veier 2,7 gram.


http://www.nrk.no/livsstil/vaer-varsom-med-kanel-pa-groten-1.7334224


Takk for info.
Har kjøpt kokebok for små barn som heter "mat for barn" av Margit Vea og Lise Galaasen. Flera av oppskriftene i boken inneholder kanel, men det skal jeg kutte ut fra nå av:)
 
Her har lillegutt fått middagsglass i et par mnd. Begynte med potet og gulrot, så gikk vi over til 6 mnd. middagene. Han har smakt på stort sett alle middagen og liker rett og slett alt! Har også begynt å fylle fryseren med hjemmelaget mat :) Er så glad for at jeg har en baby som liker alt :D
Sånn er min også. Liker alt! :)
 
Back
Topp