Dere som har barn under 2 år

PrøverPåTredjemann

♡2014♡2023♡2025♡
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hvordan klarer dere hverdagen, sånn "fysisk" sett? Det har gått egentlig helt fint frem til nå, da jeg begynner å kjenne at den lille er tungt å bæres. Han er 17 mnd og går ganske mye, men ikke nok til at han klarer f.eks. å gå hele veien ut til bilen eller gå opp mange trapper. Så er det også en del bæring hjemme når han skal stelles, trøstes, osv.
Jeg har aldri hatt bekkenløsning før, men nå får jeg syktvondt i høyre side av bekken de dagene jeg bærer ham "altfor mye". Og jeg er bare halvveis!

Lurer på hvordan dere andre løser hverdagen? :)

Hvordan klarer dere hverdagen, sånn "fysisk" sett? Det har gått egentlig helt fint frem til nå, da jeg begynner å kjenne at den lille er tungt å bæres. Han er 17 mnd og går ganske mye, men ikke nok til at han klarer f.eks. å gå hele veien ut til bilen eller gå opp mange trapper. Så er det også en del bæring hjemme når han skal stelles, trøstes, osv.
Jeg har aldri hatt bekkenløsning før, men nå får jeg syktvondt i høyre side av bekken de dagene jeg bærer ham "altfor mye". Og jeg er bare halvveis!

Min er riktignok 2 år og noen måneder. Men løfter han bare når det er absolutt behov. Setter meg ned på huk og trøster f.eks. Han blir pent nødt å gå selv rett og slett. Får bare ta lenger tid.

Ble gravid med nr to da første var fem-seks mnd, så mannen var i permisjon fra jeg var ca. fire mnd gravid med nr tø, til eldste var ca. 13 mnd. Så da var det én mnd hvor han var på jobb i turnus og jeg var hjemme frem til fødsel. Hadde bekkenløsning, men var også 100% sykemeldt, så dermed fikk jeg bruke det jeg hadde av krefter på ungene mens jeg var alene med dem. Eldste gikk i barnehage den mnd., så var snakk om kveldsvaktene til mannen og helgevaktene (dag, natt, kveld).

Nå er mellomste 2,5 år og eldste blir 4 år om to mnd. Har hatt bekkenløsning siden uke 11 i svangerskapet. Jeg bærer 2-åringen når han trenger det som mest, og litt ekstra utenom, fordi han reguleres så godt av kroppskontakt. Men jeg kan også si til han at jeg får vondt og at han må gå selv i noen settinger. Jeg har ingenting jeg skal rekke i livet (dvs. det er slik jeg liker å tenke), så levering/henting i bhg og lignende tar den tiden det tar. Har tidsvis gått med krykker. Da forstår han hvert fall at han ikke kan bæres. Han kan finne på å furte og stå stille en stund, men da må alle pedagogiske triksene jeg kan komme på, komme frem for å overtale ham. Nå for tiden planlegger jeg noe med andre venner med barn alle helger jeg vet jeg blir alene med ungene på dagtid på grunn av dagvakt/nattevakt for mannen. Dermed er jeg stort sett bare alene med dem i helger fra de står opp 06.30 frem til 10.00 når vi treffer andre, og hverdager frem til levering i bhg.

Det er ofte tungt å være gravid med andre små barn å ta seg av.

Planen for etter fødsel er at mannen skal ta ferie/permisjon/legge om eller bytte helgevaktene sine bort, slik at han ikke jobber helgevakter de første to mnd etter fødsel. Sist gang føltes det ut som alt innvendig skulle falle ut mellom beina på meg de første ukene etter fødsel, da jeg bar på en unge hele tiden og hadde en annen i vogna. Så skal jeg være helt konsekvent og tydelig med de rundt meg første mnd etter det på at jeg trenger hjelp (altså voksne med barn som bidrar med underholdning av barna).

Når tid er det du må løfte? Er det hjemme i overganger fra sove til badet/stua? Eller er det på vei til butikken/barnehagen osv. For sistnevnte kan kanskje løses med en vogn, og litt tid? Og første kan kanskje løses med å gjøre forflytningen til en lek, tull og tøys, eller at noen andre løfter? Er du ellers alene ville jeg spurt venner/familie om hjelp når mulig.

Back
Topp