hvor langsynte er de? Var hos øyelege osv idag, fikk beskjed om at hun var +5,5 på ene øyet og +6 på andre, og at hun "nesten ikke ser". Er det en overdrivelse, eller er det sånn at det er så mye at hun faktisk nesten ikke ser? For hun perler med bittesmå perler og leser og skriver små bokstaver...? Hm.. Hun er 4,5 år...
Hva har dere fått beskjed om ang utsiktene for synet? Regner de nmed at det kjan bli bedre etterhvert? Verre? Eller på stedet hvil? Kan de bli helt bra liksom?
Og hvilke briller har de? Bruker de dem hele tiden? Og går det greit liksom? Tenker da på i lek i barnehage osv...!
Fikk fryktelig dårlig info hos øyelegen, hun hadde så dårlig tid også og var en smuuule krass, så håper det er en annen der når vi skal tilbake over jul!:)
Svarer deg ikke fordi jeg har barn med dårlig syn, men mitt dårlige syn ble oppdaget da jeg var 3 år da jeg holdt på å bli blind på det ene øyet.
Jeg var hos øyelege første gang som 3 åring. Da hadde jeg +11 på begge øyne. Vet jo ikke hvordan det var å se da, men har blitt fortalt at jeg både tegnet, pærlet en hel masse og liknende.
Jeg hadde heller ikke samsyn og skjeve hornhinner. Synet mitt holdt på å bli borte på ene øyet, så jeg gikk med lapp over det friske øyet en stund for å trene opp det svake. Begge fungerer forsåvidt den dag idag.
Jeg brukte briller hele tiden, og dette har aldri vært noe problem. Gikk over til linser da jeg begynte på ungdomsskolen.
Synet mitt har blitt mye bedre, og jeg er nå nede på + 8.75 på det ene øyet og +8.50 på det andre, og jeg ser så absolutt selv om jeg ikke har på meg briller eller linser. Selvfølgelig ser jeg ikke bra, men datteren din SER selv om hun har dårlig syn. Hos meg er synet skurrete, men jeg klarer fint å finne frem klær, finne linsene mine, skjære meg brødskiver og lage meg mat osv uten briller eller linser. Det er bare hva man er vant med.
For å lese, skrive, kjøre bil osv trenger jeg selvfølgelig briller eller linser, og jeg trenger jo dette ganske kjapt etter at jeg står opp helst. Det som er når man har dårlig syn er at man bruker mye konsentrasjon og fokuserer mye for å se bedre, noe som igjen resulterer i hodepine.
Håper jeg fikk svart på det du lurte på, utifra hvordan jeg opplever det å ha dårlig syn.