Dere som har barn som er veldig langsynte...

Vi kjøpte briller hos specsavers, så ho har to par og fikk velge helt selv. Med litt veiledning selvfølgelig. For er jo ho som skal bruke de, og i hennes ansikt de skal sitte. Hadde vi sagt at de og de brillene må du ha, og ho ikke var enig, hadde vi hatt en brillekamp hver morgen. Også kjøpte vi clipon solbriller til ho. Mye billigere enn å kjøpe solbrille med styrke, også hender det ho tar ett par store solbriller å trer utenpå brillene sine bare.

T har omtrent samme +'er som din.. Han skjeler i tillegg..Har brukt lapp for å prøve å rette opp dette og det har vært en liten bedring.
Han bruker briller hele tiden - unntatt når de leker ute når det snør og regner... for som jeg måtte forklare til øyelegen vår (som også er ganske *******) så er det ikke vindusviskere på dem....
Vi har slitt siden starten (november i fjor) med brillene og T.. før det endelig løsna for en mnd siden... Da ga vi opp Specsavers, og gikk et sted der de selger dyre briller.... Fant noen som passet perfekt og som tåler en støyt... De sitter kjempegodt, T er veldig fornøyd og ikke minst - de kler han bedre... ;)
Barnebriller fra Adidas.. de kan anbefales... de har 3års garanti - som de går i stykker får du nye.. T klarte å tråkke på sine i helga, så vi får nye i morgen :)

åånei, nå så jeg det med adidas litt for sent! har bestilt på specsavers idag! men da vet jeg det til neste gang da:) tuusen takk! ja, hvordan ser han uten brillene i regn og snø? går det ok?

guttenmin hadde samme styrke som din, etter 6mns blei det verre opp til 7 og det er det enda 1,5 år etter han starta, vi fikkbeskjed omat det ikke ville bli bedre det ville heller bli verre, han bruker vanlige briller hele dagen og han har aldri tatt de av for han så bedre med en gang, men han er nesten ikke blind fordet det sa de her at tar han av brillene da ser han pga barn har det sån at de kan fokusere veldig somvi voksne ikke har men de blir da veldig fort slitne i øynene sine, men han min tar noen ganger av brillene på kvelden og sitter og ser på tv før han skal legge seg og han sier han syns det er deilig og ha delitt av. det er 2 brillen han har nå de andre blei ødelagt i bhg og disse har også vært bøyd og riper på pga bhg men de tåler mye da =) og man får dekkt briller av nav

Har ei jente på 2,5 år som bruker briller, +4 på ene øyet, +5 på andre. Skal til øyelegen igjen til uka da ortoptisten ikke tror brillene er sterke nok. Så blir nok sterkere briller.
Hun bruker også lapp 2 timer daglig siden hun skjeler.
Øyelegen sa til oss at antageligvis så ser hun ganske godt fordi hun kompenserer så bra, derfor skjelingen (ettersom jeg forstod...)
MEN hun har hatt mange kuler i panna, knall og fall! Hun er en snublefot, og det er nok fordi hun ikke har sett så bra. Ikke noe problem å begynne med briller, hun vil helst ha de på når hun sover. Så hun merker nok selv at det er en ny verden med briller ja...
Vi fikk beskjed om at hun antagelig må bruke briller til tenårene, da vokser øyeeplet mye og synet forandrer seg. Kanskje for resten av livet, pappan har samme historie, han laseropererte seg her for noen få år siden.

Lykke til med briller, håper alt går bra!
og NB, husk å kjøpe reservebriller med en gang, de VIL bli ødelagt, og da er det kjipt å ikke ha briller på en ukes tid ;)

LilleLavendel skrev:
og vet dere om 2 er en høy verdi på skjeve hornhinner?

Dette fann eg om skeive hornhinner (astigmatisme) då eg leita litt (eller ganske grundig egentlig). Henta frå eit anna forum:

"ca 8-9% av befolkningen har ikke astigmatisme i det hele tatt
ca 40% har -0,25 eller -0,50 i astigmatisme
og ca 8-9% har -0,75 eller -1,0 i astigmatisme
(resten av tabellen husker jeg ikke, og ikke fant jeg den når jeg så gjennom permen min akkurat nå heller.)

Jeg vil si at -0,25/-0,50 er lite, og vanligvis ubetydelig, men blir omtrent alltid tatt med om man korrigerer langsynthet/ nærsynthet samtidig.

Ved -0,75 til -1,25 så synes jeg det er moderat, og behovet for briller for astigmatisme alene er tilstede hos noen. Da har man kanskje litt problem med å fokusere ved lesing/ pc/ tv ol, særlig om man er sliten (får lettere hodepine også), men en har oftest ikke behov for å bruke brillene konstant.

Ved over -1,5 i astigmatisme så er problemet større, og flere bruker briller fast. Jeg synes over -1,5 er en del astigmatisme, og over -2,0 er mye og over -3,0/-4,0 er veldig mye.

Behovet for briller når man har astigmatisme varierer veldig med graden av nærsynthet/ langsynthet og hvilken akseretning den ligger i. Nærsynte merker det ofte best, mens de som er langsynte klarer seg oftere uten korreksjon.

Behovet for korreksjon (selv om selve styrken er uendret) øker med alderen, (pga linsen inne i øyet blir mindre og mindre fleksibel) og etter hvor mye synskrevende arbeid en gjør"

Guten vår er slik:
Høgre auge: Sph: 6,75, cyl: -0,5, axis: 20*
Venstre auge: Sph: 7,5, cyl: -1,75, axis: 180*

Anar ikkje kva dette med akse betyr, trur eg må lese litt. Det merkelege her er jo at guten berre brukar det venstre auget til vanleg. Tenker det var "dumt gjort" av hjernen hans å velge å bruke det auget som ser dårlegast. Får kanskje prøve å snakke hjernen til fornuft...

Her står det litt om dei ulike:
The Sphere

The sphere (Sph) specifies the strength of lens required to correct your focus - a plus sphere to correct long-sightedness (hyperopic - difficulty focusing on close objects) and a minus to correct short sightedness (myopia - difficulty focusing on distant objects.)

The sphere is measured in Dioptre’s.  Your prescription may have the word Plano or Pl or an infinity sign, this means that you are neither long nor short sighted but zero power for the Sphere.  You may however have an astigmatism – a CYL and AXIS on your prescription. Most values range from 0.00 to +/- 20.00 and go up in steps of 0.25.

The Cylinder

The CYL and AXIS compensate for an astigmatism. So what's an astigmatism? An astigmatism is where the eye is shaped slightly like a rugby ball or referred to as ‘toric’, not a perfect sphere like a football. This just means the eye has difficulty focusing at certain angles.

This box maybe empty or have a plus or a minus value in it. The measurement is the Dioptre. Most values range from +/- 0.25 to +/- 4.00 and will go up in steps of 0.25.

The Axis
The AXIS is only present if there is a value in the CYL box, the AXIS tells us where the astigmatism is on your eye. The measurement is in Degrees. The values range between 0 and 180 and may go up in steps of ½, 1, 5 or 10 degrees, we only show the AXIS to a whole number but if you have a ½ degree on your prescription you can list this in the additional information box when ordering.

ranveig: ah, tusen takk! var noe a la det der jeg googlet rompa av meg for å finne igår! så bra!!!:) du er en knupp.
testomania: oi, ja, det er omtrent sånn lille her har da? +6 ca og 2 på hornhinnene, skjønte det sånn her som at 2 er ganske mye da...:/ men forstår ikke helt alt hun klarer å gjøre da. hun perler jo jenter og gutter med øyne og neser og munner helt PERFEKT, på riktig sted hver gang, tre perlekjeder med bittesmå hull, hun tegner heløt utrolig bra, og hun er vel den som alltid løper først på turene i skogen med barnehagen. hun er veldig "motorisk" av seg, og det eneste jeg kan se at skulle kunne være symptomer på dette, er det at hun kan bli grinete og sliten. så spiser hun fryktelig dårlig da, men har dermed tolket slitenheten som blodtrykksfall...synes det er så rart at hun kan gjøre alt dette og samtidig ha såå dårlig syn? men må jo bare stole på det da,- det er vel ikke sånn at de måler forskjellig overalt eller?

LilleLavendel skrev:
hvor langsynte er de? Var hos øyelege osv idag, fikk beskjed om at hun var +5,5 på ene øyet og +6 på andre, og at hun "nesten ikke ser". Er det en overdrivelse, eller er det sånn at det er så mye at hun faktisk nesten ikke ser? For hun perler med bittesmå perler og leser og skriver små bokstaver...? Hm.. Hun er 4,5 år...
Hva har dere fått beskjed om ang utsiktene for synet? Regner de nmed at det kjan bli bedre etterhvert? Verre? Eller på stedet hvil? Kan de bli helt bra liksom?
Og hvilke briller har de? Bruker de dem hele tiden? Og går det greit liksom? Tenker da på i lek i barnehage osv...!
Fikk fryktelig dårlig info hos øyelegen, hun hadde så dårlig tid også og var en smuuule krass, så håper det er en annen der når vi skal tilbake over jul!:)

Svarer deg ikke fordi jeg har barn med dårlig syn, men mitt dårlige syn ble oppdaget da jeg var 3 år da jeg holdt på å bli blind på det ene øyet.

Jeg var hos øyelege første gang som 3 åring. Da hadde jeg +11 på begge øyne. Vet jo ikke hvordan det var å se da, men har blitt fortalt at jeg både tegnet, pærlet en hel masse og liknende. 

Jeg hadde heller ikke samsyn og skjeve hornhinner. Synet mitt holdt på å bli borte på ene øyet, så jeg gikk med lapp over det friske øyet en stund for å trene opp det svake. Begge fungerer forsåvidt den dag idag.

Jeg brukte briller hele tiden, og dette har aldri vært noe problem. Gikk over til linser da jeg begynte på ungdomsskolen.

Synet mitt har blitt mye bedre, og jeg er nå nede på + 8.75 på det ene øyet og +8.50 på det andre, og jeg ser så absolutt selv om jeg ikke har på meg briller eller linser. Selvfølgelig ser jeg ikke bra, men datteren din SER selv om hun har dårlig syn. Hos meg er synet skurrete, men jeg klarer fint å finne frem klær, finne linsene mine, skjære meg brødskiver og lage meg mat osv uten briller eller linser. Det er bare hva man er vant med.

For å lese, skrive, kjøre bil osv trenger jeg selvfølgelig briller eller linser, og jeg trenger jo dette ganske kjapt etter at jeg står opp helst. Det som er når man har dårlig syn er at man bruker mye konsentrasjon og fokuserer mye for å se bedre, noe som igjen resulterer i hodepine.

Håper jeg fikk svart på det du lurte på, utifra hvordan jeg opplever det å ha dårlig syn.

oi, så plutselig mange svar som jeg ikke så istad! skal lese bedre gjennom dem imorgen! som jeg elsker babyverden nå! så mange gode folk som gidder å svare!
innrømmelse nr 1: jeg begynte å grine når jeg skjønte at det sto så dårlig til med synet hennes, jeg. og da er det jammen meg bra å ha sånne som dere som kommer med masse god info til en forvirret og litt trist mamma i nød!:)

<3<3<3<3<3
;)

LilleLavendel skrev:
oi, så plutselig mange svar som jeg ikke så istad! skal lese bedre gjennom dem imorgen! som jeg elsker babyverden nå! så mange gode folk som gidder å svare!
innrømmelse nr 1: jeg begynte å grine når jeg skjønte at det sto så dårlig til med synet hennes, jeg. og da er det jammen meg bra å ha sånne som dere som kommer med masse god info til en forvirret og litt trist mamma i nød!:)

<3<3<3<3<3
;)

Det gjorde eg og. Klarte å beherske meg til vi var ute frå augelegen sitt kontor, men det var alt. Skikkeleg festlig at augelegen har kontor midt inne på handlesenteret... Det første vi gjorde då vi kom ut derfrå var å gå rett til leikebutikken og kjøpe den store Duplolåven som guten hadde ønska seg så lenge (duplo først, bestille briller etterpå, må jo ta det i riktig rekkefølge). Ikkje at det hjelpte noko på den dårlige samvittigheten for ikkje å ha oppdaga synsfeilen før, men det var no godt å sjå kor glad han blei...

Usynlig skrev:

LilleLavendel skrev:
hvor langsynte er de? Var hos øyelege osv idag, fikk beskjed om at hun var +5,5 på ene øyet og +6 på andre, og at hun "nesten ikke ser". Er det en overdrivelse, eller er det sånn at det er så mye at hun faktisk nesten ikke ser? For hun perler med bittesmå perler og leser og skriver små bokstaver...? Hm.. Hun er 4,5 år...
Hva har dere fått beskjed om ang utsiktene for synet? Regner de nmed at det kjan bli bedre etterhvert? Verre? Eller på stedet hvil? Kan de bli helt bra liksom?
Og hvilke briller har de? Bruker de dem hele tiden? Og går det greit liksom? Tenker da på i lek i barnehage osv...!
Fikk fryktelig dårlig info hos øyelegen, hun hadde så dårlig tid også og var en smuuule krass, så håper det er en annen der når vi skal tilbake over jul!:)

Svarer deg ikke fordi jeg har barn med dårlig syn, men mitt dårlige syn ble oppdaget da jeg var 3 år da jeg holdt på å bli blind på det ene øyet.

Jeg var hos øyelege første gang som 3 åring. Da hadde jeg +11 på begge øyne. Vet jo ikke hvordan det var å se da, men har blitt fortalt at jeg både tegnet, pærlet en hel masse og liknende. 

Jeg hadde heller ikke samsyn og skjeve hornhinner. Synet mitt holdt på å bli borte på ene øyet, så jeg gikk med lapp over det friske øyet en stund for å trene opp det svake. Begge fungerer forsåvidt den dag idag.

Jeg brukte briller hele tiden, og dette har aldri vært noe problem. Gikk over til linser da jeg begynte på ungdomsskolen.

Synet mitt har blitt mye bedre, og jeg er nå nede på + 8.75 på det ene øyet og +8.50 på det andre, og jeg ser så absolutt selv om jeg ikke har på meg briller eller linser. Selvfølgelig ser jeg ikke bra, men datteren din SER selv om hun har dårlig syn. Hos meg er synet skurrete, men jeg klarer fint å finne frem klær, finne linsene mine, skjære meg brødskiver og lage meg mat osv uten briller eller linser. Det er bare hva man er vant med.

For å lese, skrive, kjøre bil osv trenger jeg selvfølgelig briller eller linser, og jeg trenger jo dette ganske kjapt etter at jeg står opp helst. Det som er når man har dårlig syn er at man bruker mye konsentrasjon og fokuserer mye for å se bedre, noe som igjen resulterer i hodepine.

Håper jeg fikk svart på det du lurte på, utifra hvordan jeg opplever det å ha dårlig syn.

oi, så godt å høre at du faktisk er såpass mye bedre nå enn du var før! da er det jo håp da:) og da er det nok sånn at hun faktisk ser, ja. synes det var unødvendig av øyelegen å si at "hun der ser ingenting" liksom, når det er helt tydelig at hun ser. som mamma blir man jo litt satt ut av sånt!!!
tusen takk for svar:)

Ranveig R skrev:

LilleLavendel skrev:

<3<3<3<3<3
;)

Det gjorde eg og. Klarte å beherske meg til vi var ute frå augelegen sitt kontor, men det var alt. Skikkeleg festlig at augelegen har kontor midt inne på handlesenteret... Det første vi gjorde då vi kom ut derfrå var å gå rett til leikebutikken og kjøpe den store Duplolåven som guten hadde ønska seg så lenge (duplo først, bestille briller etterpå, må jo ta det i riktig rekkefølge). Ikkje at det hjelpte noko på den dårlige samvittigheten for ikkje å ha oppdaga synsfeilen før, men det var no godt å sjå kor glad han blei...

godt det ikke bare er jeg som reagerer sånn! snakket med hun ene som jobber i bhg her også. hun hadde fått samme reaksjon, abre inne hos ortoptisten. og da hadde ortoptisten blitt ordentlig sinna på henne og lurt på om hun "ikke hadde større problemer i livet". er det muuulig! alle forstår jo at dette ikke er noen dødsdom, men når man får beskjed om sånne sannsynligvis permanente skader på øyet osv, så er det klart man reagerer! det er jo det kjæreste man har! dette var samme dama som viv var hos også da. ikke så lystig type;) hehe. kjenner meg igjen i det med å handle gaver, ja. har ikke handlet så masse til snuppelure på sikkert over et år, som jeg gjorde den dagen der! haha.;)

LilleLavendel skrev:

Ranveig R skrev:

LilleLavendel skrev:

<3<3<3<3<3
;)

godt det ikke bare er jeg som reagerer sånn! snakket med hun ene som jobber i bhg her også. hun hadde fått samme reaksjon, abre inne hos ortoptisten. og da hadde ortoptisten blitt ordentlig sinna på henne og lurt på om hun "ikke hadde større problemer i livet". er det muuulig! alle forstår jo at dette ikke er noen dødsdom, men når man får beskjed om sånne sannsynligvis permanente skader på øyet osv, så er det klart man reagerer! det er jo det kjæreste man har! dette var samme dama som viv var hos også da. ikke så lystig type;) hehe. kjenner meg igjen i det med å handle gaver, ja. har ikke handlet så masse til snuppelure på sikkert over et år, som jeg gjorde den dagen der! haha.;)

Det ER jo tøft å få beskjed om at barnet har eit handicap. For det ER jo det, sjølv om dei fleste lever like normalt som andre så lenge dei får bruke briller.

Hos oss ser det og ut til at synsfeilen gjev lærevanskar (mulig i kombinasjon med andre problem)... Heldigvis er det ikkje mange som får det slik, og heldigvis kunne eg ikkje sjå denne framtida den første gongen hos augelegen for 2 1/2 år sidan.

Dårlig gjort av augelegen til ho i barnehagen, dei må jo forstå at ein slik beskjed kan virke overveldande !

Back
Topp