Dere som har barn som er veldig langsynte...

LilleLavendel

Forumet er livet
hvor langsynte er de? Var hos øyelege osv idag, fikk beskjed om at hun var +5,5 på ene øyet og +6 på andre, og at hun "nesten ikke ser". Er det en overdrivelse, eller er det sånn at det er så mye at hun faktisk nesten ikke ser? For hun perler med bittesmå perler og leser og skriver små bokstaver...? Hm.. Hun er 4,5 år...
Hva har dere fått beskjed om ang utsiktene for synet? Regner de nmed at det kjan bli bedre etterhvert? Verre? Eller på stedet hvil? Kan de bli helt bra liksom?
Og hvilke briller har de? Bruker de dem hele tiden? Og går det greit liksom? Tenker da på i lek i barnehage osv...!
Fikk fryktelig dårlig info hos øyelegen, hun hadde så dårlig tid også og var en smuuule krass, så håper det er en annen der når vi skal tilbake over jul!:)

Jeg kan bare snakke ut ifra mine egne erfaringer som langsynt. Begynte med briller da jeg var 6. Jeg var på langt nær ikke så langsynt som dattera di da, og jeg husker ikke hvilken styrke jeg begynte på (rundt +2 tror jeg?), men jeg økte jevnt og trutt i styrke fram til jeg kom til tenårene. Endte på +4 tilslutt.

Forskjellen på lang- og nærsynte er at langsynte kan kompansere mot synsfeilen ved å anstrenge seg for å se, og da kan man faktisk se ganske godt selv om man er sterkt langsynt. Øynene blir vant til denne kompensasjonen, men det er ikke heldig i det lange løp siden det ofte fører til hodepine og trøtthet. Det er kanskje derfor jenta di klarer å perle og skrive på tross av synsfeilen?

Rart dere ikke fikk mer informasjon forresten.

Å, tusen takk for at du deler erfaringer:) Litt kjipt at det faktisk økte så masse da, kjenner at jeg ikke er helt åpen for den muligheten!;) Hvordan er det for deg nå? +4 enda? Ja, det kan kanskje være derfor, som du sier, at hun kompenserer på en måte. Når hun ser på tv og leser så snur hun på hele hodet og ser på siden av øynene på en måte. Hvis dere skjønner. Merkelig, men det er nok der hun da føler hun ser best! merker at jeg synes dette er fryktelig kjedelig og trist og ille at hun har hatt det sånn i flere år sannsynligvis. Lille skatten:/

Simen har nå styrke på +7 og  +6,75. Gikk opp i styrke for ca 6 mnd siden. For det med langsynthet er at det kan reduseres. Var derfor han gikk opp i styrke for å se om det kan redusere langsyntheten. Skal inn på sjekk nå 2 desember for å se om det hat hjulpet noe.

*Hilde79* skrev:
Simen har nå styrke på +7 og  +6,75. Gikk opp i styrke for ca 6 mnd siden. For det med langsynthet er at det kan reduseres. Var derfor han gikk opp i styrke for å se om det kan redusere langsyntheten. Skal inn på sjekk nå 2 desember for å se om det hat hjulpet noe.

Ah, så rart at ikke jeg skal ha kraftigere hos snuppeknuppen da? Eller? Åh, trist altså. Men hvor langsynt er han sånn egentlig? + hvafforno? Takk for svar:)

Så godt at det er blitt oppdaget nå slik at hun får briller da. Selv husker jeg at jeg ble sendt til øyelege da jeg satte meg lenger og lenger bort fra tv`en for å klare å se barne-tv. Hadde også mye vondt i hodet.

I tillegg til at det økte til +4 hos meg, ble plutselig hornhinnene mine skjevere og skjevere. Skjevheten i hornhinnene plaget meg egentlig mer enn selve langsyntheten. Men da var jeg nesten voksen.

Jeg tok laseroperasjon for halvannet år siden, noe som hjalp veldig, men fremdeles ser jeg ikke 100%. Skal sannsynligvis opereres igjen om et års tid når jeg er ferdig med amming.

LilleLavendel skrev:

*Hilde79* skrev:

Ah, så rart at ikke jeg skal ha kraftigere hos snuppeknuppen da? Eller? Åh, trist altså. Men hvor langsynt er han sånn egentlig? + hvafforno? Takk for svar:)

+ er for langsynt og - er nærsynt
og talla er hvor langsynt han er eller styrken på glassa.
Han er egentlig 7,5 på begge. Optiker forklarte at de ikke brukte så streke glass som de var lansynte. At de la seg litt under det de var da.

hilde: ja, mente hvor mye + han var:) ok, så egentlig burde vi bestille litt under? må kanskje snakke med denne øyelegen før vi gjør det i så fall da..hm..

lykkeliky: oi, så man kan laseroperere for langsynthet? det går an å bli bra liksom? så fantastisk! ja, mini her har også skjeve hornhinner (ca 2?)...så det er nok ikke så kuli det heller:/ huff, du har virkelig fått kjørt deg med disse øynene du også da!

Mini var hos øyenlegen i august og da fikk vi beksjed om at han måtte ha briller om synet ikke bedra seg innen et halvt år (skal tilbake 13 desember) . Da hadde han +3 på ene øyet og +2,5 på andre øyet så er ikke såå mye han har da. 
Selv har jeg +1,50 på ene og +1,75 på andre øyet, men må alikevel bruke briller hele tiden.. Kan fint se uten, men konsentrerer meg så mye da at jeg får vondt i hodet veldig fort.

oi, ja, hvis det er såpass ubehagelig for deg å se uten briller, så kan jeg jo bare forestille meg hvor kjipt det er for henne. Ååå, lille skatten min. Ikke rart hun har vært grinete og sliten i perioder, har jo lurt på iom det er noe alvorlig galt med henne, sånn typ anemi eller det som verre er!

Men hvor mye er egentlig +6? er det sykt mye liksom? eller er det midt på treet?
og kan hun risikere å bli blind?

Jeg vil si at +6 er ganske mye ja. Men blind, det tviler jeg sterkt på! Kjenner en som hadde +8, og han fungerte fint med briller/linser. Ellers er jo laseroperasjon et alternativ når hun blir gammel nok.

Lykkeliky skrev:
Jeg vil si at +6 er ganske mye ja. Men blind, det tviler jeg sterkt på! Kjenner en som hadde +8, og han fungerte fint med briller/linser. Ellers er jo laseroperasjon et alternativ når hun blir gammel nok.

Når er de gamle nok? Når hun er voksen? Har jo virkelig ikke peiling på noe som har med briller å gjøre. Takk og lov for Babyverden og dere damer!:)

Vet ikke hvilken aldersgrense klinikkene bruker, men man bør være forbi puberteten iallfall regner jeg med. Og synet må ha vært stabilt en god stund (2 år?).

Tror hun kommer til å få det kjempefint med briller jeg! Hun kommer (bokstavlig talt) til å se verden med nye øyne. ;)

Du skal se at når hun får briller, vil hun ikke unnvære dem! Da mini (+5,5 og +6,5) fikk briller så han en helt ny verden. Han gjorde som jenta di, skakket på hodet og myste for å se. Hvis jeg ser gjennom brillene hans, er det helt tåkete, så de er ganske sterke...

håper virkelig det blir som dere sier, at hun ikkevil unnvære dem og at hun kommer til å oppdage verden på nytt:) får så vondt av henne som har hatt det sånn i lange tider. men nå blir det andre boller:)

Snuppen her har hatt briller i litt over ett år nå. Ho har +6.5 på ene øyet og normalt syn på det andre. Så ho mangla jo både dybdesyn og samsyn i samme slengen. Ho har ikke en dag klaga på å ha på brillene. On nå som ho har vært flink å brukt lapp på det normale øyet ett par timer hver dag og brillene har ho må både dybde og samsyn, men det dårlige øyet vil aldri bli helt bra uten evnt laser når ho blir stor nok.

Så godt å høre at overgangen til å bruke briller har gått så bra!:) Jeg forsto det sånn på legen her at det ikke gikk an å operere for langsynthet, bare nærsynthet, så dette var jo veldig gode nyheter egentlig!:) Hvor har din briller fra, lille rosin? Hva fikk dere beskjed om å ta hensyn til ved valg av briller? Og har dere ett par, eller flere? Solbriller med styrke?

ja, og hvilke hensyn må vi ta? er det sånn at de kan "leve som normalt" når de bare har fått briller? tenker på lesing, tv-titting og sånne ting hvor man bruker øynene mye...perling og tegning også...!

LilleLavendel skrev:
ja, og hvilke hensyn må vi ta? er det sånn at de kan "leve som normalt" når de bare har fått briller? tenker på lesing, tv-titting og sånne ting hvor man bruker øynene mye...perling og tegning også...!

Guten vår er og svært langsynt. Brillestyrken er +6,75 og +7,5. Oppdaga det då han var drøyt 3 1/2. Det viste seg etter kvart at han ikkje brukte det eine auget i det heile tatt ( det med +6,5), berre det med størst brytningsfeil. Måtte begynne med lapp mange timar for dagen for å tvinge han til å ta i bruk det "dårlege" auget. Til å begynne med var han i praksis blind med lapp, men det gjekk fort over. No brukar han det dårlege auget så lenge han har lapp på, men så fort lappen går av brukar han berre det gode.

Det at han berre bruker eitt auge gjer at han ikkje har dybdesyn (kan ikkje sjå f.eks. 3D-bilete eller film) og har problem med å gå i ulendt terreng. Heime hoppar han ned trappene for her er han godt kjent og kan alle avstandane. Men han har vanskar med å bedømme avstand i nye omgivelser (f.eks. skogstur).

Han vil ikkje bli blind, men kroppen kan finne på å undertrykke inntrykka som kjem frå det eine (dårlege) auget i så stor grad at han i praksis blir blind på eitt auge. Forrige augelege vi var hos (henvist til sjukehuset fordi "vår" lege ikkje kunne bidra med noko meir) sa noko om "bortimot +9", men vi skal tilbake og måle brytningsfeilen ordentleg på nyåret antagelig.

Lesing og tv går heilt som for andre. Data/ds får han kanskje spele meir enn andre fordi det er den aller beste treninga det dårlege auget kan få. Så han får spele når han brukar lappen. Det er mulig å trene opp synet fram til 7-8-årsalderen, auget er i stadig utvikling fram til då. Guten vår har aldri likt å teikne, male, perle eller andre finmotoriske aktivitetar. Første gong han teikna noko eg såg skulle forestille eit menneske var han fem år. Dette heng veldig igjen no som han har begynt på skulen. Han ser og forstår at "alle andre" er flinkare enn han, og vegrar seg derfor for å prøve. Han kan ikkje sykle, har noko dårleg balanse og er redd for å prøve - truleg pga manglande dybdesyn, det er skummelt å vere oppe frå bakken og kjøre fort framover utan å kunne bedømme kor du er i forhold til alt og alle.

Dei to første åra klarte vi oss utan solbriller, men i sommar måtte vi ha det. Dette fordi lappetrening ikkje har vist nokon framgang og augelegen ville at vi skulle dryppe han med pupillutvidande dråpar i det gode auget. Då blir pupillen så open at auget ikkje kan brukast i det heile tatt og han MÅ bruke det dårlege. Gjekk med auget sånn konstant heile mai, juni og juli i år. Då blei det så lyst at han fekk vondt og måtte ha solbriller (fekk det då dekka sidan han var spesielt lysømfintleg pga dråpar som var eit ledd i behandlinga). Utan dråper klarar vi oss fint med caps/skyggelue når det er sol, men no som han først har solbrillene brukar han dei når det er veldig lyst ute.

Vi kjøper briller hos Brilleland. NAV dekker brilleglasa + 400,- av innfatninga, vi får nye når han treng nye (men sidan han er eit roleg barn har han aldri øydelagd briller, men har vokst ut av to par, eitt sett glas har blitt så ripete at han trengte nye og ein gong måtte vi skifte glas fordi han trengte ny styrke). Første gong kjøpte vi to par (for å ha eit par i reserve), men reserveparet blei aldri brukt. No har vi eit par av dei "gamle" brillene (dei som er ganske ripete) til reserve, han brukar dei i senga når han har lagt seg, i svømmebassenget, osv.

Akkurat KVA og KORLEIS han ser får vi nok aldri vite. Det vi veit er at han berre brukar det eine auget til vanleg, og at han har ca 60% syn med briller. Dvs at dersom eg ser på plakaten med 10 linjer med ulike figurar så ser eg alle klart og tydeleg. Han ser berre dei seks øverste linjene. Resten er truleg tåkete/uklart. Utan briller ser han neppe den svana som er heilt øverst ein gong.

Eg kan fortsette å skrive i ein evighet, men eg bør kanskje sove litt og. Dersom det er noko du tenker eg kan hjelpe med så berre spør, eg begynner å få litt erfaring med langsynte barn og briller.

Back
Topp