Dere som har barn med utslett (eksem/av mat)..*Bilde*

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Se på dette utslettet her....
Jenta mi har til og fra fått rødhet rundt munnen. Vi er usikre på hva det kan komme av, men tipper det må være noe hun spiser. Veldig mulig frukt. Hatt utslett ved både varmegrader ute og kaldt, så tror ikke kulde er ansvarlig, hun blir rød i kjakene i kulda.. men er utslettet rundt munnen som er plagsomt. Hun har hatt blemme på leppa også, kan se det litt på bildet.. det er der både ved utslett og ikke. 

Hun kan få småkviser i huden som hos henne forsvinner etterhvert og gjerne med utslettet. Guttungen når han får det, flater de ut og går over i eksem. Han har atopisk eksem. Jeg smører henne med en salve fra A-derma Exomega på utslett som er litt sink-salve aktig som fjerner det meste over natta. Men må finne ut hva hun reagerer på. 
Hun er litt sår på haka i huden når utslettet kommer også, men sikler også endel så mye som påvirker huden på en gang.

Noen som har sett slikt før, og hva har det kommet av? Hva har dere gjort for å finne ut av det og har dere smurt?

A blir slik hvis han spiser mye sitrus. Smører med Locobase for at det skal gå bort fortere.
(Han har forresten atopisk eksem, så han får hudreaksjoner av omtrent alt. Det blir verst på høst/vinter.)

Akkurat sånn ble sønnen min etter å ha spist kiwi. Veldig vanlig å reagere sånn på citrusfrukter. Vi smurte med aderma exomega. 

Her hadde trollungen noe lignende utslett en periode. Å vi fant ut at vi skulle droppe å gi han kaviar. Etter at de sluttet å gi det i bhg og vi sluttet å gi det hjemme så har han blitt helt fin igjen. Ingen utslett i ansiktet.

Han tåler å spise kaviar, men tåler ikke å få kaviar i kontakt med huden.

soja og melk? 

Her kan min få noe lignende som forsvinner over natten, hvis vi smører. Jeg er usikker på hva som provoserer det frem. 

jeg er rett og slett en elendig mor som ikke tør å ta ungen med for å ta blodprøver! 

jeg velger bare  å ikke gi han melk, heller havre melk (tror/vet han er litt alergisk mot melk) 

De kan få det fordi det er noe de spiser som de reagerer på, men de kan også få det fordi de har atopisk eksem.

Her har eldstemann det og gjerne nå i slike overgangsperioder som nå når det er mye temperatursvingninger. Han blir gjerne sår på haka og sår rundt og over munnen. Smører ofte og da blir han raskt bedre.

Her har vi tatt prikktester uten utslag, men han reagerer på melk selv om det ikke slo ut, så lever på melkefri kost. Her får han slikt pga atopien han har.

Vær klar over at enkelte kremer kan svi mye på slike eksem, så prøv deg litt fram :)

Nå prøver jeg Aleo Vera kremer fra Forever Living, for å se om de kan hjelpe.

Han blir som regel mer sår på haka nå også fordi nå må han ha glidelåsen helt opp på dress/jakke, kontra når det er litt varmere i været. Så prøver å finne dresser som ikke er trange i halsen :)

Det ser ut som en slags kontakteksem. Det er veldig vanlig å få sånt utslett av sitrusfrukter og tomat, spesielt hvis man har atopisk hud.

Denne typen utslett er ikke egentlig allergi, så da behøver man ikke holde barnet unna det som utløser utslettet.

Hvis det blir mer vablete utslett, og over større område så kan det være elveblest. Det er en allergisk reaksjon, og da skal man unngå det som utløser det.

Jeg vil anbefale en tur til legen, og høre om allergitesting kan være aktuelt.

Min blir sånn av kaviar. Og mulig andre ting og, men det har vi ikke funnet ut av enda. Legen sa det ikke var hensiktsmessig å teste før 3-4 års alderen. Hun har for øvrig atopisk eksem på kroppen og. Bruker aderma og locoid.

Er hun allergisk mot katt.Er det katter som streifer i bh?

TonjeJenta skrev:
Se på dette utslettet her....
Jenta mi har til og fra fått rødhet rundt munnen. Vi er usikre på hva det kan komme av, men tipper det må være noe hun spiser. Veldig mulig frukt. Hatt utslett ved både varmegrader ute og kaldt, så tror ikke kulde er ansvarlig, hun blir rød i kjakene i kulda.. men er utslettet rundt munnen som er plagsomt. Hun har hatt blemme på leppa også, kan se det litt på bildet.. det er der både ved utslett og ikke. 

Hun kan få småkviser i huden som hos henne forsvinner etterhvert og gjerne med utslettet. Guttungen når han får det, flater de ut og går over i eksem. Han har atopisk eksem. Jeg smører henne med en salve fra A-derma Exomega på utslett som er litt sink-salve aktig som fjerner det meste over natta. Men må finne ut hva hun reagerer på. 
Hun er litt sår på haka i huden når utslettet kommer også, men sikler også endel så mye som påvirker huden på en gang.

Noen som har sett slikt før, og hva har det kommet av? Hva har dere gjort for å finne ut av det og har dere smurt?

Skye skrev:
Er hun allergisk mot katt.Er det katter som streifer i bh?

Hei :). Det er nok neppe katt. Vi har hatt katt siden før hun ble født og tipper hun da hadde hatt utslett ganske jevnt over hele året, og ikke bare noen dager her og der. Hun har ingen utslett noe annet sted på kroppen. Men takk for innspill :)

valkyrien skrev:
Det ser ut som en slags kontakteksem. Det er veldig vanlig å få sånt utslett av sitrusfrukter og tomat, spesielt hvis man har atopisk hud.

Denne typen utslett er ikke egentlig allergi, så da behøver man ikke holde barnet unna det som utløser utslettet.

Hvis det blir mer vablete utslett, og over større område så kan det være elveblest. Det er en allergisk reaksjon, og da skal man unngå det som utløser det.

Takk for svar. Ser at de fleste som har sett slik hudreaksjon før snakker om reaksjon på visse matvarer. De har lurt på i barnehagen om det kan være kiwi/sitrusfrukt. Men hun har fått utslett selv om hun ikke har spist dette... hun fikk utslett da hun spiste jordbørsyltetøy på sveler i bhg, men ikke her hjemme i kveld da hun spiste det samme. Så kan det være en kombinasjon av matvare og at hun er mye i friskluft i barnehagen før/etter matvaren er inntatt? Og kanskje litt etter hvor mye hun søler på huden?

Hun fikk mer hudreaksjon nå i høst egentlig. Men hun har aldri hatt atopisk eksem. Ikke hatt elveblest som allergisk reaksjon.

TonjeJenta skrev:

valkyrien skrev:

Takk for svar. Ser at de fleste som har sett slik hudreaksjon før snakker om reaksjon på visse matvarer. De har lurt på i barnehagen om det kan være kiwi/sitrusfrukt. Men hun har fått utslett selv om hun ikke har spist dette... hun fikk utslett da hun spiste jordbørsyltetøy på sveler i bhg, men ikke her hjemme i kveld da hun spiste det samme. Så kan det være en kombinasjon av matvare og at hun er mye i friskluft i barnehagen før/etter matvaren er inntatt? Og kanskje litt etter hvor mye hun søler på huden?

Hun fikk mer hudreaksjon nå i høst egentlig. Men hun har aldri hatt atopisk eksem. Ikke hatt elveblest som allergisk reaksjon.

Vi har litt av den samme problematikken her, barnehagen ringer og sier at guttungen har reagert på ting han ikke reagerer på hjemme, og det ser ut som utslettet jenta di har.

Legen sa ihvertfall til meg at det var en kontakteksem for vår del, og at det ikke var allergi. Men nå er guttungen atopiker, om enn i liten grad.

Så jeg vil tro at mengde søl i ansiktet har noe å si altså.

Hvis det ikke ser ut som om det er veldig plagsomt for jenta di, så er det nok ikke vits i å holde henne unna alle mulige ting hun KAN reagere på, bare hold øye med at det ikke utvikler seg.

Leste noen allergibrosjyrer her, og sitrus, jordbær og tomat er de tingene man oftest får sånt utslett av, uten at det faktisk er allergi. Det er visst også noe man gjerne vokser av seg, så da er det jo bare å håpe på det

Ser andre skriver sitrusfrukter, jeg tenkte appelsin. Jeg blir litt slik om jeg spiser appelsin, men ikke så ille da.

Gutten min blir sånn knallrød av ketchup, kaviar, våtservietter og syltetøy. :b Litt rød med en gang, men vi vasker han ganske fort. Men er det der et minutt, fem minutter, ti minutter så blir det bare verre og verre og verre, og når det har vært på for lenge blir det veldig utslettaktig og han er rød leeenge etterpå (ikke når vi vasker med en gang, da forsvinner det fort)

Back
Topp