Dere som har barn med, eller selv har, MELKEALLERGI..

Strekkoden!

Glad i forumet
Hva spiser dere til middag? [:-]

Vi driver å prøver oss uten melk en periode, for å se om det kan være melk han reagerer på. Men det er jo melk i ALT. [&o] Føler meg plutselig helt lost.. Så gode middagstips mottas med STOR takk! [:)]

fiskefileter i mange utgaver [:)]
pasta og kjøttsaus
pølse og stappe
ris, salat og kjøtt

jeg har to barn med kumelkproteinallergi.. var litt vanskelig ibegynnelsen men nå er alt en vane.. send meg en pm, så kan jeg fortelle deg litt mer om ting som er melk og ikke.. skal også finne frem til den siden jeg fikk av ernæringsfysiologen om oppskrifter på mat, kaker og middager helt uten melk.. men må da lage alt fra begynnelsen.. men alt for barna:=)

ORIGINAL: Baby~K~

pasta og kjøttsaus
pølse og stappe
ris, salat og kjøtt

enkelte pølser er det faktisk melk i, så man bør lese bak på pakningen;)

http://utenmelk.no/ Råder deg til å titte på den siden [:)]

Pølser(uten melk), pasta og spaghettisaus
Pizza(tar da en del uten ost til henne)
Kjøttboller(uten melk), potetstappe blandet ut med litt havremelk eller rismelk og grønnsaker
Fiskepinner, poteter, majonese og grønnsaker

Det var det jeg kom på nå:)

Rent kjøtt, kjøttdeig, kylling m.m. Ris, potet, pasta. Om du skal lage ting som man skal ha melk i er det som regel en enkel sak å erstatte det med soyamelk. Det finnes ost laget av bøffelmelk som man kan bruke på pizza - den smelter bra og smaker minst like godt som vanlig ost.

Det er alltid en utfordring å finne utav slike ting i begynnelsen - men etterhvert føles det enklere[:)]

ORIGINAL: turbojenta

pasta og kjøttsaus
pølse og stappe
ris, salat og kjøtt

i all verden.. man må jo lese på alt!

ORIGINAL: turbojenta

pasta og kjøttsaus
pølse og stappe
ris, salat og kjøtt

i all verden.. man må jo lese på alt!

De fleste pølser er det melk i, også hamburgere.
I sverige derimot er det ikke melk i så mye, så anbefaler en tur dit:)

Takk for gode tips, og ja, det er virkelig MYE å sette seg inn i.. Håper det går seg til, men akkurat nå synes jeg det virker som om det er MELK eller EGG i alt.. [8D]

Man må virkelig lese på ALT, er utrolig hva de klarer å putte melk i som man aldri hadde tenkt på. Go og mager produktene til Gilde bruker vi mye, det er hvertfall ikke melk i servelaten, pølsene, kjøttbollene, falukorven, kjøttkaker, hamburgerne og julepølsa deres. Toro sjysaus er uten melk ellers er det vanskelig med ferdig sauser. Man kan få tak i fiskekaker/boller/pudding uten melk, men her vi bor har jeg ikke funnet det. Noen produkter står det kan inneholde melk, men det går greit for vår gutt. Gutten vår er 1, 5 år så han får fortsatt barnemat når vi spiser ting han ikke tåler.

Alle "Lett og mager"-produktene mener jeg er melkefrie - så da har man pølser, kjøttboller, leverpostei m.m. der i hvert fall.
Ellers er det kjøttretter med saus/potetstappe med soya, ris eller havremelk i stedet.
Det er i utgangspunktet bare halvfabrikata og ferdigmat som har mye melk i seg, "rene" basisprodukter er trygge.

ORIGINAL: Strekkoden!

Takk for gode tips, og ja, det er virkelig MYE å sette seg inn i.. Håper det går seg til, men akkurat nå synes jeg det virker som om det er MELK eller EGG i alt.. [8D]

husker i starten jeg også syntes det var melk i absoulutt alt!! men i sverige derimot kunne jeg kjøpe masse;)
handleturene her i norge var ikke store greiene..

Mye bra tips over her ser jeg. Bare husk at margarin inneholder melk, så maten kan heller ikke inneholde vanlig margarin/smør. Blå soft er uten melk om du skal ha smør i matlagingen. Ellers anbefaler jeg go og mager-produktene til gilde, samt rent kjøtt/fisk, sjysaus fra toro. Om du går på toro.no kan du finne en plass der du kan huke av for hvilke allergier du har, så får du opp alle matvarene fra dem som ikke inneholder det.

Back
Topp