Dere som har barn i familiebarnehage...

Håperpåentil

Forumet er livet
VIP
Hvilke erfaringer har dere med det å ha de i familiebarnehage??
Snuppa fikk plass i familiebarnehage i dag og lurer da på hvordan det er.. Kanskje noen har erfaringer med både familiebarnehage og "vanlig" barnehage og vil fortelle litt om hva de likte best og hvorfor og hva som er de største forskjellene på fam.barnehage og vanlig b.hage..

Blir kjempe glad for svar[:)]

Vi har jenta vår i en kommunal familiebarnehage. Det vil si at det er assistenter som har unger hjemme hos seg i tre uker og så er de på avdelingen den fjerde. Det er faste folk på avdelingen i tillegg til assistenten de vanligvis er hos, og alle rullerer slik at de er to og to inne på avdelingen samtidig. Hver assistent har tre unger. Men her fins det jo et utall av variabler.

Vi søkte ikke om plass i denne barnehagen, men er veldig godt fornøyd! Jenta vår går sammen med to gutter på samme alder og de stortrives sammen. I motsetning til store barnehager som gjerne har store avdelinger med mange barn og mange voksne, forholder jenta vår seg stort sett til de samme tre personene, og får likevel en godt utvidet krets hver fjerde uke.

Ulempen med familiebarnehage må vel være at man i større grad er prisgitt den enkelte assistenten. Og her har vi vært veldig heldige. Tror nok jeg ville ønsket å møte assistenten før jeg takket ja hvis jeg var i dine sko.

ORIGINAL: leonorasmamma

Hvilke erfaringer har dere med det å ha de i familiebarnehage??
Snuppa fikk plass i familiebarnehage i dag og lurer da på hvordan det er.. Kanskje noen har erfaringer med både familiebarnehage og "vanlig" barnehage og vil fortelle litt om hva de likte best og hvorfor og hva som er de største forskjellene på fam.barnehage og vanlig b.hage..

Blir kjempe glad for svar[:)]

Jeg har hatt sønnen min i familiebarnehage OG kommunal barnehage. Syns fam.bhg er en god start på barnehagetiden. Veldig få barn (stort sett 8 barn) Det vil si at avdelingene er roligere. Men det er helt klart ofte dårlige lokaler, med små utrområder. De ansatt går tett oppå hverandre siden det ofte bare jobber 2 stykker pr bhg. Så de bør gå godt overens. [:)] Mens i kommunal er avd. større, 12-18 barn på en avd. 3 voksne bare. Positivt med store lokaler somregel.

Har og erfaring som ansatt i både fam. barnehage og kommunal [:D] 

Vi har i kommunal familiebarnehage.
Han er hjemme hos en assistent (sammen med tre andre barn) fire dager i uka, og i en base den femte ukedagen.

Vi har en suuuuuper assistent, som Erik elsker [:)]

Men, jeg ville nok ikke sagt ja. For vi opplever personlig at dette er en sårbar ordning. Her legges nemlig familiebarnehagen ned til høsten, så vi mister plassen [:(]

Vi har begge barna i familiebarnehage... En veldrevet barnehage, vel å merke.... Vi hadde i utg.p. tenkt å bytte barnehage når barna ble rundt tre år, men har bestemt oss for å la være. Vi velger å prioritere tryggheten og nærheten de får til personalet (eier, en assistent og en førskolelærer), at de er så få (10 barn) at de kan få komme på flere turer i uka; De går i svømmehall, gymsal, planter og styrer og har laget lavo sammen med andre familiebarnehager.... Jeg ville ikke vært i tvil om jeg skulle valgt på ny!

hadde førstemann i kommunal barnehage. mange unger,mange voksne å for holde seg til. kjempe bra for han siden han var en utadvent unge som lekte med alle.

andremann går nå i familiebarnehage. maks 5 barn om dagen. en voksen å forholde seg til. er hun syk (noe hu sjeldent er) så er ieren av barnehagen der.  barnehagen der passer perfekt til lillegutt som er sjenert og ikke liker å forholde seg til så mange.

største forskjellen mellom de to barnehagene er hvor mange barn og voksne det er der. syns de lager sunnere mat i fam bhg enn i kommunal bhg. fam bhg bruker mere tid på ungene enn de gjør i den andre.
det er lite uteareal i fam bhg.

Elias var i familiebhg før han begynte i "ordentlig" barnehage.. Han stortrivdes der, og vi var fornøyde.. MEN, med få fast ansatte (2 her) var de veldig sårbare for sykdom, og det hendte mer enn en gang at det kun var ukjente voksne der..

Har privat barnehage!Veldig fornøyd!Får ett tettere forhold til de voksne.her er det tre stk og ei som er vikar innimellom..aldri opplevd at det har vært andre der!
mye bedre tid til barna,de er masse ute i skogen siden de ikke har så stort uteområde,så bruker de skogen og ett jorde å leker å finner på ting.

ORIGINAL: oliversmamma

vi har i en privat familiebarnehage..
er kjempe fornøyd..
tror ikke han kunne fått noe bedre start på barnhagelivet!
de er hjemme hos noen..
jobber to assistenter der på heltid, en som utdanner seg til et el annet barn på femti prosent..
og en pedleder på 20 prosent.. [:D]

de er 8 barn .. og oliver stortrives der..
stor leke hage og leke rom inne..

signerer denne...
emilie begynte i fam.barnehage da hun var 2 år og jeg mener det er den beste starten de kan få..
så begynte hun i stor barnehage nå når hun var 4år...

Nå har jeg kun erfaring fra familiebarnehage men vi er veldig godt fornøyd må jeg si...Veldig ordna og organisert barnehage. 10 heltidsplasser og veldig flinke folk.

ORIGINAL: lene78

i hvilken bhg da? bor ikke du i kristiansand?

Jo jeg bor i Kristiansand[:)]
Hun kom inn i Lurifax familiebarnehage.. Har du hørt om den barnehagen, kanskje kjenner noen som har hatt barna der?

ORIGINAL: leonorasmamma

i hvilken bhg da? bor ikke du i kristiansand?

Jo jeg bor i Kristiansand[:)]
Hun kom inn i Lurifax familiebarnehage.. Har du hørt om den barnehagen, kanskje kjenner noen som har hatt barna der?

nei den ahrjeg aldri hørt om. Og i og med at førskolelærere hører mye om bhg så er det vel positivt at jeg ikke har hørt noe??

Det er bra. Ble veldig glad for å ha fått plass, men veldig skeptisk når jeg fikk se at det er familiebarnehage.
Er det noen andre barnehager i kristiansand du anbefaler/fraråder.. Har tenkt å takke ja, men stå på venteliste andre steder imens..

Jeg har jobbet i både familiebarnehage, stor privatdrevet barnehage og offentlig barnehage. Jeg vil definitivt anbefale en av de to siste, - dersom det er litt størrelse på dem.

Men skjønner at ikke alle kan velge fra øverste hylle...

Vil derfor råde deg til å ta en tur i barnehagen og se selv hva du synes om akkurat denne barnehagen!

Grunnen til at jeg nemlig vil råde folk til en av de to siste er at de ofte er større, og har derfor ote bedre faglighet og flere annsatte å spille på (slik at det i uforutsette situasjoner, som skade eller sykdom, vil være flere å spille på). Det viktigste er at barnehagen driver profosjonelt og ser hvert enkelt barn! Så finn ut hvordan denne barnehagen er!

Min sønn gikk i en kommunal familebarnehage, og både æ og han stortrivdes me forholdan der. D e utruli kjekt når dæm e så små at en assistent har kun 3 barn. Nei, vi stortrivdes me han dær. Og vælge gjerne familiebarnehage igjen!

Back
Topp