Dere som har barn i 1 klasse nå.

Jaja

Gift med forumet
Har ei som begynte i 1 klasse i høst. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt bekymret i forbindelse med det å lære seg å lese. Hun sliter skikkelig med å lære det og klarer så vidt ord med tre bokstaver. Må stave seg gjennom ordene. Jeg føler hun ligger langt bak hva hun burde siden det nå nærmer seg april… Hvordan ligger deres an? Klarer de å lese setninger feks? Jeg har to eldre barn og minnes at de kunne lese før de begynte på skolen så dette er helt nytt for meg. Kjenner jeg blir veldig frustrert når jeg hører henne i lesing…
 
Ja, Førsteklassingen min leser overraskende bra. Hun staver seg gjennom noe. Og synes ikke skein var logisk å uttale "sjein" (nynorsk, ho skein om kapp med sola) men altså, ja, hun leser.

Men. Det er stor variasjon i klassen.

Snakk med læreren. (og sjekk evt syn)
 
Ja, Førsteklassingen min leser overraskende bra. Hun staver seg gjennom noe. Og synes ikke skein var logisk å uttale "sjein" (nynorsk, ho skein om kapp med sola) men altså, ja, hun leser.

Men. Det er stor variasjon i klassen.

Snakk med læreren. (og sjekk evt syn)


Snakket med læreren for noen uker siden og hun sa at hun låg litt bak, men at vi skulle prøve litt i noen uker til og se om det kom seg. Har sjekket syn og det er litt pluss styrke, som ikke er helt unormalt i den alderen. Det som er er at faren hennes har ekstrem dysleksi, så jeg kjenner jeg bekymrer meg for om hun har arvet det.
 
Her sliter førsteklassingen min. Han lærer stort sett leseleksa utenat etter å ha hørt den noen ganger. Han kan stave seg frem, men det tar laaaaaaang tid og han gir nesten opp :sorry: vi har jevnlig kontakt med skolen om det, og han får tilpasset lekser for ikke å hi opp. Skriving er han er racer på, så jeg tenker at lesing kommer på et knips når han bare knekker koden skikkelig :)
 
Min tredjeklassing har først nå knekt lesekoden. Leser ikke helt rent enda, men mye bedre enn bare i fjor. Ville ikke stressa med en førsteklassing.
 
Det er ingen krav om at de skal lære å lese i førsteklasse! Mange kan det, ja, men det er fortsatt tid til å lære innenfor «normal» tid :)
 
Min leser setninger, men staver seg ofte gjennom dem, og lå lese en setning flere ganger før han skjønner innholdet. Det er ikke mange i klassen som kan lese.
 
Det er enorm variasjon på 1. Trinn. De trenger tid til å modnes. Noen leser til skolestart, noen til jul og noen ikke før til sommern. Målet er at alle bokstavene er på plass på 1. Trinn. Når det er sagt er dysleksi svært arvelig. Vil anbefale å informere om farens dysleksi til skolen og gjennomføre kartlegging slik at skolen er obs på at det kan være dysleksi. Det kan oppdages tidlig, men i mange tilfeller går det alt for lang tid før det oppdages. Barnet ditt er likevel helt innenfor normalen på første trinn og trenger ikke å ha dysleksi selv om lesingen ikke er på plass enda. Anbefaler apper som grapho game og poio og arbeide med noe han mestrer. Forøverig er å lære utenat en vanlig strategi når de starter å lære å lese, men noe man bør være obs på da noen er resere til å lære utenat for å sjule at de ikke leser enda. Start å lese lekseboka baklengs og se da for å øve på å lese og ikke bare lese utenat.
 
Enig med de over her. Det er mange som strever med å knekke lesekoden ordentlig, og som velger å analysere ordene ved å si lyd for lyd fremfor å synge lydene sammen. Dere må ha fokus på å synge lydene ordentlig sammen, holde lyden til fingeren treffer neste lyd. Dersom barnet får lov å stave seg gjennom (ved å si hver lyd for seg, uten å trekke dem sammen), så kan barnet få problemer med å knekke koden.
Ikke gi dere. Øv på lydene, syng dem sammen og les vanskelige ord sammen. Hvis dere er flinke til å være gode rollemodeller når dere leser sammen med barnet, kan det også være til hjelp. To og trelydsord holder. Er det lydrette ord med lyder barnet er sikker på, kan dere prøve 4lydsord: lese, esel.. Les samme ord/tekst flere ganger. Hvis barnet memorerer, les samme tekst men begynn med det siste ordet f.eks. Hvis leseleksene er for vanskelige, vekselles sammen med barnet så barnet leser de enkle ordene, mens dere voksne leser de vanskelige en stund. Også kan dere selvsagt si ifra til læreren. Finn en belønning som fenger. Sett på timer hvis det hjelper. Pass på at barnet har spist og at det ikke er for sent før dere begynner med leseleksene. Lek med ord. Lytt ut lyder i ord, bruk rimord..
 
Nå går min i andre klassen men hun hadde det veldig vanskelig at lese. Læraren stresse ikke med det og hun sa oxå at hun ligger bak med lesing. De leste extra ganger med henne på skolen og vi lese litt extre hjemme. Vi delet opp ord i 2 som tex LEKE LE KE så sa jeg at bare tenk at de 2 skall gi hverandre en klem og settes sammen. Hun går i andre klassen nå og leser mye bedre men sliter ennå med enkelte ord. Skolen stresser heller ikke med det og husk at lese skall vær kjekt og en fin opplevelse.
 
Back
Topp