Enig med de over her. Det er mange som strever med å knekke lesekoden ordentlig, og som velger å analysere ordene ved å si lyd for lyd fremfor å synge lydene sammen. Dere må ha fokus på å synge lydene ordentlig sammen, holde lyden til fingeren treffer neste lyd. Dersom barnet får lov å stave seg gjennom (ved å si hver lyd for seg, uten å trekke dem sammen), så kan barnet få problemer med å knekke koden.
Ikke gi dere. Øv på lydene, syng dem sammen og les vanskelige ord sammen. Hvis dere er flinke til å være gode rollemodeller når dere leser sammen med barnet, kan det også være til hjelp. To og trelydsord holder. Er det lydrette ord med lyder barnet er sikker på, kan dere prøve 4lydsord: lese, esel.. Les samme ord/tekst flere ganger. Hvis barnet memorerer, les samme tekst men begynn med det siste ordet f.eks. Hvis leseleksene er for vanskelige, vekselles sammen med barnet så barnet leser de enkle ordene, mens dere voksne leser de vanskelige en stund. Også kan dere selvsagt si ifra til læreren. Finn en belønning som fenger. Sett på timer hvis det hjelper. Pass på at barnet har spist og at det ikke er for sent før dere begynner med leseleksene. Lek med ord. Lytt ut lyder i ord, bruk rimord..