Dere som har barn fra før..

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Jeg har så dårlig samvittighet for treåringen vår.. Han vil så gjerne ofte leke med meg, men jeg må ofte si at det ikke passer for jeg må amme.. Prøver så godt jeg kan å leke med han når jeg kan og tar initiativet til å finne på gøye ting med han, men føler ikke helt jeg strekker til.. Mannen min er flink og leker endel med han, men mammahjertet gjør litt vondt når jeg ser han blir skuffet når jeg utsetter lekingen.. Jeg vet at det bare er en periode, but still ... Flere som kjenner på dette? Et annet spørsmål, hvordan sluttet storesøsken med smokk? (Tenker å avvende når jeg har mer tid og overskudd og ikke fullammer lengre)
 
Skjønner hva du mener. Her leker jeg igrunn veldig lite med barna, de leker mest selv/med hverandre. Det går mest på at de gjerne vil sitte på fanget og kose, noe det blir mye mindre av nå for tiden. Tar det igjen når babyen sover da, så alt i alt blir det endel på de også. Og det positive her er at pappaen er mer populær for tiden, har hatt en lang periode med to mammadalter hvor det KUN er jeg som gjelder, det endret seg når babyen kom og trengte meg mer. Godt å kunne dele litt på ting :) får du til å feks lese en bok for treåringer mens du ammer? Eller la han spille/leke med telefon/ipad ved siden av deg, så kan dere snakke om hva han gjør?

Når det kommer til smokkeslutt er ikke jeg den rette til å go råd :p treåringen her bruker den litt mye for tiden, men jeg orker ikke å ta noen kamp der nå. Hun får lov å ha den om hun slapper av i sofaen, og jeg tar den fra henne om hun snakker med smokken i munnen. ( og da blir det helvete her, haha. Er så lei av det smokkemaset, men det får bare gå litt til) til og med femåringen her bruker smokk om natten... Det er det eneste som gjør at vi alle får en god natts søvn, så det skal hun bare få lov til :)
 
Synes du får gode råd over her. Selv leste jeg mye for treåringen da jeg fikk nummer to. Legg babyen på teppet etterpå og lek med treåringen rundt babyen.

Vi avvendte mellomste med smokk da hun var to og et halvt. Vi hadde blitt enige om at de skulle sendes til nissebarna, og snakka masse om dette. Plutselig en dag vart hun klar til å sende dem (en formiddag hun var opplagt), og da skyndte vi oss å få dem i en postkasse. Sørget for å ikke ha en eneste smokk i hus. Om kvelden fikk hun panikk og gråt og gråt. En skikkelig sorgreaksjon da det gikk opp for henne at den var borte. Etter denne kvelden hadde hun innsett at de var borte, og det vart greit etterpå. Hun snakka om smokken av og til i månedene etterpå.

Lykke til!
 
Skjønner hva du mener. Her leker jeg igrunn veldig lite med barna, de leker mest selv/med hverandre. Det går mest på at de gjerne vil sitte på fanget og kose, noe det blir mye mindre av nå for tiden. Tar det igjen når babyen sover da, så alt i alt blir det endel på de også. Og det positive her er at pappaen er mer populær for tiden, har hatt en lang periode med to mammadalter hvor det KUN er jeg som gjelder, det endret seg når babyen kom og trengte meg mer. Godt å kunne dele litt på ting :) får du til å feks lese en bok for treåringer mens du ammer? Eller la han spille/leke med telefon/ipad ved siden av deg, så kan dere snakke om hva han gjør?

Når det kommer til smokkeslutt er ikke jeg den rette til å go råd :p treåringen her bruker den litt mye for tiden, men jeg orker ikke å ta noen kamp der nå. Hun får lov å ha den om hun slapper av i sofaen, og jeg tar den fra henne om hun snakker med smokken i munnen. ( og da blir det helvete her, haha. Er så lei av det smokkemaset, men det får bare gå litt til) til og med femåringen her bruker smokk om natten... Det er det eneste som gjør at vi alle får en god natts søvn, så det skal hun bare få lov til :)
Det med lesing var lurt!! Takk for tips! :)
 
Synes du får gode råd over her. Selv leste jeg mye for treåringen da jeg fikk nummer to. Legg babyen på teppet etterpå og lek med treåringen rundt babyen.

Vi avvendte mellomste med smokk da hun var to og et halvt. Vi hadde blitt enige om at de skulle sendes til nissebarna, og snakka masse om dette. Plutselig en dag vart hun klar til å sende dem (en formiddag hun var opplagt), og da skyndte vi oss å få dem i en postkasse. Sørget for å ikke ha en eneste smokk i hus. Om kvelden fikk hun panikk og gråt og gråt. En skikkelig sorgreaksjon da det gikk opp for henne at den var borte. Etter denne kvelden hadde hun innsett at de var borte, og det vart greit etterpå. Hun snakka om smokken av og til i månedene etterpå.

Lykke til!
Nissebarna ja! De er nok glad i sutter :)
 
Henger meg på de gode rådene over.. Den "svik" følelsen er så vond.. Vår eldste er 5, ikke helt sammenlignbart med 3, men han har også reagert litt på den måten..
Vi har diktet historier sammen mens jeg har ammet, i sengen hans, eller på sofaen... Hvor han har ønsket å være konge, og lillesøster dronning... Da har han følt seg litt "større" enn henne.. Jeg har i historien hvor jeg er kongemoren, fått flettet inn hvor glad jeg er i han og andre budskap som har vært viktige for meg å si til han. Da han er veldig lydhør når vi lager historie... Historiene handler om aøt fra ferier vi har vært på, til ting vi har lyst å gjøre sammen...
Litt kleint, men det er noe som har vært positivt hos oss.. Det løser absolutt ikke alt, men.. ;-)

Ifht smokk leverte han dem til nissen julaften, han fikk en stoor gave av nissen som takk.. Han var helt klar, hadde dog problemer med å finne roen en ikestid etter... Vi hadde snakket om det siden han var hos tannlegen, ca 3 mnd, greit å få dem med på laget.. Men ta det når du er klar!!
 
Jeg føler jeg får gitt han nok oppmerksomhet, og det går fint å fortelle han at "nå må lillesøster få mat". Han har ikke vært så mye sjalu som alle sa han ville komme til å bli. Det jeg har slitt med av dårlig samvittighet var at vi ikke kommer oss så ofte ut når det bare er meg, så derfor er det herlig at han har begynt i barnehagen nå :)
Er han i barnehagen fulltid? Da skjønner jeg jo at dere har lyst på litt kvalitetstid. Kan jo prøve å pumpe en flaske hver dag som pappa kan mate med imens dere leker?
 
Jeg føler jeg får gitt han nok oppmerksomhet, og det går fint å fortelle han at "nå må lillesøster få mat". Han har ikke vært så mye sjalu som alle sa han ville komme til å bli. Det jeg har slitt med av dårlig samvittighet var at vi ikke kommer oss så ofte ut når det bare er meg, så derfor er det herlig at han har begynt i barnehagen nå :)
Er han i barnehagen fulltid? Da skjønner jeg jo at dere har lyst på litt kvalitetstid. Kan jo prøve å pumpe en flaske hver dag som pappa kan mate med imens dere leker?
Han er fulltid i bhg ja.. Det var lurt, kan jeg prøve! :)
 
Forslag til lek under amming:
tegne
lese
spille spill
perle
fortelle eventyr til hverandre (bare å dikte i vei)
Stilleleken mens man lager grimaser
dette var det jeg kom på i farten :)
 
Uff ja, kjenner på mye dårlig samvittighet for vår 3 åring :( prøver å lese/gjøre rolige aktiviteter når jeg ammer. Det verste jeg syns er når jeg har gått med minste hele dagen, tenker 5 min for meg selv på kveld/ettermiddag, og 3 åringen da spør om jeg vil leke. For de 5 minuttene trenger jeg av og til, men vanskelig å forklare for han at jeg da prioriterer det fremfor han...
 
Back
Topp